HSY:n vaarallisen jätteen itsepalvelukontin kokeilu alkaa Viikissä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloitti vaarallisen  jätteen itsepalvelukontin kokeilun Helsingin Viikissä. Asukkaille tarkoitettu itsepalvelukontti laajentaa HSY:n jätehuollon palveluja ja helpottaa vaarallisten jätteiden lajittelua.

Valokuva Sortti-itsepalvelukontista Viikin Alepan pihassa.
Asukkaat voivat viedä vaarallisia jätteitä itsepalvelukonttiin maksutta. Kuva: HSY.

HSY:n vaarallisen jätteen itsepalvelukontti on testikäytössä loppuvuoden ajan Viikin Alepalla osoitteessa Norkkokuja 3. Asiakas voi ilmoittaa konttiin tuomansa vaaralliset jätteet etukäteen verkossa. Vahvistusviestissä asiakas saa ohjeet jätteiden lajitteluun kontissa  sekä QR- ja numerokoodin, joiden avulla kontin oven lukko aukeaa. Konttia voi käyttää edelleen myös perinteisellä tavalla eli täyttämällä paperisen asiakastietolomakkeen kaupalla. Asiakas saa tällöin kaupalta avaimen, jolla kontin ovi aukeaa.

Itsepalvelukontit parantavat asukkaiden lajittelumahdollisuuksia ja helpottavat jätteiden lajittelua. Tulevaisuudessa HSY myös pyrkii löytämään uusia paikkoja vaarallisen jätteen Sortti-konteille. HSY kerää kokeilun lopussa yhteen asukkaiden kokemuksia itsepalvelukontista ja tekee niiden perusteella päätöksen niiden laajemmasta käyttöönotosta.

–  Toivomme, että mahdollisimman moni alueen asukas innostuu testaamaan uutta palveluamme ja saamme pilotin aikana kerättyä paljon kokemuksia ja huomioita itsepalvelukontin käytöstä. Pyydämme asukkaita myös vastaamaan erilliseen palautekyselyyn, jotta tieto varmasti tulee meille asti, kertoo HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta

Itsepalvelukontin verkkopalveluun kirjaudutaan osoitteessa esortti.fi/kontti. Palvelu vaatii vahvan tunnistautumisen esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla. Tämän jälkeen asiakas voi valita tuomansa jätteet ja niiden määrät. Vahvistusviesti lähetetään asiakkaan antamaan sähköpostiosoitteeseen, ja halutessaan sen saa myös tekstiviestillä puhelimeen.

Vaarallinen jäte kuuluu erilliseen keräykseen – ei roskikseen tai viemäriin

Vaarallinen jäte kuuluu viedä erilliseen keräykseen. Sitä ei saa laittaa sekajätteeseen, muiden lajiteltujen jätteiden sekaan tai viemäriin. Vaarallista jätettä  ovat esimerkiksi maali, jäteöljy, vanhentunut bensiini, siivouskemikaalit, paristot, loisteputket ja energiansäästölamput sekä käyttämättä jääneet aerosolipurkit ja -pullot .

HSY:n vaarallisen jätteen Sortti-kontteja on pääkaupunkiseudulla useita. Ne  sijaitsevat yleensä huoltamoiden tai kauppojen pihassa ja ovat avoinna niiden aukioloaikoina. Kontit on tarkoitettu alueen asukkaiden käyttöön, ja vaarallisen jätteen saa tuoda niille maksutta. Tarkemmat tiedot Sortti-konteilla vastaanotettavista jätteistä löytyvät verkkosivuilta hsy.fi/vaarallinenjate. Vaarallista jätettä voi tuoda myös Sortti-asemille tai kiertäviin Sortti-keräysautoihin.

Tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt lievässä laskussa pääkaupunkiseudulla – linja-autojen päästöt vähenivät eniten14.6.2024 11:00:52 EEST | Tiedote

Tieliikenteen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt ovat kääntyneet laskuun pääkaupunkiseudulla, samoin kuin seudun muut ilmastopäästöt. HSY:n päästöseurannan mukaan tieliikenteen päästöt vähenivät noin kolme prosenttia vuonna 2023. Päästöjen lasku johtuu muun muassa kuorma-autoliikenteen vähenemisestä, polttoaineiden jakeluvelvoitteen hienoisesta kasvusta sekä liikenteen sähköistymisestä. Henkilöautoliikenteen päästöt eivät vähentyneet.