Tutkimus: Joka neljännessä taloyhtiössä on lykätty viime vuosina remontteja tai huoltoja

Säästösyyt ajavat erityisesti pieniä taloyhtiöitä lykkäämään remontteja ja huoltotoimenpiteitä, paljastaa Ifin kyselytutkimus. Osakkaista yli kaksi viidestä onkin huolissaan taloyhtiönsä kiinteistöjen ja rakenteiden kunnosta. If lanseerasi kiinteistövakuutusasiakkailleen huolenpitotarkastuksen, joka auttaa priorisoimaan huolto- ja korjaustarpeet.

Useammassa kuin joka neljännessä (28 %) taloyhtiössä on viimeisen kolmen vuoden aikana lykätty remontteja tai pieniä korjauksia, paljastaa Ifin tuore kyselytutkimus. Yleisintä lykkääminen on pienissä, alle 20 asunnon taloyhtiöissä sekä 70-luvulla rakennetuissa taloissa. Useimmin kohteena ovat olleet pienet remontit tai huollot, mutta isojakin korjauksia, kuten putki- tai julkisivuremontteja, on lykätty useammassa kuin joka kymmenennessä taloyhtiössä.

Lähes joka toinen kertoo lykkäysten taustalla olevan säästösyyt. Säästösyyt korostuvat etenkin Uudenmaan ulkopuolella. Seuraavaksi yleisimpiä syitä ovat joidenkin osakkaiden vastustus (32 %) ja taloyhtiön hallituksen toiminta (27 %). Tiedot käyvät ilmi Ifin kyselytutkimuksesta, johon vastasi 1015 suomalaista taloyhtiön osakasta maalis-huhtikuussa 2024.

– Olemme tunnistaneet ilmiön myös vakuutusyhtiössä: kustannusten ja korkojen nousu pakottavat monet taloyhtiöt etsimään säästökohteita. Osan taloyhtiöistä on hankala saada rahoitusta peruskorjauksiin. Pidemmällä aikavälillä etenkin peruskorjausten lykkääminen voi yhä useammin näkyä taloyhtiöissä laajempina vahinkoina, kommentoi yritysten omaisuusvakuutuksista vastaava johtaja Suvi Rantanen Ifistä.

Kiinteistöjen ja rakenteiden kunto huolettaa osakkaita

Ifin kyselytutkimuksen mukaan taloyhtiön omistusasujista yli kaksi viidestä (43 %) on vähintään jonkin verran huolissaan taloyhtiönsä kiinteistöjen ja rakenteiden kunnosta. Suurin huoli on 1970–1989 valmistuneissa taloyhtiöissä asuvilla. Seuraavaksi yleisimmin osakkaita huolettavat vuotovahingot (41 %) ja yhtiön taloudellinen tilanne (39 %). 1980-luvun taloissa asuvista osakkaista vuotovahinkoja pelkää jopa yli 60 prosenttia.

Ylivoimaisesti vähiten huolestuneita taloyhtiönsä asioista ovat alle 30-vuotiaat. Uudellamaalla asuvia mietityttävät muuta Suomea useammin murtoturvallisuus ja tuhoeläimet.

– Useampaa kuin joka kolmatta taloyhtiön osakasta huolettaa kyselyn perusteella se, onko taloyhtiön hallituksella riittävä tietämys kiinteistön hoidosta sekä mikä on isännöitsijän kyky tai halu ajaa taloyhtiön asioita. Taloyhtiön hallitukseen kuuluvat osakkaat ovat näistä huolissaan jopa hieman muita useammin, Rantanen kertoo.

– Huolta tuskin helpottaa, että etenkin pienissä taloyhtiöissä joudutaan nykyisessä taloustilanteessa miettimään hyvin tarkkaan, mistä palveluista isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle maksetaan. Tämä kasvattaa hallituksen roolia ja vastuuta entisestään, Rantanen jatkaa.

Uusi huolenpitotarkastus auttaa huoltojen ja korjausten priorisoinnissa

Ratkaisuna taloyhtiöille If on tänä keväänä lisännyt laajaan kiinteistövakuutukseen uudenlaisen maksuttoman lisäpalvelun, kiinteistön huolenpitotarkastuksen. Viiden vuoden välein toteutettavassa tarkastuksessa rakennusalan asiantuntija käy taloyhtiössä läpi vahingontorjunnan kannalta kriittiset paikat, kuten märkätilat, keittiöt, tekniset tilat, vesikaton ja julkisivun. Tarkastusraportti antaa taloyhtiölle yleiskuvan kiinteistön kunnosta ja ​selkeät toimenpide-ehdotukset.

– Tavoitteena on auttaa korjaustarpeiden priorisoinnin kanssa kipuilevia taloyhtiöitä ennakoimaan korjaus- ja huoltotarpeita, millä voidaan säästää pidemmän aikavälin kustannuksia sekä vähentää vahinkoja. Pilotoidessamme palvelua 53 taloyhtiössä löytyi esimerkiksi useita putkivuotoja, joista taloyhtiöissä ei oltu tietoisia. Tyypillisimmät puutteet liittyivät lattiakaivoihin, kosteuseristykseen ja palovaroittimiin, kertoo Rantanen.

– Olemme tarjonneet omakotitaloasiakkaillemme vastaavanlaista palvelua vuodesta 2016 alkaen. Sen avulla on pystytty vähentämään vahinkoja, kun omistajien tietoisuus oman talon riskipaikoista ja korjaustarpeista on lisääntynyt. Nyt halusimme tuoda ainutlaatuisen palvelun myös taloyhtiöasiakkaidemme tueksi, taustoittaa Rantanen.

Maksuttoman huolenpitotarkastuksen saavat kaikki taloyhtiöt ja kiinteistömuotoiset asuinrakennukset, joilla on Ifin laaja kiinteistövakuutus​. Tarkastuksen toteuttaa Ifin kumppani Anticimex. Huolenpitotarkastuksen tekeminen tai siinä tehtävät havainnot eivät vaikuta yksittäisen asiakkaan vakuutusmaksuihin tai siihen, korvaako vakuutus tarkastuksessa havaittuja vahinkoja.

Nämä asiat huolettavat osakkaita eniten omassa taloyhtiössä:

1. Kiinteistöjen ja rakenteiden kunto, 43 %
  2. Putkistojen ja laitteiden aiheuttamat vuotovahingot, 41 %
  3. Taloudellinen tilanne, 39 %
  4. Hallituksen riittävä tietämys kiinteistön hoidosta, 38 %
  5. Isännöitsijän kyky/halu ajaa taloyhtiön asioita, 38 %
  6. Murtoturvallisuus, 35 %
  7. Tuhoeläimet, 35 %
  8. Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latausturvallisuus, 29 %
  9. Paloturvallisuus, 27 %
  10. Kiinteistönpitoa koskevan suunnitelman puute tai puutteellisuus, 25 %

Kyselytutkimukseen vastasi 1015 omistusasunnossa asuvaa täysi-ikäistä suomalaista maalis-huhtikuussa 2024. Kokonaistuloksissa virhemarginaali on keskimäärin noin 3 prosenttiyksikköä (95 prosentin luottamustasolla). Kyselytutkimuksen toteutti Ifin toimeksiannosta YouGov.

Taloyhtiöiden keskeiset syyt lykätä remontteja tai huoltoja. Lähde: If
Taloyhtiöosakkaita huolettavat asiat. Lähde: If

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 7 900 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,9 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.