Kuntaviestinnän SM-kilpailun kultaa Poriin ja Vantaalle
Pori ja Vantaa voittivat kultaa Kuntaviestinnän SM-kilpailussa. Pori voitti vuoden viestintäkampanja-kategorian, ja Vantaa vuoden viestintäteko-kategorian.
![](/data/images/public/2133/70209088/c63fb67a-0722-4edf-ba7e-2819621c41c2-w_720.jpeg)
Pori ja Vantaa voittivat kultaa Kuntaviestinnän SM-kilpailussa. Pori voitti vuoden viestintäkampanja-kategorian, ja Vantaa vuoden viestintäteko-kategorian.
Porin voittoisa työ oli ”Teot ja tunteet markkinointiviestinnässä, case Porisuhdeneuvoja”. Etenkin Porisuhdeneuvoja nousi kansalliseen tietoisuuteen. Porilaisilla ja porilaismielisillä ihmisillä on poikkeuksellinen suhde kaupunkiin. Tähän jännitteeseen on tartuttu niin Porisuhdeneuvojan myötä kuin esimerkiksi asukkaiden kirjoittamien rakkauskirjeiden muodossa.
– Sanaleikkinä Porisuhdeneuvoja on yksinkertaisuudessaan nerokas. Sketsien käsikirjoittaja Joonas Nordman on itsekin Porista ja ehkä juuri sisäpiiritieto porilaisuudesta on tehnyt kampanjasta kansallisen hitin. Ilahduttavaa on, että porisuhde on pysyvä osa Porin viestintää. Laajasta näkyvyydestä ja tunnettuudesta kertoo sekin, että Porisuhdeneuvojan jalanjäljissä kulki useampi kilpailuun osallistunut viestintäteko, tuomariston jäsen Jenni Rinkinen sanoo.
Vuoden viestintäkampanja -kategoriassa palkittiin ajallisesti rajattuja viestintäprojekteja. Finaaliin pääsivät Porin lisäksi Lohjan kaupunki Aku Ankka -erikoisliitteellään sekä Puolangan kunta haalarimerkkikampanjalla opiskelijoille.
Vantaa palkittiin selkokielisestä viestinnästään. Vantaa on ryhtynyt käyttämään viestinnässään laajasti selkokieltä, jonka avulla kaupunki onnistuu palvelemaan aiempaa kattavammin kaikkia asukkaitaan. Vantaa on nostanut selkokielen yhdeksi viralliseksi kielekseen, ja on toteuttanut lehden ja verkkosivut selkokielellä.
– Luovat toimistot helposti virpovat asiakkailleen jotakin monimutkaista, joka huutaa maailmalle poikkeuksellisuuttaan. Hintana on ratkaisun epäselvyys. Vantaan kaupunki valitsi toisen, kauniimman tien. Selkokielisyyden esille nostaminen palvelee ihan kaikkia, korostaa tuomariston jäsen Timo Berry.
Vuoden viestintäteko -kategoriassa palkittiin erilaisista viestintään ja sen kehittämiseen liittyvistä teoista, kuten pysyvien toimintatapojen muutoksista. Finaaliin pääsivät Vantaan lisäksi Nurmijärven kunta Listapalaverillaan sekä Vaasan kaupunki uudella intranetillään Lykyllä sekä sen lanseerauksella.
Kuntien viestinnässä aiempaa enemmän huumoria ja kekseliäisyyttä
Kuntaviestinnän SM-kilpailun useissa kilpailutöissä nojattiin oman kunnan tai kaupungin luonteeseen ja paikallisiin vahvuuksiin.
– Aitouden rooli on kasvanut kuntien viestinnässä. Kunnat tekevät todella hyvää ja monipuolista työtä, toteaa tuomariston puheenjohtaja Tony Hagerlund.
Myös päätöksenteon avoimuus oli esillä monissa kilpailutöissä.
– Avoimuus ja kaikkien kuntalaisten huomioiminen oli monessa työssä keskeisessä asemassa. Viestinnän avulla voidaan avata kunnan päätöksentekoa ja tuoda kuntalaisia ja päättäjiä lähemmäs toisiaan, toteaa tuomariston jäsen Jaakko Helenius.
Kunniamainintoja muun muassa Flow-yhteistyöstä ja kaupunkihevistä
Tuomaristo jakoi myös kunniamainintoja ansioituneista töistä. Kunniamainintoja saivat:
Hyvinkään kaupunki ”Hevinkää”–kampanjasta. Aprillipilasta alkanut kaupungin nimenvaihto laajeni viraaliksi ilmiöksi, ja vakavasti otettavaksi ja mieleenjääväksi kaupunkibrändiksi.
Lahden kaupunki ”Kaupunkilainen” -asukaslehden uudistuksesta. Lahden asukaslehti on taiten kirjoitettu ja taitettu, aikakausilehtimäinen kokonaisuus, jota on ilo lukea.
Mäntsälä kunta ”Kuntanuusku - Suomen koiraystävällisin kunta” –kampanjasta. Kennellitto palkitsi Mäntsälän Suomen koiraystävällisimpänä kuntana. Mäntsälä nosti asiaa esille viestinnässään ja muun muassa valitsi vuoden Kultanuuskun eli koiralähettilään.
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto Redesigner-kampanjasta. Maakuntaliitto haki nuoria suunnittelijoita kiertotaloushenkisiin kesätöihin, ja teki uudenlaista yhteistyötä Flow-festivaalin kanssa.
Voittajat palkittiin Kuopiossa
Kuusi finaaliin päässyttä työtä esiteltiin ja palkinnot jaettiin Kuntien viestijöiden tapaamisen yhteydessä Kuopiossa 14. toukokuuta.
Kilpailun järjestäjinä toimivat Kuntaliitto sekä Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry. Kilpailun yhteistyöyritys Sanoma mahdollistaa kampanjapalkinnot eli yhteensä 10 000 euron näkyvyyden Sanoman kanavissa.
Kilpailuun saivat osallistua vuosien 2022 ja 2023 aikana toteutetut työt. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 66 viestintäkampanjaa ja -tekoa. Kuntaviestinnän SM-kilpailu on epäsuoraa jatkoa aiemmalle, 17 kertaa järjestetylle Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailulle. Lisätietoa kilpailusta löytyy Kuntaliiton sivuilta.
Lisätietoja
Tony Hagerlund
viestinnän kehittämispäällikkö, Kuntaliitto
p. 050 526 2158
Timo Berry
CEO, luova johtaja, Berry Creative
p. 041 532 4345
Jaakko Helenius, toiminnanjohtaja, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
p. 0500 498 020
Jenni Rinkinen
viestintäpäälllikkö, Sanoma Media Finland
p. 0405113109
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tony HagerlundViestinnän kehittämispäällikkö
Puh:+358 50 526 2158tony.hagerlund@kuntaliitto.fiKuvat
Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään. Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntien varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuotot romahtaneet24.6.2024 14:05:03 EEST | Tiedote
Kuntien varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuotot olivat vuonna 2016 yhteensä noin 340 miljoonaa euroa kun taas vuonna 2024 arvioimme asiakasmaksutuottojen olevan enää noin 146 miljoonaa euroa. Nämä tiedot selviävät kunnille tekemästämme kyselystä varhaiskasvatuksen asiakasmaksukäytänteistä.
Kommunförbundet vill diskutera 92 förslag till normavveckling som kan spara över 200 miljoner euro13.6.2024 11:52:56 EEST | Tiedote
Kommunförbundet öppnar diskussionen om avveckling av normer som reglerar städernas och kommunernas verksamhet. Förbundet lyfter fram 92 exempel på normavvecklingar som kunde ge besparingar på mer än 200 miljoner euro.
Kuntaliitto esittää keskusteluun 92 kevennettävää normia, joilla on mahdollista säästää yli 200 miljoonaa euroa13.6.2024 11:02:57 EEST | Tiedote
Kuntaliitto avaa keskustelun kaupunkien ja kuntien toimintaa sääntelevien normien keventämisestä nostamalla esiin 92 normia, joiden purkamisella on mahdollista saada aikaan yli 200 miljoonan euron säästöt.
Kommundirektörer i skärselden - många olika orsaker till misstroende13.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Misstroende mot kommundirektören har blivit vanligare under de senaste åren och misstroendeprocesserna uppstår snabbare. En misstroendeprocess även mot en kommundirektör som varit verksam länge i kommunen kan uppstå på kort tid och sluta med att kommundirektören avgår snabbt, till och med inom ett år. Också nya kommundirektörer kan bli tvungna att avgå snabbt på grund av misstroende.
Kunnanjohtajat kiirastulessa – epäluottamuksen syyt moninaiset13.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Kunnanjohtajaan kohdistuvat epäluottamustilanteet ovat viime vuosina yleistyneet ja niiden syntymisprosessit ovat nopeutuneet. Pitkäänkin kunnassa toimineen kunnanjohtajan epäluottamusprosessi voi alkaa ja päätyä kunnanjohtajan eroamiseen nopeasti, jopa alle vuodessa. Myös uuden kunnanjohtajan epäluottamus voi johtaa kunnanjohtajan nopeaan eroamiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme