Musiikkitalon urkujen tulevalla kaudella luvassa monipuolinen kattaus kansainvälisten huippu-urkureiden resitaaleista koko perheen viihdyttävään The Cameraman -leffakonserttiin

Musiikkitalon urkujen tulevalla kaudella kuullaan kansainvälisten huippu-urkurien resitaaleja, klassikkoteosten tuoreita sovituksia, kotimaisia spesiaalikonsertteja, koko perhettä viihdyttävää elokuvamusiikkia ja jopa yhteislaulukonsertti. Liput Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n järjestämiin kevään konsertteihin tulevat myyntiin 15. lokakuuta 2024, syksyn konsertit ovat myynnissä Musiikkitalon nettisivuilla.

Musiikkitalon urkujen fasadi on jo nyt maailmankuulu, ylistetystä soinnista puhumattakaan. Urkuhankkeen mahdollisti ja käynnisti vuonna 2017 säveltäjä Kaija Saariaho, joka lahjoitti tuolloin hankkeen alkupääomaksi miljoona euroa.

– Uusi kausi tuo Musiikkitaloon jälleen paljon kansainvälisiä tähtiesiintyjiä, joiden myötä yleisölle päästään tarjoamaan unohtumattomia ja ennen kuulemattomia elämyksiä. Syksyllä 2024 kuullaan kolme sooloresitaalia Markku Hietaharjun (28.7.), Amelie Heldin (21.9.) ja Franz Danksagmüllerin (11.11.) soittamina. Urkuja kuullaan myös sopraano Anu Komsin ja Marzi Nymanin Sacred Saariaho -konsertissa (1.10.) sekä Christmas Carols -konsertissa (10.12.), jossa yleisö pääsee myös osallistumaan yhteislauluihin, Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n taiteellinen johtaja Jan Lehtola kertoo tulevan kauden monipuolisesta ohjelmistosta.

Urkujen yksivuotissyntymäpäiviä vietetään uudenvuoden konsertin merkeissä. Ruotsalainen virtuoosi Gunnar Idenstam konsertoi ensi kertaa Musiikkitalossa (1.1.) ohjelmassaan sovituksia Brucknerin ja Ravelin teoksista. Samalla viikolla jatketaan uusien sovitusten parissa, kun “konserttilavojen leijona”, ylistetty amerikkalainen Stephen Tharp esittää konsertissaan (5.1.) kolme merkittävää orkesteriteosta omina sovituksinaan. Tharpin konsertin alkupuoli keskittyy balettiin ja sen avaa kolme tanssia Stravinskyn baletista Petruska. Toisena teoksena kuullaan maailman kantaesityksensä saava sovitus Bartokin sarja pantomiimibaletista Ihmeellinen mandariini

Koko perheen leffakonsertissa (19.1.) yhdysvaltalainen Peter Krasinski  – showmies ja häkellyttävän briljantti konserttiurkuri, muusikko satojen esitysten ja lukuisten elokuvien urkutaustojen takana – tekee hauskan ja mieleenpainuvan konsertin, jossa viihtyvät kaikki perheen pienimmästä vaariin. Ohjelmassa on monille tuttu mykkäelokuva The Cameraman, joka saa Krasinskin sormissa uuden ääni- ja efektimaailman.

Musica Nova -konserteissa (8.2.) esiintyvät Pariisin Notre Dame -kirkon vastanimitetty säveltäjä-urkuri Thierry Escaich ja Jan Lehtola. Escaich improvisoi iltapäiväkonsertissaan uusiin ulottuvuuksiin ja Lehtolan konsertissa päästään laajentamaan Musiikkitalon urkujen avulla urkumusiikin rajapintoja. Konsertissa kuullaan kolmen Kaija Saariaho -urkusävellyskilpailun teosta kantaesityksenä sekä neljän nuoren Suomessa vaikuttavan säveltäjän, Maija Hynnisen, Tiina Myllärisen, Aino Tenkasen ja Mioko Yokoyaman uudet teokset.

Turku Filharmonian konsertissa (1.3.) saa esityksensä 13. ja samalla viimeinen esittämätön Kaija Saariaho -urkusävellyskilpailussa palkittu teos. Unkarilaissyntyisen ja USA:ssa vaikuttavan Balint Karosin konsertto Syöjätär esitetään John Storgårdsin johtamassa konsertissa säveltäjän ollessa solistina. Urkukonsertto käyttää monipuolisesti hyödykseen urkujen mikrotonaalisia äänikertoja. Konsertin päättää Antonin Dvořákin ensimmäinen sinfonia.

Musiikkitalon kevättä rikastuttavat lisäksi kaksi merkittävää vierailua: tamperelaisen Riikka Viljakaisen Bachin syntymäpäivää juhlistava (30.3.) ja yhdysvaltalaisen Katelyn Emersonin (22.4.) konsertit. Kausi päättyy kesäkuussa suurkuoron konserttiin, jossa Carl Orffin tunnettu teos Carmina Burana saa esityksensä Joonas Rannilan johdolla Aleksanteri Walliuksen soittaessa urkuja.

Helsingin Musiikkitalon urut otettiin menestyksekkäästi käyttöön tammikuussa 2024. Yksin avajaisviikon konsertteihin osallistui 8500 kävijää ja monet kevään konserteista ovat olleet loppuunmyytyjä. Urkujen fyysinen ja visuaalinen olemus ovat keränneet valtavasti huomiota ja kiitosta ympäri maailman, ne antavat konserttikokemukselle aivan uuden ulottuvuuden. Yleisö voi nähdä soittajan lavalla, ja samalla urkujen julkisivu tarjoaa erilaisia visuaalisia konserttielämystä rikastuttavia elementtejä.

Lipunmyyntilinkit Urut Soimaan ry:n järjestämiin syksyn konsertteihin:

1.1. Gunnar Idenstamin urkukonsertti

5.1. Stephen Tarpin konsertti