Puutiaiset heräävät viidessä asteessa

Puutiaiset eli punkit lähtevät liikkeelle lämpötilan ylittäessä viisi astetta. Yleinen harhaluulo on, että jokailtainen punkkitarkastus riittäisi puutiasten hallintaan. Pienimmät kehitysmuodot ovat nuppineulanpäätä pienempiä, joten niiden löytäminen lemmikin turkin alta on lähes mahdotonta ja aikaa vievää.

Punkkien aikuismuodot paisuvat verta imiessään ja ovat helpommin löydettävissä, mutta nuoremmat kehitysvaiheet ovat verta imeneinäkin pieniä ja vaikeasti havaittavia. Punkki pysyy kiinnittyneenä ihoon noin viikon ajan, jolloin eläimen immuunivaste irrottaa punkin ihosta hylkimisreaktion ansiosta, joten puremakohtaan kehittyy helposti paikallinen tulehdus. Lemmikkien merkittävimmät punkkien välittämät tartuntataudit ovat borrelioosi ja anaplasmoosi.

Tyypillisimpiä borrelioosin tai anaplasmoosin oireita lemmikeillä ovat kuume, ontuminen, vatsavaivat sekä huonontunut yleiskunto. Oireet voivat ilmetä vasta viikkojen tai kuukausien kuluttua tartunnasta, minkä takia yhteyttä punkin puremaan voi olla vaikea löytää. Mitä kauemmin punkki on kiinnittyneenä lemmikkiin, sitä suuremmaksi tartunnan riski kasvaa.

Paras tapa suojata lemmikki on käyttää suojaavaa ja estävää lääkitystä

Jos huomaat, että lemmikkiisi on kiinnittynyt punkki, voit poistaa sen tarttumalla punkkiin mahdollisimman läheltä ihoa ja kiertämällä punkki varovasti irti. Osa punkin imukärsästä jää lähes aina ihon sisälle ja voi aiheuttaa paikallisen tulehduksen. Apteekista saatavat punkkipihdit tai punkkilasso ovat hyviä työkaluja irroituksen. Tarkkaile puremakohtaa muutamien päivien ajan ja ota tarvittaessa yhteys eläinlääkäriin, jollei tulehdus rauhoitu puhdistuksella.

Lemmikin ihoon voi jäädä pieni kohouma, joka häviää ajan kuluessa. Punkinpuremaa voi puhdistaa kirvelemättömällä paikallisantiseptilla. Tarvittaessa lemmikkiä tulee estää nuolemasta puremakohtaa tulehdusten ehkäisemiseksi.

- Jos puremakohta tulehtuu, kannattaa olla yhteydessä eläinlääkäriin. Yleensä punkin purema voidaan hoitaa kotona, mutta tarvittaessa punkin irrotus ja tulehtuneen puremakohdan jälkihoito voidaan tehdä myös klinikalla, Evidensian eläinlääketieteellinen johtaja Sanna Silvonmäki opastaa.

Sama punkkien häätölääke ei sovi koiralle ja kissalle

Alueilla, joilla punkkeja esiintyy paljon, kannattaa lemmikki suojata punkeilta lääkkeiden avulla. Lääkitys kannattaa aloittaa heti, kun lämpötila ulkona alkaa keväällä nousta, jotta suoja on mahdollisimman tehokas.

Sama punkkilääke ei aina sovi sekä kissalle että koiralle. Osa koirille tarkoitetuista lääkkeistä voi olla kissoille jopa hengenvaarallisia. Jos samassa kodissa asuu sekä kissoja että koiria, on tärkeää keskustella sopivimman punkkihäätölääkkeen valinnasta eläinlääkärin kanssa. Tilanne voi olla vakava, jos kissa pääsee esimerkiksi nuolemaan koiran turkille valeltua liuosta. Permetriiniä sisältävät punkkien häätölääkkeet ovat kissoille hyvin vaarallisia.

Koiralle suun kautta annettava tabletti tappaa kerta-annoksena punkkeja joko kuukauden tai kolmen kuukauden ajan lääkkeestä riippuen. Paikallisvaleluliuokset vaikuttavat tavallisesti noin neljä viikkoa ja ne levitetään lemmikin iholle. Punkkipannat vaikuttavat 6–8 kuukautta ja niitä pidetään kaulassa koko ajan. Osa pannoista sisältää ympäristölle vahingollisia aineita. Tällaiset pannat tulee ottaa pois, jos lemmikki menee uimaan.

- Punkkilääkkeet – kuten muutkin lääkkeet – voivat harvinaisissa tapauksissa aiheuttaa lemmikille haittavaikutuksia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi paikalliset iho-oireet tai yleisoireet kuten pahoinvointi. Sama lääkevalmiste ei välttämättä sovi kaikille saman perheen lemmikeille. Mahdollisista lääkeaineallergioista ja muista yliherkkyyksistä kannattaa keskustella eläinlääkärin kanssa, Silvonmäki neuvoo.

Lisätietoja: Eläinlääketieteellinen johtaja, eläinlääkäri Sanna Silvonmäki, 040 538 6876

sanna.silvonmaki@evidensia.fi