Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen

Koulujen hyvinvointityössä on edistytty, mutta vielä ei olla korona-aikaa edeltävällä tasolla

Jaa

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on vahvistunut peruskouluissa kahden viime vuoden aikana jonkin verran. Kehitettävää on kuitenkin vielä korona-aikaa edeltäneisiin vuosiin verrattuna. Tämä käy ilmi Opetushallituksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) syksyllä 2023 tekemästä TEAviisari-tiedonkeruusta, joka kartoitti terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä Manner-Suomen peruskouluissa. Edellinen vastaava tiedonkeruu tehtiin vuonna 2021.

Tuoreesta tiedonkeruusta käy ilmi, että koulujen hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä on tapahtunut jonkin verran myönteistä kehitystä lukuvuoteen 2020–2021 verrattaessa. Tulosten valossa näyttää kuitenkin siltä, että kehitettävää on vielä korona-aikaa edeltäneisiin vuosiin verrattuna. 

– On tärkeä huomioida, että oppilaiden terveyttä edistävät toimet koskevat koulun koko toimintakulttuuria, eli opiskeluhuollon lisäksi esimerkiksi koulupäivän aikaisen liikkumisen ja ruokailun järjestämistä. Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen onkin oleellinen osa arjen työtä kouluissa, kertoo opetusneuvos Lucina Hänninen Opetushallituksesta.

Nyt julkaistu tiedonkeruu tarjoaa kouluille välineitä tiedolla johtamiseen ja linkittyy suoraan kouluterveyskyselyn tuloksiin, sillä toimiva kouluyhteisö vaikuttaa vahvasti myös oppilaiden kokemaan hyvinvointiin.  

Oppilaat ja huoltajat osallistuvat aiempaa aktiivisemmin

Toimiva kouluruokailu, liikkumiseen kannustaminen sekä oppilaiden ja huoltajien mahdollisuudet vaikuttaa koulun toimintaan edistävät oppilaiden hyvinvointia kouluissa. Uusimpien tulosten mukaan myönteistä kehitystä on tapahtunut, mutta esimerkiksi yhteisöllisessä työssä on vielä parantamisen varaa.

– Oppilaat ja huoltajat osallistuivat koulun toiminnan suunnitteluun, järjestämiseen ja arviointiin hieman useammassa koulussa kuin aiemmin. Oppilaat osallistuivat esimerkiksi kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisyn toimintatapojen kehittämiseen, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen projektipäällikkö Kirsi Wiss.

Uusimpien tulosten mukaan lähes joka toisen (46–47 %) koulun opiskeluhuoltoryhmässä arvioitiin edelleen lain vastaisesti yksittäisen oppilaan opiskeluhuollon tuen tai oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarvetta ja järjestämistä.

– Tulokset ovat hieman paremmat kuin kahta vuotta aikaisemmin, mutta koronaa edeltävään lukuvuoteen 2018–2019 on vielä runsaasti matkaa. Opiskeluhuoltoryhmän keskeinen tehtävä on koulun yhteisöllisyyden edistäminen, joten oppilaiden ja huoltajien osallistaminen on ensiarvoisen tärkeää. Tässä kouluilla on vielä paljon kehittämistä, sanoo opetusneuvos Tanja Väänänen.

Viihtyisä ruokailuhetki lisää hyvinvointia koko kouluyhteisössä

Kouluruokailun järjestämisessä on tiedonkeruun perusteella paljon kehitettävää. Kahdessa koulussa kolmesta (68 %) lounas tarjotaan kello 10.30 tai aiemmin, ja kolmessa koulussa neljästä (72 %) sen syömiseen on varattu liian vähän aikaa.

– Jos lounas tarjotaan koulussa liian aikaisin, se saattaa jäädä niukaksi, mikä voi johtaa iltapäivän nälkään ja epäterveellisten välipalojen hankkimiseen. Liian lyhyt ruokailuaika altistaa helposti ahmimiselle, aterian osien poisjättämiselle tai pahimmillaan ruokailun väliin jättämiselle. Oppilaiden osallistamista kouluruokailun kehittämiseen tarvitaan myös jatkossa, esimerkiksi ruoan maistuvuuden suhteen on hyvä kuulla oppilaiden mielipiteitä, kertoo opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa säädetään oikea-aikaisesta ja kiireettömästä ruokailusta, joka varmistaa jaksamisen koulupäivän aikana. Kouluruokailusuosituksen mukaan sopiva aika lounaan syömiselle on noin kello 11–12 ja vähimmäisajaksi syömiselle suositellaan 30 minuuttia. Suositus korostaa aterian ravitsemuksellisen laadun rinnalla ruokailujärjestelyjä, osallisuutta sekä seurantaa ja arviointia.

– Positiivista on, että oppilaat ovat usein mukana kouluruokailun kehittämisessä, mutta heidän osallisuuttaan voisi entisestään lisätä. Ruokailu yhdessä on myös tärkeää kouluyhteisön hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden näkökulmasta, täsmentää Manninen.

Liikkuminen koulupäivän aikana edistää oppilaiden hyvinvointia

Koulupäivän liikuntaa lisäävät toimet, kuten pitkien liikuntavälituntien järjestäminen sekä koulun pihan ja sisäliikuntatilojen hyödyntäminen myös opetusajan ulkopuolella, ovat tiedonkeruun perusteella lisääntyneet entisestään.

Oppilaille suunnatun valtakunnallisen Move!-mittauksen tuloksia ei kuitenkaan hyödynnetä vielä tarpeeksi. Mittauksen tarkoituksesta, tavoitteista ja tulosten hyödyntämisestä informoidaan etukäteen varsin kattavasti koteja (86 %). Useimmissa kouluissa (56 %) liikuntaa opettavat opettajat ja terveydenhoitajat sopivat yhdessä prosessin toteutuksesta ja aikatauluista, ja lähes kolmanneksessa kouluissa (32 %) jatketaan vielä yhdessä suunnittelua oppilaiden fyysisen toimintakyvyn edistämiseksi.

– Move!-mittauksen tuloksia olisi tärkeä hyödyntää koulujen arjessa vielä enemmän. Tuloksista tiedotetaan eteenpäin, mutta tulosten analysointi tai konkreettisten kehityskohtien pohdinta jää usein vähemmälle, kertoo Hänninen.  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinonalalla toimiva virasto, joka vastaa koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja jatkuvan oppimisen kehittämisestä sekä kansainvälisyyden edistämisestä. Opetushallituksen mediapalvelu palvelee maanantaista torstaihin klo 9–16 ja perjantaisin sekä juhlapyhien aattoina 9–15. Kesäaikana 1.6.–31.7. palvelemme maanantaista perjantaihin kello 9–15.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen

Unga behöver stöd och uppmuntran till internationalisering – den minskade mobiliteten är en utmaning för hela samhället14.6.2024 10:23:58 EEST | Tiedote

Internationellt kunnande är en viktig resurs i dagens samhälle. Coronapandemin försvagade ytterligare den redan nedåtgående internationella mobiliteten och därmed även förvärvandet av internationellt kunnande. Nu efter pandemin stiger mobilitetssiffrorna igen, men utmaningarna och differentieringen såväl när det gäller läroanstalter som enskilda studerande utgör hinder för ökat internationellt kunnande.

Nuoret kaipaavat tukea ja kannustusta kansainvälistymiseen – vähentynyt liikkuvuus on haaste koko yhteiskunnalle14.6.2024 10:23:34 EEST | Tiedote

Kansainvälinen osaaminen on nyky-yhteiskunnassa keskeinen voimavara. Koronapandemia heikensi entisestään laskusuunnassa ollutta kansainvälistä liikkuvuutta ja tätä kautta kansainvälisen osaamisen kehitystä. Nyt pandemian jälkeen liikkuvuusluvut ovat jälleen kasvussa, mutta haasteet sekä eriytyminen niin oppilaitosten kuin yksittäisten opiskelijoidenkin kohdalla vaikeuttavat kansainvälisen osaamisen kasvua.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye