Amurin museokortteli avautuu kesäksi

Tampereen keskustassa sijaitseva kesämuseo avautuu tiistaina 14.5. kello 10. Ainutlaatuisessa puutalokorttelissa pääsee tutustumaan tamperelaisiin koteihin ja niiden kuvitteellisten asukkaiden elämäntarinoihin 1880-luvulta 1970-luvulle.

Amurin museokorttelissa aika on pysähtynyt. Mummon pelargonit kukkivat ikkunalla. Saarni Säilynoja/Vapriikin kuva-arkisto

Museokorttelissa on viisi alkuperäisillä paikoillaan olevaa asuinrakennusta sekä neljä piharakennusta. Alueelta löytyvät myös yleinen sauna, leipomo, suutarinverstas, osuuskauppa sekä paperi- ja lyhyttavarakauppa.

Museossa järjestetään yleisöopastuksia kaikkina aukiolopäivinä tiistaista sunnuntaihin. Opastukset vaihtelevat lyhyistä johdannoista noin tunnin mittaisiin korttelikierroksiin ja teemaopastuksiin. Tarjolla on myös päivittäin toiminnallisia lastenkierroksia. Yleisöopastukset sisältyvät museon pääsymaksuun. Kaikkia kierroksia järjestetään ryhmille tilauksesta.

Museokahvila Amurin Helmessä on mukava istahtaa museokäynnin lomassa. Siellä voi nauttia kahvia tai vanhanajan limonadia sekä perinteisiä oman leipomon tuotteita. Kahvila myy tuotteitaan myös mukaan.

Museokaupasta löydät mukaasi nostalgiset tuliaiset ja pienet lahjat! Tampereen suosituimpiin kahviloihin kuuluva Amurin Helmi palvelee asiakkaita kesällä ma–pe klo 7–18, la–su klo 8–18

Museo on avoinna 14.5–8.9. tiistaista sunnuntaihin klo 10–18.

Tapahtumia pitkin kesää

Amurin museokorttelissa on tapahtumia koko kesän. Ohjelmassa on mm. perinnerakentamista (25.5.) ja kasvienvaihtoa (8.6.). Lasten museosunnuntai (21.7.) ja Seniorikeskiviikot (5.6., 10.7., 14.8. sekä 4.9.) kuuluvat vakio-ohjelmistoomme. Juhannusviikolla 19.6. museossa voi osallistua vihtatalkoisiin. Elokuussa tuuletetaan kansallispukuja (3.8.) ja loppukuusta (25.8.) esiintyvät museon uudet yhteistyökumppanit, kun Suomen posetiivarit täyttävät korttelin lempeillä, vanhaa aikaa henkivillä sävelillään.  Sunnuntai-iltapäivisin (9.6.–25.8., ei juhannussunnuntaina) korttelin esiintymislavalla kajahtavat Puistokonserttien sävelet.

Museokortteliin tekee toivotun paluun myös kesäteatteri, kun tamperelainen Tukkateatteri esittää Maria Jotunin Savu-uhri-klassikkokomediaa korttelin pihapiirissä (16.7.–8.8.).

Tutustu ohjelmaamme (www.museokortteli.fi/) ja tule mukaan Amurin mutkattomaan tunnelmaan!

La 25.5. klo 11–15 Perinnerakennuspäivä

Kesän kynnyksellä perinnerakennusmestari Anne Uosukainen ja museomestari Riitta Jousmäki kertovat Amurin museokorttelin rakennusten korjaustöistä. Rakennuskulttuurikeskus Piiru ja Sasky/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen opiskelijat esittelevät hirrenveistoa, pärekaton tekoa sekä ikkunoiden korjausta. Lisäksi ohjelmassa on tapetointia Pihlgren ja Ritola Oy:n perinteisillä paperitapeteilla sekä perinnemaalausta. Tapahtuma sisältyy museon pääsymaksuun. Säävaraus.

Intendentti Mari Lind, puh.040 801 6547

Adoptoi monumentti -näyttely avautuu Pälkäneellä30.5.2024 14:10:39 EEST | Tiedote

Adoptoi monumentti -vapaaehtoistoiminta täyttää tänä vuonna 15 vuotta! Juhlavuoden kunniaksi Pirkanmaan maakuntamuseo on toteuttanut näyttelyn, joka kiertää toiminnassa mukana olevia kuntia toukokuusta alkaen. Seuraavaksi näyttely avautuu Pälkäneen kirjastolla maanantaina 3.6. klo 15. Avajaiset ovat kaikille avoimet. Avajaisissa arkeologi Ulla Moilanen kertoo Pälkäneen rauniokirkon kaivausten uusimmista tuloksista. Lisäksi Kirkkoherra Jari Kemppainen valottaa Pyhän Mikaelin kirkon kirkollista elämää. Tervetuloa mukaan!

Dungeons & Dragons täyttää 50 vuotta, Pelimuseossa pienoisnäyttely7.5.2024 08:55:32 EEST | Tiedote

Kaikkien aikojen ensimmäinen pöytäroolipeli Dungeons & Dragons täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Dungeons & Dragons on paitsi maailman ensimmäinen roolipeli, myös viime vuosisadan tärkeimpiä peli-ilmiöitä. Ei tarvitse olla roolipelaaja kokeakseen pelin merkityksen, sillä lukemattomat videopelit käyttävät sen lanseeraamia käsitteitä, kuten kestopisteitä, tasoja ja hahmoluokkia, puhumattakaan peliä varten kehitetyistä hirviöistä ja otuksista.