Alkon maaliskuun myyntitiedote – myynti nousi neljä prosenttia

Jaa

Alkon maaliskuun litramyynti nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna neljä prosenttia. Argentiinalaiset viinit nousussa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä Alkon valikoimaan ja palvelun osalta arvosanat ovat erinomaiset.

Alkon litramyynti nousi maaliskuussa neljä prosenttia verrattuna vuoden 2023 maaliskuuhun. Myynti litroissa oli 6,4 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin oli 6,2 miljoonaa litraa. Maaliskuun myyntiluvuissa näkyy tänä vuonna pääsiäinen, joka on yksi Alkon vilkkaimpia sesonkeja, jolloin lähes kaikkien tuoteryhmien litramyynti perinteisesti kasvaa. Viime vuonna pääsiäinen ajoittui huhtikuulle. 

Viinien myyntilitrat nousivat noin 8 prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) 10 prosenttia ja alkoholittomien lähes neljä prosenttia. Punaviineissä litramyynti nousi lähes 9 prosenttia, valkoviinien 7 prosenttia, roseeviinien 13 prosenttia ja kuohuviinien noin 5 prosenttia. Väkevien myynti laski lähes 6 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Argentiinalaisten punaviinien muhkeus viehättää 

Pääsiäinen kasvatti argentiinalaisten punaviinien litramyyntiä peräti 37 prosenttia.

”Argentiinalaisten viinien hinta-laatusuhde on usein erinomainen, joka on varmasti yksi syy siihen, miksi Argentiina on löytänyt tiensä monen suomalaisen viininystävän sydämeen.

Täyteläisen ja marjaisan muhkean maun ansiosta Malbec on täydellinen valinta pääsiäisen lammasruuille, joka varmasti osaltaan selittää maaliskuun myyntilukuja. Lisäksi valikoimaamme on tullut mukavia uutuuksia, joihin asiakkaamme ovat tarttuneet”, toteaa tuotepäällikkö Kirsi Erme

”Argentiinan poikkeuksellisen korkealla sijaitsevat viinialueet tuottavat upeita viinejä myös grilliruoille. Viinien tyyli on muuttunut aiempaa kevyemmäksi ja hedelmäisemmäksi. Alkoholipitoisuus on kohtuullinen, eivätkä viinit ole liian isoja ja rotevia. Kaikki tämä tekee niistä erinomaisia ruokaviinejä moneen yhteyteen.”

Alkon valikoimassa on noin 130 argentiinalaista viiniä, joista yli 100 on punaviinejä. 

Asiakkaat tyytyväisiä niin valikoimaan kuin palveluun 

Asiakkaiden tyytyväisyyttä Alkon valikoimaan mitataan* kouluarvosanoin kaksi kertaa vuodessa. Tutkimuksen toteuttaa Dagmar Oy. Vuoden 2024 ensimmäisen kierroksen tulos oli 8,6. Kysyttäessä erikseen kouluarvosanoja eri juomatyypeille saivat viinit arvosanakseen 8,8, väkevät 8,8, oluet 8,2 ja alkoholittomat 8,1. Kaikkien juomatyyppien arvosanat nousivat edellisen tutkimuksen tuloksista. 

”Meidän tuotevalikoimaamme pidetään laadukkaana ja monipuolisena. Kyselyssä mitataan myös asiakaskokemuksen eri osa-alueita. Palvelun osalta tulokset ovat vallan erinomaisia ja todella lämmittävät alkolaisten sydämiä! Palvelu Alkossa koettiin erittäin ystävälliseksi (9,3). Lisäksi vastaajat kokevat, että palvelua on tarjolla, kun sitä tarvitsee (9,2) ja se on asiantuntevaa (9,2)”, kertoo Erme. 

*Tutkimukseen vastasi n. 1600 suomalaista iältään 18–69-vuotta, ja jotka ovat käyneet Alkossa viimeisten 3 kuukauden aikana. Tutkimusajankohta oli 2.- 8.2.2024.

Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote

Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.

Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.

KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote

On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye