Kaupungeista löytyvät vastaukset kolmeen kohtalonkysymykseen

MDI julkaisi tänään yhdessä Kuntaliiton ja Kuntasäätiö kanssa Kaupunkipolitiikan tiekartan VII – Kirjoituksia kaupungeista. Tiekartta pureutuu kansallisen kaupunkipolitiikan nykytilaan ja keskeisimpiin kohtalonkysymyksiin, joiden tulisi olla kansallisesti kaikkien huulilla. Vastaukset ja ratkaisut näihin kysymyksiin löytyvät kaupungeista.

Kaupungeista löytyvät vastaukset kolmeen kohtalonkysymykseen

Tiekartassa kuvataan kaupunkipolitiikan käännekohtaa: kaupunkien erityiskysymykset vaativat selkeän vision tulevasta sekä puitteet, jotka tukevat vaikuttavaa kaupunkipolitiikkaa. Julkaisu koostuu Suomen kaupunkipolitiikan kärkiosaajien kirjoituksista, jotka käsittelevät kaupungistuvan Suomen keskeisimpiä muutosvoimia nyt ja tulevaisuudessa.

– Kaupungit ratkovat etulinjassa aikamme vaikeimpia ongelmia kuten väestönmurroksen seurauksia, ilmastonmuutoksen torjuntaa ja siihen varautumista sekä elinvoiman ja hyvinvoinnin haasteita. Suomi ei tule onnistumaan esimerkiksi vihreässä siirtymässä ilman kaupunkeja, jossa ne ovat edelläkävijöitä. Nyt on aika nostaa kaupunkien erityisasema politiikan ja julkisen keskustelun keskiöön, niin kansallisella kuin EU-tasolla, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen kiteyttää.

Maahanmuutto suuntautuu voimakkaasti kaupunkeihin

Ensimmäinen kohtalonkysymys Suomelle ja kaupungeille on työperäinen maahanmuutto. Työvoimapula rajoittaa yritystoiminnan kasvua ja vaikeuttaa julkisten palveluiden tuotantoa jo nyt, ja tilanne on pahenemassa. Tiekartan kirjoittajat esittävät, että Suomi ei ole kansainvälisten osaajien ykkösvalinta, ellei siitä tehdä sellaista. Maahanmuuton veto- ja pitovoimassa Suomen suurimmat kaupungit ovat avainasemassa parhaiten maailmalla tunnettuina ja vetovoimaisimpina.

Maahanmuuton keskittyessä hyvin vahvasti Suomen kasvaviin suurimpiin kaupunkeihin luo muutos myös haasteita voimistuvan alueellisen eriytymisen muodossa.

– Segregaation torjunta on muodostumassa kaupunkipolitiikan koetinkiveksi. Seuraavat kymmenen vuotta ratkaisevat, onnistutaanko polarisaation noidankehä katkaisemaan, alleviivaa julkaisun toinen toimittaja ja MDI:n neuvonantaja Eero Holstila.

Ilmastotavoitteet ja luontokadon ehkäisy vaativat pitkäjänteisyyttä ja uskallusta rikkoa totuttuja toimintatapoja

Toinen kohtalonkysymys on kansallisten ilmastotavoitteiden saavuttaminen ja luontokadon ehkäisy. Tiekartan kirjoittajat esittävät, että mitään ilmastotavoitteita ei tulla saavuttamaan ilman kaupunkien panosta. Kaupunkien ympäristöpolitiikkaa tulee tehdä yli hallituskausien, sillä ilmasto- ja ympäristöpolitiikassa ei ole enää saatavilla helppoja voittoja.

Kunnat ja kaupungit ovat edelläkävijöitä ilmastopolitiikassa. Nyt jo 90 prosenttia suomalaisista asuu kunnassa, jolla on ilmastotavoite. Kuntien ilmastotavoite on tyypillisesti hiilineutraalius viimeistään vuonna 2030. Kansallisesti voidaan asettaa kunnianhimoisiakin ympäristöpolitiikan tavoitteita, mutta niitä ei saavuteta ilman kaupunkien merkittäviä käytännön toteutuksia. Selkänoja on saatava ylikansallisesti EU:sta.

Kaupunkien elinvoima hengittää luovuuden tihentymiä ja kulttuuria

Kolmas kohtalonkysymys on luovuus ja kulttuurikaupunkikeskuksien veto- ja pitovoimatekijöinä, mutta myös taloudellisen kasvun avaimina. Kaupunkien vahvuus on niiden monimuotoisuus. Pandemian jälkeisessä ajassa on kriittistä, miten kaupungit onnistuvat säilyttämään paikkansa luovien ihmisten kohtauspaikkoina.

Kaupunkien kulttuurikentällä on nähty 2000-luvulla merkittävä painonvaihto wow-arkkitehtuurista ja tuotetuista jättitapahtumista kohti ketterää, kaupunkiyhteisöjen ruohonjuuritasolta kumpuavaa kulttuuria. Julkaisun asiantuntijakirjoittajat korostavat kaupungin olevan mahdollistaja, joka antaa hedelmälliset puitteet taiteelle, tieteelle, harrastamiselle ja viihteelle.

Kaupunkipoliittiset ratkaisut tarvitsevat EU:n panostuksia

Kansallisten rahanyörien kiristyessä yhä useammat kaupunkipoliittiset ratkaisut ovat EU:n rahoitusmekanismien varassa. Sisältöjen teemat ja painotukset tulee määritellä kansallisesti. Rahoitus kehittämisen toimiin sekä kumppaniverkostot rakentuvat yhä enemmän yli rajojen.

Tiekartan kirjoittajien viestinä on, että alue- ja kaupunkikehitykseen suunnatut resurssit määrittävät, pystyvätkö teollisuus ja palvelut Suomen kaupungeissa uudistumaan, ovatko ne houkuttelevia ja pitovoimaisia myös kansainväliselle työvoimalle, ja mahdollistavatko sekä julkiset että yksityiset palvelut kaupungeissa hyvän elämän.

Tänään julkaistu tiekartta jatkaa FCG Finnish Consulting Group Oy:n osana toimivan MDI:n aiemmin julkaisemien tiekarttojen perinnettä.