Mullistaako tekoäly maksuviiveiden hallinnan?
Yli puolet suomalaisyrityksistä uskoo, että tekoäly voisi parantaa merkittävästi myöhästyneiden maksujen käsittelyä. Tekoälytyökalujen ja modernien maksutapojen hallinta nähdään oleellisina kilpailutekijöinä, mutta todellisuudessa valtaosassa yrityksistä tekoälyn hyödyntäminen on vielä yksittäisten kokeilujen tasolla. Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti paljastaa, että vaikka tekoäly voisi tehostaa liiketoimintaa merkittävästi, suomalaisyritykset näkevät tekoälyssä enemmän riskejä kuin eurooppalaiset vastaajat keskimäärin.

Tekoäly tuo muutoksia ja vaikuttaa tulevaisuuden työelämään merkittävästi. Suomalaiset yrityspäättäjät suhtautuvat tekoälyn hyödyntämiseen kaksijakoisesti. Yli puolet (52 prosenttia) vastaajista uskoo, että tekoäly voisi tehostaa maksuviiveiden hallintaa. Yhtä moni (52 prosenttia) sanoo jäävänsä jälkeen kilpailijoista, jos he eivät hallitse uusia maksutekniikoita ja 46 prosenttia vastaajista uskoo näin käyvän, jos tekoälyä ei oteta osaksi maksuprosesseja.
Tekoälyn keskeisiksi hyödyiksi koetaan henkilökohtaisen viestinnän luominen asiakkaille automaattisesti ja poikkeamien tunnistaminen maksutiedoissa. Myös trendien tunnistaminen maksutavoissa historiadataa hyödyntämällä luetaan tekoälyn eduksi. Trendien tunnistamisen kautta tekoäly auttaa myös kehittämään parempia tapoja arvioida asiakkaiden luottokelpoisuutta.
– Tutkimuksemme paljastaa, että suomalaisyritykset ovat keskimäärin kiinnostuneempia tekoälyn mahdollisuuksista kuin eurooppalaiset, mutta tekoälyä on pystytty ottamaan käyttöön eurooppalaista tasoa heikommin. Taustalla voi olla osaajapula tai tekoälyyn liitettävät riskitekijät. Monilla yrityksillä on haasteita löytää tarvittavia osaajia, jotka kykenevät tuomaan tekoälyratkaisuja osaksi olemassa olevia liiketoimintaprosesseja, toteaa Intrumin kaupallinen johtaja Juha Iskala.
Suurin osa suomalaisyrityksistä (64 prosenttia) on vasta ottanut ensiaskeleita tekoälyn hyödyntämisessä. Kuitenkin lähes kolmannes (27 prosenttia) on ottanut käyttöönsä tiettyjä sovelluksia yksittäisissä back office -tehtävissä, kun vastaava luku Euroopassa on 31 prosenttia. Yli puolet (51 prosenttia) suomalaisyrityksistä sanoo, ettei oman organisaation sisältä löydy osaajia tekoälyn syvällisempää käyttöönottoa varten.
Tekoälyyn liittyvät riskit maksuviiveiden hallinnassa – totta vai tarua?
Yrityspäättäjät yrittävät pysyä uusien teknologioiden ja tekoälyn kehitysvauhdissa mukana ja investoivat uusiin työkaluihin kilpailukyvyn varmistamiseksi. Suomalaisyritykset näkevät tekoälyteknologian hyödyntämisessä osana maksuviiveiden hallintaa enemmän riskejä kuin eurooppalaiset vastaajat keskimäärin. Seitsemän kymmenestä suomalaisjohtajasta koki, että heillä ei ole riittävää ymmärrystä siitä, miten tekoäly tekee päätöksiä.
– Tekoälyn käyttöön koetaan liittyvän useita riskejä, kuten esimerkiksi tietosuojaan liittyvät tekijät, joissa osaaminen ja käytänteet eivät välttämättä ole suomalaisille yrityksille tuttuja. Näihin liittyvää osaamista saattaa olla vaikeaa löytää. Riskiksi koettiin myös se, että tekoäly voisi tehdä epäreiluja päätöksiä, esimerkiksi etnisten tai sosioekonomisten tekijöiden perusteella. Lisäksi yli kuusi kymmenestä pelkää henkilökohtaisen yhteyden menettämistä asiakkaisiinsa, Iskala luettelee.
Myös integraatiohaasteet olemassa oleviin järjestelmiin voivat hidastaa tekoälyn käyttöönottoa. Vastaajista 66 prosenttia mainitsi sen riskiksi.

– Lähes puolet suomalaisyrityksistä kokee haasteelliseksi selvittää asiakkaidensa maksukykyä ja miltei joka neljännellä ei ole ratkaisua luottotappioiden hallinnan parantamiseksi. Monessa yrityksessä vanhentuneet järjestelmät ovat hidastaneet maksuviiveiden torjumista. Investoinnit tekoälyratkaisuihin saattavat mahdollistaa yrityksille resurssitehokkaampaa reskontranhoitoa, jossa esimerkiksi saatavan hallinnan alkuvaiheen toimenpiteet kuten personoidut muistutukset laskujen erääntymisestä voivat vähentää tahatonta myöhässä maksamista ja nopeuttaa kassankiertoa. Toisaalta tekoäly tuo mukanaan entistä tarkempia tapoja arvioida asiakkaiden luottokelpoisuutta, mikä pienentää yritysten luottotappioriskejä, Iskala toteaa.
Tekoälyteknologioilla on potentiaalia nostaa yritysten tuottavuutta laajalla rintamalla tulevina vuosina ja nykyajan nopeasti kehittyvässä toimintaympäristössä investoinnit moderneihin teknologioihin voivat tuoda yrityksille merkittävää kilpailuetua.
– Onkin oletettavaa, että monet yritykset saavat tekoälyn hyödyt käyttöönsä helpommin ulkoistamalla luotonhallinnan prosesseja, Iskala pohtii.
Tietoja European Payment Report 2024 -tutkimuksesta:
Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti (European Payment Report) antaa tietoa maksukäyttäytymisen haasteista ja mahdollisuuksista, joita yritykset kohtaavat Euroopassa ja useilla sektoreilla. Raportti perustuu ulkopuolisen tutkimustoimiston, Longituden, 25 Euroopan maassa teettämään kyselyyn. Vuoden 2024 kyselyyn osallistui yhteensä 9 255 pientä, keskisuurta ja suurta yritystä 15 toimialalta. Vastaajina oli talousjohtajia tai muita henkilöitä, joilla oli taloudellista tietämystä yrityksestä, jossa he työskentelevät. Yritykset on valittu satunnaisesti B2B-tietokannasta. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin joulukuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana. Lataa Suomea koskeva raportti www.intrum.fi/epr2024 ja Euroopan laajuinen raportti www.intrum.com/epr2024
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha IskalaKaupallinen johtajaIntrum Oy
Puh:+358 50 370 6333juha.iskala@intrum.comMediadeskIntrum Oy, viestintä
Puh:046 5002 8693viestinta@intrum.comKuvat



Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 20,0 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy
Perintään siirtyy aiempaa suurempia summia15.4.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän katsaus kertoo, että yhä useampi muistutuslasku jää maksamatta ja siirtyy perintään. Perintään siirtyvien maksujen määrät ja summat kasvoivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä sekä yritys- että kuluttajaperinnässä. Vuoden 2024 lopulla maksukyvyssä nähtiin lievää parannusta, mutta perintätapausten määrien ja pääomien kasvu voi ennakoida maksukyvyn heikentymistä kevään ja kesän aikana.
Maksuviiveellisiä yrityksiä aiempaa vähemmän – suurin parannus majoitus- ja ravitsemistoimialalla14.4.2025 07:50:00 EEST | Tiedote
Luotonhallintayhtiö Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2025 ensimmäiseltä neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on laskenut 3,84 prosentilla viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Positiivisen alkuvuoden ilo voi kuitenkin jäädä lyhytaikaiseksi. Toimialavertailussa majoitus- ja ravitsemistoimialalla maksuviiveellisten yritysten osuus on laskenut viime vuoteen verrattuna eniten. Suhteellisesti eniten nousua maksuviiveellisten yritysten määrässä oli julkisen hallinnon ja maanpuolustuksen toimialalla. Alueellisesti maksuviiveellisten yritysten määrä nousi Kainuussa ja Pohjois-Savossa. Eniten maksuviiveellisiä yrityksiä on edelleen Satakunnassa, mutta määrä on laskenut. Yhdysvaltain asettamat tullit ja poliittinen epävarmuus voivat romuttaa alkuvuoden positiivisen kehityksen ja yritysten kasvuhaaveet.
Tutkimus: Huoli taloudesta ja työstä varjostaa suomalaisnaisten uskoa tulevaisuuteen7.3.2025 08:09:16 EET | Tiedote
Naiset suhtautuvat talouden ja työllisyyden tulevaisuuden näkymiin miehiä pessimistisemmin, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Tutkimuksessa ilmenee selkeitä eroja naisten ja miesten tulevaisuuden näkymissä työllistymisen ja taloudellisen hyvinvoinnin osalta. Velkaongelmat ja niiden taustalle olevat syyt voivat selittää naisten huolia tulevaisuudesta.
Kuluttajien maksukyky laskussa kevään kynnyksellä20.1.2025 08:10:00 EET | Tiedote
Kuluttajien perintätapausten määrät kääntyivät kasvuun loppuvuonna 2024, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin katsaus. Samaan aikaan perintään siirtyneiden maksujen summat laskivat ja pitkän aikavälin perintäonnistuman kehitys heikkeni, mikä viittaa kuluttajien maksukyvyn alentumiseen. Heikot työllisyysnäkymät nakertavat kuluttajien luottamusta ja hidastavat kulutuksen elpymistä.
Yritysten maksuviiveet laskeneet vain hieman viime vuodesta – talouden käännettä odotetaan9.1.2025 07:55:00 EET | Tiedote
Luotonhallintayhtiö Intrumin tuore maksuviivetutkimus vuoden 2024 viimeiseltä neljännekseltä osoittaa, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen määrä on laskenut hieman sekä vuoden 2023 vastaavaan ajankohtaan että edelliseen vuosineljännekseen verrattuna. Joillakin toimialoilla ja alueilla maksuviiveellisten yritysten määrä on kuitenkin noussut. Toimialavertailussa maksuviiveellisiä yrityksiä on yhä eniten majoitus- ja ravitsemistoimialalla. Suhteellisesti eniten nousua on puolestaan ollut julkisen hallinnon ja maanpuolustuksen toimialoilla. Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan yritykset ovat kärsineet eniten maksuviiveistä. Vaikka talouskasvu on edelleen vaisua, ennusteet näyttävät varovaista elpymistä alkaneelle vuodelle 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme