Kyselytutkimus: Kauneudenhoitoalalla on petrattavaa allergiaosaamisessa
Osassa kampaamoista ja kauneushoitoloista ei tunneta riittävästi kosmetiikka-allergioita ja allergisen palvelun perusteita, selvisi Allergia-, iho- ja astmaliiton kyselyssä. Petraamalla osaamistaan alan yritykset voisivat saada allergisista uusia asiakkaita.
Allergia-, iho- ja astmaliitto toteutti helmikuussa 2024 kyselyn, jolla kartoitettiin kosmetiikka-allergisten kokemuksia kampaamoissa ja kauneushoitoloissa asioinnista. Siihen saatiin 88 vastausta. Kyselyn perusteella suurimmat haasteet kauneudenhoitoalalla liittyvät allergisille sopimattomiin hoitotuotteisiin (64 prosenttia vastaajista) ja ammattilaisen puutteelliseen allergiatietämykseen (49 prosenttia).
– Pyysin hajusteettomia herkän ihon tuotteita. Kampaaja käytti kyllä hajusteetonta shampoota, mutta laittoi hajustettua muotoilutuotetta. Muotoilutuote on pahempi, kun se vielä jää hiuksiin. Sain siitä kosketusallergiaa iholle, kertoo eräs kyselyyn osallistunut.
Kyselyyn vastanneista 50 prosenttia oli samaa tai osittain samaa mieltä väitteen ”vältän kampaamoissa tai kauneushoitoloissa käyntiä allergioitteni takia” kanssa. Moni heistä kertoi, että he haluaisivat käyttää kosmetologien ja kampaajien palveluja enemmän, jos se olisi mahdollista.
Vastanneista ainoastaan 12,5 prosenttia oli sitä mieltä, että on helppo löytää kampaamo- ja kauneudenhoitopalveluita, joissa kosmetiikka-allergiat osataan huomioida. Osittain samaa mieltä oli 23,9 prosenttia. Kampaamoiden ja kauneushoitoloiden allergiaosaamiseen luotti 17 prosenttia. Osittain luotti 20,5 prosenttia.
19,5 prosenttia oli samaa mieltä siitä, että kampaamoissa ja hoitoloissa osataan valita hänen allergialleen sopivat tuotteet. Osittain samaa mieltä oli 26,4 prosenttia. Eri mieltä oli 18,4 prosenttia ja osittain eri mieltä 17,2 prosenttia. Suurin osa vastanneista ei ollut saanut allergista reaktiota, jos allergia oli ollut kauneudenhoidon ammattilaisen tiedossa.
Hyvä palvelu pelastaa asiakaskokemuksen
Hyviä kokemuksia kyselyyn vastanneilla oli syntynyt kampaamoista ja kauneushoitoloista, joissa allergiat otetaan huomioon ja niihin suhtaudutaan vakavasti. Vaikka ammattilaisen allergiaosaaminen ei olisikaan hyvällä tasolla, allergioista kysymällä, asiakasta kuuntelemalla ja hyvällä asiakaspalvelulla pelastetaan paljon.
– Jo ajanvarauksen yhteydessä tulee kysyä asiakkaan allergioista. Tällöin kampaajalla tai kosmetologilla on aikaa valmistautua palvelutilanteeseen. Hän myös ennättää tarkistaa tuotteiden aineosaluettelot ja valita käyttöön tuotteet, jotka eivät sisällä asiakasta allergisoivia aineita tai niiden johdannaisia, kertoo Helsingin Allergia- ja Astmayhdistyksen asiantuntija Merike Laine.
Allergia-, iho- ja astmaliiton kysely paljasti, että asiakkaan allergiat kartoitetaan ennakkoon aika harvoin. Ainoastaan 2,3 prosenttia vastanneista oli samaa mieltä, että häneltä kysytään allergioista ajanvarauksen yhteydessä. Osittain samaa mieltä oli myös 2,3 prosenttia.
Kosmetiikassa yleisimpiin allergian aiheuttajiin kuuluvat esimerkiksi hajusteet, formaldehydiä vapauttavat säilöntäaineet sekä hiusvärit. Allergiaoireita ovat kutina, punoitus, turvotus ja näppylät yleensä siinä kohdassa, johon tuotetta on laitettu.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Asiantuntija, allergia, iho ja astma, Katariina Ijäs, Allergia-, iho- ja astmaliitto, puh. 040 188 1540, katariina.ijas@allergia.fi
Asiantuntija, iho ja kosmetiikka, Merike Laine, Helsingin Allergia- ja Astmayhdistys, puh. 040 834 8803, kosmetiikka@allergiahelsinki.fi
Kosmetiikka-allergisten haastattelupyynnöt: verkkoasiantuntija Anu Sauliala, Allergia-, iho- ja astmaliitto, puh. 044 514 7957, anu.sauliala@allergia.fi
Linkit
Allergia-, iho- ja astmaliitto parantaa allergiaa, ihosairauksia ja astmaa sairastavien sekä palovamman kokeneiden elämänlaatua.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry
Näillä neuvoilla allerginen selviää kesän festareista17.6.2024 07:05:00 EEST | Tiedote
Joka toisella meistä on allergisia oireita jossakin elämän vaiheessa. Allergisen reaktion voi aiheuttaa esimerkiksi siitepöly, eri ruoka-aineet, kemikaalit tai vaikkapa hyttysen pistos. Näillä vinkeillä allerginen viettää kivat kesäfestarit ilman tunnelmaa pilaavia oireita.
För en del astmatiker saknas en vårdplan som lagen förutsätter2.5.2024 08:36:00 EEST | Tiedote
Astma är inte ett hinder för ett normalt liv om den behandlas väl, påminner Allergi-, hud- och astmaförbundet under Astmainfoveckan 6–12 maj. En enkät som gjorts av förbundet visade att det för en del astmatiker inte har gjorts upp någon vårdplan inom hälso- och sjukvården.
Lain edellyttämä hoitosuunnitelma puuttuu osalta astmaatikoista2.5.2024 08:35:00 EEST | Tiedote
Astma ei ole este normaalille elämälle, kun se hoidetaan hyvin, muistuttaa Allergia-, iho- ja astmaliitto Astmatietoviikolla 6.–12.5. Liiton tekemästä kyselytutkimuksesta selvisi, että osalle astmaatikoista ei ole tehty terveydenhuollossa hoitosuunnitelmaa.
Potilasjärjestöt: hallituksen kaavailemat lisäleikkaukset sote-järjestöiltä vaikeuttaisivat entisestään pitkäaikaissairaiden arkea12.4.2024 11:36:06 EEST | Tiedote
Nyt ei ole aika leikata lisää sosiaali- ja terveysjärjestöjen työstä sairastavien ihmisten tukemiseksi. Heikennykset sosiaaliturvaan ja lääke- ja asiakasmaksujen korotukset osuvat jo kipeästi haavoittuvassa asemassa oleviin pitkäaikaissairautta sairastaviin.
Mediainfo verkossa: Kosmetiikka-allergiat haaste kauneudenhoitoalalla9.4.2024 14:58:01 EEST | Kutsu
Kampaamoissa ja kauneushoitoloissa on petrattavaa allergiaosaamisessa, selvisi Allergia-, iho- ja astmaliiton kyselytutkimuksessa. Kysely toteutettiin helmikuussa 2024 ja siinä kartoitettiin kosmetiikka-allergisten kokemuksia kampaamoissa ja kauneushoitoloissa asioinnista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme