Osuuskauppa Keskimaa muistuttaa – Sinua ja minua palvelee ihminen, kohtaa meidät kivasti!
Asiakaspalvelijat kohtaavat työssään hankalia ja jopa uhkaavia asiakastilanteita, jotka luovat turvattomuuden tunnetta ja heikentävät työssä jaksamista. 20.5. alkavalla Kohtaa meidät kivasti –kampanjalla halutaan muistuttaa asiakkaita, että häirintä ei kuulu Keskimaan toimipaikkoihin.
Asiakkaiden huono käytös on lisääntynyt palvelualalla, mikä näkyy myös Keskimaalla. Asiakkaiden kynnys purkaa pahaa oloaan kaupan, ravintolan tai liikennemyymälän työntekijään on selvästi madaltunut. Myyjälle tai tarjoilijalle sanotaan sen enempää miettimättä todella pahasti, törkeästikin. Pilkataan, vähätellään, haistatellaan ja huudetaan v-sanoja.
− Meillä on yksiselitteisesti nollatoleranssi häirinnälle, ja alamme tuoda sen entistä selkeämmin tiedoksi myös asiakkaillemme. Emme ole ketään vastaan, mutta pidämme aina omiemme puolta. Haluamme herättää ihmisiä huomaamaan palvelualan ammattilaisten merkityksen arjessaan ja heidän oikeutensa tulla kohdatuksi asiallisesti ja arvostavasti - sinua ja minua palvelee ihminen, henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg korostaa.
Häirintätilanteet kuormittavat henkilöstöä, saattavat vaikuttaa halukkuuteen työskennellä alalla ja voivat aiheuttaa sairauspoissaoloja, pahimmillaan jopa työkyvyttömyyttä.
− Tämä on työsuojelullinen kysymys. Keskimaan pitää olla jokaiselle terveellinen ja turvallinen työpaikka, jossa ei suvaita henkilöstöä kohtaan minkäänlaista häirintää. Häirintätilanteissa meidän on puolustettava aina työntekijöidemme työrauhaa. Kohdataan asiallisesti asiakkaanakin, Thusberg painottaa.
Kampanjalla halutaan olla myötävaikuttamassa siihen, että asiointi Keskimaan toimipisteissä olisi turvallista ja miellyttävää kaikille, ei vain asiakkaille vaan myös työntekijöille.
Lähes 10 % kohtaa häirintää ja epäasiallista käytöstä viikoittain
Keväällä tehtyyn henkilöstökyselyyn vastanneista keskimaalaisista (yhteensä 249 vastaajaa) peräti 86 % on kokenut asiakkaiden suunnalta epäasiallista käytöstä viimeisen vuoden aikana. 84 % vastaajista totesi häirinnän vaikuttaneen työssä viihtymiseen.
Tyypillisimpiä häirinnän muotoja ovat vastausten perusteella väheksyvät ja pilkkaavat puheet, maineen ja aseman kyseenalaistaminen, uhkailu ja seksuaalinen häirintä. Häirinnän kohtaaminen luo turvattomuuden tunnetta, aiheuttaa stressiä, pelkotiloja ja alentaa merkittävästi työhyvinvointia, yhdessä näistä voi tulla pitkäaikaisiakin seuraamuksia.
− Meillä on selkeät periaatteet häirinnän ehkäisemiseksi, työntekijöiden suojelemiseksi ja turvallisen työpaikan takaamiseksi. Työterveyden kautta tarjoamme myös keskusteluapua. Huonosti käyttäytyvän asiakkaan palvelun voi lopettaa kesken ja pyytää häntä poistumaan. Esihenkilön tai vartijan paikalle kutsuminen on myös paikallaan, avaa Keskimaan työhyvinvointi- ja työsuojelupäällikkö Katja Kemppainen.
Muun muassa ikärajavalvonta herättää asiakkaissa suuria tunteita. Tunteet nousevat pintaan helposti myös silloin, jos tietty tuote on loppunut hyllystä. Päihtyneen ja sekakäyttäjän ohella häirikkö voi yhtä lailla olla vaikkapa keski-ikäinen perheenisä tai -äiti, joka menettää hermonsa jouduttuaan jonottamaan kassalle.
Asiakaspalvelijat kohtaavat myös seksuaalista häirintää, joka voi olla kaikkea mahdollista vihjailevista puheista ja ilmeistä härskeihin vitseihin tai takapuolelle taputteluun. Kohteena voi yhtä lailla olla työtään tekevä nainen tai mies.
− Muistuttaisin, että meillä on paljon nuoria työntekijöitä, etenkin kesätyöntekijöissä. Heistä moni on ensimmäisessä työpaikassaan ja asiakkaiden epäasiallinen käytös saattaa jättää tunteen, ettei halua enää palata palvelualalle, vaikka sieltä kertyvä työkokemus on erittäin arvokasta tulevaisuuden työelämää ajatellen, täsmentää Kemppainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osuuskauppa Keskimaa, henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg,
kaisamaria.thusberg@sok.fi, 010 767 3015
Osuuskauppa Keskimaa, työhyvinvointi- ja työsuojelupäällikkö Katja Kemppainen, katja.h.kemppainen@sok.fi, 010 767 3075
Kuvat
Linkit
Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä noin 755 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on lähes 140 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme noin 2000 keskisuomalaista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Osuuskauppa Keskimaa
Keskimaan edustajiston syyskokouksen henkilövalinnat15.11.2024 11:50:00 EET | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaan edustajisto kokoontui syyskokoukseen torstaina 14.11.2024. Kokouksessa valittiin hallintoneuvosto seuraavalle kaudelle. Hallintoneuvostoon kuuluu 21 jäsentä, joista 1/3 on vuosittain erovuorossa. Hallintoneuvoston jäsenen toimintakausi on kolme vuotta.
Uusia ja tehokkaampia ABC-latausasemia Keskimaan alueella6.11.2024 09:52:06 EET | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaa jatkaa sähköautojen latausverkostonsa laajentamista Keski-Suomessa. Uusin ABC-lataus on avattu S-market Äänekoskella. Jyväskylässä hotelli Paviljongin latauspisteitä on laajennettu 10 uudella latauspisteellä, myös Prisma Seppälän parkkihallin latausasemaa laajennetaan parhaillaan.
Keskimaan päivittäistavarakaupan vahva kehitys jatkuu – ravintolakauppa haastaa29.10.2024 11:55:00 EET | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun liikevaihto oli 576,3 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edellisvuoteen 0,5 prosenttia. Marketkaupan tasainen kehitys jatkui päivittäistavarakaupan myynnin kasvaessa alan markkinaa paremmin. Syksy on ollut erityisen haastava ravintolakaupalle.
Keskimaa on lahjoittanut yli 100 000 euroa ikäihmisten digitaitojen koulutukseen16.10.2024 08:50:00 EEST | Tiedote
Tänä vuonna Keskimaa on lahjoittanut yli 100 000 euroa keskisuomalaisille senioreille pidettäviin digiopastuksiin, jotta mahdollisimman moni voisi kehittää omia taitojaan matalalla kynnyksellä. Lahjoituksen avulla on järjestetty eläkeliittojen kanssa ikäihmisille maksutonta digitaitojenkoulutusta, ympäri Keski-Suomen. Lahjoitus on osa Keskimaan vuosittaista Ilo auttaa Keski-Suomea -lahjoitusta, jossa lahjoituksen kokonaissumma on euron per Keskimaan asiakasomistaja, tänä vuonna lähes 140 000 euroa.
Mestarin Herkun myymäläpäällikkö Katja Hyötyläiselle tuplapalkinnot – vuoden Ässäpäällikkö sekä Johtajuuden Ässäpalkinto11.9.2024 10:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän valtakunnalliset S-Päällikköpäivät pidettiin lauantaina 7.9.2024 Lahdessa. Tapahtuma huipentui perinteiseen Ässäpäällikköjen valintaan. Osuuskauppa Keskimaalta Ässäpäälliköksi valittiin Mestarin Herkun myymäläpäällikkö Katja Hyötyläinen. Ässäpäälliköitä palkittiin kaiken kaikkiaan 17, joiden keskuudesta valittiin ensimmäistä kertaa Johtajuuden Ässäpäällikkö -palkinnon saaja. Katja Hyötyläinen palkittiin Ässäpäällikkö-palkinnon lisäksi historian ensimmäisellä Johtajuuden Ässäpäällikkö -palkinnolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme