Vuoden huiputus -kilpailun ehdokastöiden takaa paljastui liuta kotimaisia mainostoimistoja – Greenpeace vaatii mainos- ja viestintätoimistoja lopettamaan viherpesun

Jaa

Ympäristöjärjestö Greenpeace on selvittänyt, mitkä kotimaiset mainos- ja viestintätoimistot ovat suunnitelleet tai konseptoineet Vuoden Huiputus-viherpesukilpailussa ehdolla olevat markkinointiviestintäkampanjat ja mainokset. Greenpeace peräänkuuluttaa mainonnan ja viestinnän tekijöiden vastuuta viherpesusta ja väärien ympäristömielikuvien luomisesta.

Vuoden Huiputus-kilpailu palkitsee vuoden törkeimmän viherpesun keskiviikkona 15.5. Palkinto on päätetty yleisöäänestyksellä ja tuomariäänillä.
Vuoden Huiputus-kilpailu palkitsee vuoden törkeimmän viherpesun keskiviikkona 15.5. Palkinto on päätetty yleisöäänestyksellä ja tuomariäänillä.

“Yritysten vastuusta puhutaan jatkuvasti, mutta mainos- ja viestintätoimistot ovat tähän asti jääneet keskustelun ulkopuolelle. Viherpesukilpailun ehdokastöistä näkee, että virheellisille ympäristöväittämille ja lähempää tarkastelua kestämättömille vastuullisuuspuheille riittää sekä tekijöitä että tilaajia. Minusta on hyvä asia, että yritykset kertovat vastuullisuusteoistaan myös mainonnan keinoin. Se täytyy kuitenkin tehdä rehellisesti. Muussa tapauksessa kyseessä on viherpesu”, Vuoden huiputus -kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen kommentoi.

Kuluneen vuoden törkeintä viherpesutekoa markkinointiviestinnän ja mainonnan alalta etsivässä Vuoden huiputus -kilpailussa ovat tänä vuonna ehdolla kotimaisista yrityksistä muun muassa Atrian biohajoavan pakkauksen mainoskampanja, HKScanin Kariniemen Kananpojan “Omasta mielestä hyvin kasvatettua kananpoikaa”-mainos, St1:n Puhtaan energia tekijä -mainos, metsäalan toimijoiden Metsien Suomi-kampanja, Kemianteollisuuden biopolttoainekampanja Kinkkutemppu ja Metsä Groupin Lambi- ja Serla-brändeille tehty “Meillä ei ole varaa”-mainoskampanja.

Kariniemen kananpoikien mainoksen takaa löytyy suunnittelutoimisto SEK. Metsien Suomen on suunnitellut viestintätalo Miltton, joka on suunnitellut myös kemianteollisuuden Kinkkutemppu-tempauksen alkuperäisen konseptin. MetsäGroupin mainoskampanjan on suunnitellut Hasan & Partners. Atrian mainostoimisto on TBWA. St1:n markkinointiviestinnän kumppanina on kilpailuaikana toiminut julkisten lähteiden mukaan Ivalo Creative. Greenpeace selvitti kilpailuehdokkaiden mainostoimistot julkisten lähteiden perusteella ja antoi toimistoille mahdollisuuden kiistää tai tarkentaa osallisuuttaan.

“Listan toimistot ovat vakiintuneita suomalaisen markkinointiviestinnän tekijöitä, joilla on alan palkintoja ja mainetta. Se, että näin nimekkäissä toimistoissa on sorruttu viherpesuun ja kestämättömien vastuullisuusmielikuvien luomiseen, osoittaa, että alalle tarvitaan lisää kestävyysosaamista ja vastuunkantoa. Nämä toimistot luovat viherpesun avulla lisää kysyntää ilmaston ja luonnon kannalta kestämättömille toimintatavoille. Kun yhteiskunta pyrkii jokaisella sektorillaan kohti kestävämpää ja luonnon paremmin huomioivaa toimintaa, mainostoimistojen on korkea aika tunnistaa oma vastuunsa”, Sipiläinen jatkaa.

Vuoden Huiputus on vuosittainen kilpailu, jossa etsitään yleisöäänten ja tuomariston äänin vuoden törkeintä viherpesutekoa, eli viestintäkampanjaa tai mainosta, jonka ympäristö- ja kestävyysväitteet eivät pidä paikkaansa tai luovat tilaajastaan valheellisia tai harhaanjohtavia mielikuvia. Tämän vuoden kilpailun voittajat julkistetaan 15.5. palkintogaalassa, joka pidetään Vuoden Huiputus-galleriassa klo 17 alkaen, osoitteessa Hämeentie 27, Helsinki. Tilaisuus on medialle avoin.

Yhteystiedot

Juuso Janhunen, tiedottaja
040 482 5541
juuso.janhunen@greenpeace.org

Touko Sipiläinen, maajohtaja, Vuoden Huiputus -kilpailun juryn puheenjohtaja
044 239 4404
touko.sipilainen@greenpeace.org

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Greenpeace

Euroopan kansanpuolue yrittää puhkoa metsäkatoasetuksen8.11.2024 11:35:24 EET | Tiedote

Euroopan kansanpuolue (EPP) on ehdottanut EU:n metsäkatoasetukseen Politicon julkaisemia tarkistuksia, jotka heikentäisivät asetusta merkittävästi, jos Euroopan parlamentin jäsenet hyväksyvät ne täysistunnossa ensi torstaina 14. marraskuuta. Greenpeacen mukaan muutokset tekisivät tyhjäksi valmistelut, joita on tähän mennessä tehty lain soveltamiseksi, ja loisivat kaaosta ja epävarmuutta. Muun muassa esitys niin sanotuista ei-riskiluokan maista sulkisi suuren osan EU-maiden metsistä asetuksen suojan ulkopuolelle.

YK:n COP29 -ilmastokokous lähestyy – Greenpeace: Fossiiliteollisuus laitettava maksamaan aiheuttamansa haitat7.11.2024 06:35:00 EET | Tiedote

YK:n ilmastokokouksen (11.-22.11.) ykkösaiheena on tänä vuonna uudesta rahoitustavoitteesta sopiminen. Greenpeace muistuttaa, että rahat ilmastoratkaisuihin löytyvät kyllä – esimerkiksi muhkeita voittoja tahkoavan fossiiliteollisuuden rahavirroista. Greenpeacen ilmastopoliittinen asiantuntija Kaisa Kosonen seuraa COP29 -neuvotteluja Suomesta käsin virtuaaliosallistujana, osana Greenpeace Internationalin kansainvälistä delegaatiota, ja on median käytettävissä kokouksen aikana.

YK:n luontokokous on yksittäisistä onnistumisista huolimatta pettymys2.11.2024 21:04:22 EET | Tiedote

Cali, Kolumbia – Greenpeace toivottaa tervetulleeksi YK:n luontokokouksen päätöksen alkuperäiskansojen oikeuksiin keskittyvän pysyvän elimen perustamisesta, sekä edistysaskeleet valtamerensuojelussa ja biodiversiteetti- ja ilmastotoimien yhdistämisessä. Useamman maan poistuminen viime hetkellä kesken kokouksen ja rahoituspäätösten vaillinaiseksi jääminen ovat kuitenkin valtava pettymys.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye