Maakuntahallitus: Pirkanmaan perusväylänpidon rahoitustaso on yhä riittämätön
Kun väylien rahoitusta kohdennetaan kansallisesti, on katsottava nykyistä enemmän liikennesuoritteen roolia ja suoritteiden kasvunäkymiä. Tämä tulee tunnistaa Suomen liikennepolitiikan strategisessa ajattelussa, koska maailmanpoliittinen tilanne on muuttunut.
Pirkanmaa on jäänyt selvästi jälkeen valtakunnallisissa tieinvestoinneissa. Kasvun tarpeisiin ei ole voitu vastata. Yksittäisenä, mutta kuvaavana esimerkkinä mainittakoon tilanne valtateillä 9 ja 12.
Pirkanmaa on maan toiseksi suurin talousalue ja edelleen kasvava maakunta. Pirkanmaan liikenneyhteydet ovat elintärkeitä myös kansalliselle elinkeinoelämän kehitykselle. Liikenteen ja tienpidon suunnittelulla ja riittävällä rahoituksella mahdollistetaan maakunnallinen sekä laajempi alueellinen kehitys ja elinkeinoelämän kilpailukyky.
Maakuntahallitus antoi lausunnon Pirkanmaan ELY-keskukselle Pirkanmaan tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta vuodelle 2024.
Pirkanmaa on Suomen liikennejärjestelmän keskeisimpiä solmukohtia
Nykyisen rahoituskehyksen mukainen Pirkanmaan perusväylänpidon rahoitustaso on yhä riittämätön. Se on ristiriidassa korjausvelan vähentämistä koskevan Liikenne 12:n tavoitteen kanssa. Huonokuntoisten teiden korjausvelkaa saadaan lisärahoituksesta huolimatta vähennettyä alle 30 kilometriä.
Pirkanmaalla on tarve noin 350 kilometrin vuosittaisen päällystysohjelman toteuttamiseen, jotta huonokuntoisten päällystettyjen teiden määrä ei kasvaisi. Tieverkon kunnon heikkeneminen tuo lisäkustannuksia teiden käyttäjille ja elinkeinoelämälle, lisää päästöjä ja tuo eteen yhä kalliimpia korjauksia. Pahimmillaan liikenneturvallisuuden vuosikymmeniä jatkunut suotuisa trendi katkeaa ja kääntyy.
Väyläviraston ohjeissa sanotaan seuraavasti: kun keskimääräinen vuorokausiliikenne ylittää 15 000 ajoneuvoa, tien poikkileikkauksen tulisi olla vähintään nelikaistainen keskikaiteellinen tie tai jopa moottoritie. Pirkanmaalta löytyy tämän ohjeen kanssa ristiriidassa olevaa liikennemäärältään vilkasta kaksikaistaista valtatietä enemmän kuin koko muusta Suomesta yhteensä.
Pirkanmaalla on patoutunutta investointitarvetta
Pirkanmaa on koko 2000-luvun ajan ollut maan suurin häviäjä väylärahoituksen kohdentumisessa. Isoista kehittämishankkeista Pirkanmaan lähiajan ykköshankkeet kohdistuvat valtateille 9, 3 ja 12. Näillä valtateillä on sekä liikenteen sujuvuuden että liikenneturvallisuuden parantamisia vaativia kohteita. Ne ovat myös Suomen huoltovarmuuden kannalta oleellisia tieyhteyksiä, samoin kuin satamayhteyden varmistava valtatie 11.
Pirkanmaan liitto on huolissaan kehittämishankkeiden kehyksiin kohdistuvista leikkauksista. Ristiriita investointiohjelman ja sen toteutuksen välillä aiheuttaa pitkittyessään riskin valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja siihen liittyvän investointiohjelman merkityksen rapautumisesta liikennepolitiikan pitkäjänteisyyden ja ennakoitavuuden työkaluna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ruut-Maaria RissanenSuunnittelujohtajaPirkanmaan liitto
Maakuntakaava, liikennejärjestelmäsuunnittelu, maankäytön, liikenteen tai ympäristön suunnittelua koskevat kysymykset.
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan liitto on koko maakunnan laajuinen kuntayhtymä. Toiminta-alueita ovat aluekehitystyö, maankäyttö ja liikenne (alueidenkäyttö), innovaatio- ja tulevaisuustyö, EU-rahoitukseen liittyvät tehtävät sekä kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Liiton toiminnassa korostuu verkostomaisuus, jonka avulla viemme yhdessä Pirkanmaata kohti kestävästi elinvoimaista maakuntaa.
www.pirkanmaa.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan liitto
Länsi-Suomen maakunnat esittävät läntiselle Suomelle omaa teollisuuspoliittista ohjelmaa25.9.2024 09:00:06 EEST | Tiedote
Länsi-Suomen maakunnat esittävät, että Länsi-Suomen teollisuuspoliittisen ohjelman valmistelu käynnistetään pikaisella aikataululla yhdessä valtioneuvoston kanssa.
Pirkanmaa käynnistää uuden maakuntaohjelman valmistelun23.9.2024 10:57:15 EEST | Tiedote
Pirkanmaalla käynnistyy uuden maakuntaohjelman valmistelu vuosille 2026–2029. Maakuntaohjelma kokoaa yhdessä sovitut maakunnan strategiset kärjet ja valinnat.
Länsi-Suomen huippukokous 24.9.2024: Rakentavaa ja tavoitteellista keskustelua koko Suomen hyväksi17.9.2024 10:57:22 EEST | Tiedote
Länsi-Suomen maakunnat järjestävät Länsi-Suomen huippukokouksen Helsingissä Pikku-Finlandiassa 24.9.2024. Kokous järjestetään aikana, jolloin Suomi tarvitsee enemmän kuin koskaan kykyä uudistua, vahvistua ja pysyä kilpailukykyisenä globaalissa, muuttuvassa ympäristössä.
Ilmastotyön tulevaisuus Pirkanmaalla – Miltä ilmastotyö näyttää yhteiskunnan murroksessa?16.9.2024 12:34:01 EEST | Tiedote
Lämpimästi tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan ilmastotyön näkymistä Pirkanmaalla! Tapahtuma järjestetään 24.9. klo 12-16 Tampereella Pääkirjasto Metson Kuusi-salissa. Ohjelma sisältää puheenvuoroja ja paneelikeskustelun ilmastotyön tulevaisuudesta niin energian, kiertotalouden, kansalaisyhteiskunnan kuin elinkeinoelämän näkökulmista. Tilaisuuden pääpuhuja on europarlamentaarikko Ville Niinistö.
Kalervo Kummola on vuoden 2024 Pirkanmaan palkinnon saaja1.9.2024 18:57:39 EEST | Tiedote
Pirkanmaan liiton maakuntahallitus on myöntänyt vuoden 2024 Pirkanmaan palkinnon Kalervo Kummolalle. Maakuntahallituksen myöntämän palkinnon perusteena on Kalervo Kummolan pitkäaikainen ja merkittävä työ, joka on edistänyt Pirkanmaan maakunnan kasvua, kehittämistä ja tunnettuisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme