Tick, Tick… Boom! -musikaalin ohjaaja Jermo Grundström: “On tärkeää luoda musikaali yhdessä Taideyliopiston opiskelijoiden kanssa”
Yhdysvaltalaisen Jonathan Larsonin klassikkomusikaali Tick, Tick... Boom! esitetään tänä keväänä suomeksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 27.5. alkaen. Larsonin muihin tunnetuihin käsikirjoitus- ja sävellystöihin lukeutuu myös Rent-musikaali. Taideyliopistossa nähtävän musikaalin ohjaaja Jermo Grunströmin mukaan on tärkeää, että näyttelijöillä on tilaa omalle luomisvoimalleen. Teoksen suomentaja-koreografi Jyri Numminen kertoo Tick, Tick... Boom! -musikaalin olevan eräänlainen musikaalien esi-isä.
![](/data/images/public/69817792/70222515/fcc42ec3-4a18-44cf-b865-f601e143e0cf-w_720.jpg)
“Musikaali on haastava, koska haluamme luoda siitä oman versiomme. Kaikkien tulee olla läsnä lavalla koko ajan ja oleellista on nimenomaan ryhmässä tekemisen meininki. Näyttelijät eivät ole robotteja, vaan heillä on oltava tilaa taiteilijuudelle ja omalle luomisvoimalle. On tärkeää, että luomme musikaalin yhdessä opiskelijoiden kanssa”, sanoo musikaalin ohjaaja Jermo Grundström.
Jyri Nummisen mukaan Larson on kirjoittanut musikaaleja, joista lähtee polku nykymusikaaleihin. Siksi Tick, Tick... Boom! on eräänlainen nykymusikaalien esi-isä.
“Rock-konsertin yhdistäminen musikaalikontekstiin oli teoksen syntyaikana 90-luvun alussa täysin uusi ja erilainen tapa esittää ja luoda musikaaleja. Ehkä tämä on erityisesti musiikki- ja teatterialan katsojille hyvä muistutus, millä tavalla musikaali taiteenlajina menee eteenpäin esimerkiksi musiikin tai tanssin suhteen. Se on hidas prosessi: musikaali on aina populaarimusiikia parikymmentä vuotta jäljessä”, Numminen sanoo.
Musikaalin päähenkilö kärsii ahdistuksesta ja epäonnistumisen pelosta
Musikaalissa nuori lupaava musikaalisäveltäjä Jon sekä hänen ystävänsä kipuilevat kukin omien elämänkriisiensä kanssa. Tarinaa rytmittää Larsonin 90-lukua henkivä rockmusiikki.
Grunströmin mukaan musikaalin tarina kertoo epäonnistumisen pelosta ja ahdistuksesta -teemoista, jotka ovat ajankohtaisia nykyaikaankin tuotuina.
“Jonilla on vastaavaa ahdistusta ja ongelmia kuin meilläkin on. Oikeastaan musikaali kertoo epäonnistumisen pelosta, ja kaikki musikaalin pääroolit pelkäävät epäonnistumista omalla tavallaan. Paitsi Jonin agentti Rosa”, Grunström kertoo.
“Varsinkin taiteilijoilla kokemus epäonnistumisen pelosta on erityisen vahva. Sen takia aiheesta on hyvä kertoa nimenomaan taitelijoiden kautta, koska pelko – oma mitättömyys – on niin ilmeistä, näkyvää ja konkreettista”, Jyri Numminen kiteyttää.
Rent-ohjaajan teos oli alunperin monologimusikaali
Larson esitti musikaalia alun perin monologimusikaalina, joka sai ensiesityksensä vuonna 1991. Musikaali sovitettiin uudelleen nykyiseen muotoonsa Larsonin kuoltua vuonna 1996 ja se sai ensi-iltansa Off-Broadwaylla vuonna 2001. Jonathan Larson tuli alunperin tunnetuksi rock-musikaalistaan Rent.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa esitettävän musikaalin esiintyjinä toimivat taideyliopistolaiset Liisa Kivinen, Santeri Helinheimo, Sara Pirhonen, Linnea Tähtinen, Eino Niemelä, Tapio Viinikangas, Aino Kovanen, Tuuli Mäkiranta, Jane Kääriäinen ja Lotta Pylkäs.
Taiteelliseen työryhmään kuuluvat mm. Jermo Grundström (ohjaus), Jyri Numminen (koreografia ja suomennos), Maritta Manner (musiikin johto), Reeta Tuoresmäki (lavastuskonsepti) ja Pia Lasonen (puvustuskonsepti).
Musikaalin ensi-ilta esitetään Musiikkitalossa maanantaina 27.5. klo 19.
Lue esityksestä lisää: https://www.uniarts.fi/tapahtumat/tick-tick-boom/
Liput 18–28 € Ticketmasterista: https://www.ticketmaster.fi/artist/tick-tick-boom-musikaali-lippuja/1256113
Lisätiedot:
Mirka Rättyä, mirka.rattya@uniarts.fi
Yhteyshenkilöt
Liisa KontunenViestinnän asiantuntija
Puh:050 349 7678liisa.kontunen@uniarts.fiTaideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Lisäpanostus soittoharrastustaan aloittelevien lasten instrumenttiopetukseen tukee heidän musiikillista kehitystään18.6.2024 14:47:00 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudulta Taideyliopiston Sibelius-Akatemian aloitteesta käynnistynyt uudenlainen musiikkioppilaitosten yhteistyömalli on saanut kuluneena keväänä osallistujia myös Pirkanmaalta.
Festivaalivuosi 2022 toi alalle ylikuumenemista, uusien festivaalien ryntäyksen, tapahtumien peruuntumisia ja konkursseja12.6.2024 14:47:00 EEST | Tiedote
LiveFIN toteutti tutkimuskyselyn vuoden 2022 suomalaisten rytmimusiikkifestivaalien tilanteesta. Kyselyyn vastasi 64 festivaalia, joiden kävijämäärä vastasi lähes puolta koko Suomen festivaalikäynneistä. Lähes puolelle vastanneista vuosi 2022 oli taloudellisesti tavanomainen, mutta noin neljäsosalle edelleen tavanomaista huonompi.
Jane ja Aatos Erkon säätiöltä miljoonarahoitus Sibelius-Akatemialle kulttuurisen moninaisuuden vahvistamiseen musiikkikoulutuksessa11.6.2024 12:47:00 EEST | Tiedote
Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt miljoona euroa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian hankkeelle, joka edistää kansainvälisen yhteistyön avulla musiikin ja musiikkikoulutuksen monimuotoisuutta sekä laajemmin kulttuurista oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.
Tuomas Rounakari tuo musiikillaan ikiaikaisen karhunpeijaisperinteen nykypäivään10.6.2024 15:49:00 EEST | Tiedote
Rounakarin tohtorintutkinnon lähtökohtana ovat lapsuuden kokemukset, joissa hän soittaessaan kadotti ajan ja paikan tajun.
Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén: T&K-rahoituksessa tulee tunnistaa luovien ja taidealojen merkitys7.6.2024 05:23:00 EEST | Tiedote
Taideyliopisto lausui valtion tutkimus- ja kehittämisrahoituksen käytön monivuotisesta suunnitelmasta. Lausunnossaan yliopisto katsoo, että suunnitelman tulisi tunnistaa nykyistä laajemmin luovien ja taidealojen merkitys T&K-rahoituksessa. Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén korostaa, että luovilla ja taidealoilla on merkittävää potentiaalia synnyttää uusia ideoita ja lisätä aineetonta arvonluontia sekä tuottavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme