Fingridin ehdotus Olkiluoto 3 järjestelmäsuojan ehdoista ja maksujen määräytymisperusteista toimitettu Energiavirastolle

Fingrid järjesti huhtikuussa 2024 sidosryhmäkuulemisen Olkiluoto 3 järjestelmäsuojaan liittyvistä ehdoista ja järjestelmäsuojan maksujen määräytymisperusteista. Määräaikaan mennessä annettiin 19 lausuntoa. Fingrid on tänään 30.4.2024 toimittanut Energiavirastolle yllä mainitut ehdot ja maksujen määräytymisperusteet, niitä koskevan perustelumuistion sekä sidosryhmäkuulemisessa saadut lausunnot.

Energiavirasto velvoitti Teollisuuden Voima Oyj:n tekemän tutkintapyynnön johdosta 11.1.2024 antamassaan päätöksessä Fingrid Oyj:n toimittamaan Energiaviraston vahvistettavaksi Olkiluoto 3 järjestelmäsuojaan liittyvät ehdot ja maksujen määräytymisperusteet. Energiavirasto tarkisti myöhemmin toimituksen määräajaksi 30.4.2023.

Fingrid järjesti 4.-22.4.2024 sidosryhmäkuulemisen valmistelemistaan järjestelmäsuojan ehdoista ja maksujen määräytymisperusteista. Ehdoilla mahdollistetaan erityisen järjestelmäsuojan avulla Olkiluoto 3 -voimalaitokselle tuotantoteho, joka ylittää voimassa olevan sähköjärjestelmän mitoitukselle asetetun 1 300 megawatin rajan.

Sidosryhmäkuulemisessa Fingridille toimitettiin 19 lausuntoa. Fingrid on toimittanut Energiavirastolle tänään 30.4.2024 Olkiluoto 3 järjestelmäsuojan ehdot, maksujen määräytymisperusteet sekä perustelumuistion. Myös kaikki julkisessa kuulemisessa saadut lausunnot on toimitettu Energiavirastolle.

Figridin valmistelemaan, sidosryhmäkuulemisen yhteydessä julkaistuun ehdotukseen ehdoista ja maksujen määräytymisperusteista ei tehty muutoksia. Fingrid esittää Olkiluoto 3 järjestelmäsuojan kustannusten kohdistamista kokonaisuudessaan Teollisuuden Voima Oyj:lle, koska järjestelmäsuoja hyödyttää vain sitä ja koska vain sillä on mahdollisuus päättää laitoksen tuotantotehosta suhteessa Olkiluoto 3 järjestelmäsuojan kustannuksiin. Olkiluoto 3 järjestelmäsuojaan liittyvää problematiikkaa on käsitelty tarkemmin oheisessa perustelumuistiossa.

Johtava asiantuntija, sähköjärjestelmän hallinta, Jyrki Uusitalo, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5181
Johtaja, voimajärjestelmän käyttö, Tuomas Rauhala, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5197
Lakiasiainjohtaja Marina Louhija, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5289
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Sähkömarkkinat kiinnostavat kuluttajia, vaikka ne koetaan epäselvinä26.6.2024 10:22:31 EEST | Tiedote

Sähköstä on tullut kuluttajia kiinnostava tuote. Lähes puolet suomalaisista (49 %) ilmoittaa kiinnostuksensa sähkömarkkinoita kohtaan kasvaneen. Melkein yhtä suuri osa (46 %) seuraa pörssisähkön hintaa viikoittain. Kuluttajia mietityttää korkea sähkön hinta ja hintavaihtelut. Hintaa seurataan, mutta suurin osa suomalaisista (70 %) ei kuitenkaan ole tehnyt muutoksia omaan sähkön käyttöönsä. Tiedot käyvät ilmi Fingrid Oyj:n Innolinkillä teettämästä kuluttajatutkimuksesta.

Fingridin hallituksen KPMG:ltä tilaama selvitys johdon toiminnasta on valmistunut20.6.2024 10:47:50 EEST | Tiedote

Fingridin hallitus tilasi keväällä KPMG:ltä riippumattoman selvityksen yhtiön johdon toiminnasta liittyen sähköasemien valvontakameroiden laskutuksessa ilmenneisiin epäselvyyksien tutkintaan. Selvitys tehtiin tiedoksi tulleen väärinkäytösilmoituksen perusteella. Fingridin hallitus totesi riippumattoman selvityksen perusteella, että yhtiön johdon toiminta on ollut kameravalvonta-asian selvittämisessä riittävää ja asianmukaista. Yhtiössä oli jo ennen KPMG:n selvitystä tutkittu eri ulkopuolisten neuvonantajien avulla palvelutoimittaja Noatek Oy:n laskutusta tyyppivikaisten kameroiden korjaus- ja vaihtokustannuksista. Selvitykset osoittivat epäselvyyksiä laskutuksissa, minkä perusteella Fingrid irtisanoi palvelusopimuksen ja esitti reklamaatiovaatimuksen sopimuskumppanilleen. Osapuolet ovat neuvotelleet sopimuksesta asian ratkaisemiseksi. Lisätietoja: Fingridin hallituksen puheenjohtaja Hannu Linna, puh. 050 552 7120