Uusi Attendo-koti aukeaa Räntämäkeen Turkuun – tarjoaa yhteisöllistä asumista ikäihmisille

Attendo avaa Räntämäkeen Turkuun uuden ikäihmisten kodin, joka on keskittynyt yhteisölliseen asumiseen. Uusi koti on nimeltään Attendo Riihivainio, jossa on kaksi ryhmäkotia yhteisölliseen asumiseen sekä myöhemmin kesällä avattava kolmas ryhmäkoti ympärivuorokautiseen asumiseen.

Attendo-kodeissa yhteisöllinen asuminen on ihmislähtöistä ikäihmisten asumista, jossa korostuu sosiaalisen kanssakäymisen edistäminen asukkaan tarpeista ja toiveista lähtöisin, ylläpitäen ja edistäen asukkaansa fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja henkistä toimintakykyä. Lisäksi asukkaan tarvitsemat yksilöllisen tarpeen mukaiset sosiaalipalvelut määritellään asukaskohtaisesti.

Yhteisöllinen asuminen sopii ikäihmisille, jotka eivät tarvitse ympärivuorokautista valvontaa, mutta tarvitsevat soveltuvan asunnon, hoivaa, huolenpitoa ja sosiaalista kanssakäymistä edistävää toimintaa. Yhteisöllinen asuminen on kaivattu asumismuoto, jotta erityisesti turvattomuudesta ja yksinäisyydestä kärsivät kotihoidon asiakkaat kokisivat elämänlaatunsa paremmaksi.

Riihivainion yhteisöllisen asumisen konsepti rakentuu tunnistettujen tärkeiden hetkien pohjalle, joka tulee pohjautumaan asukkaiden, läheisten ja henkilöstön haastatteluihin.

Riihivainion johtaja Niina Mäntylä: “Haluamme luoda asukkaillemme mahdollisuuden elää omannäköistä arkea ja tarjota heille turvallisen ympäristön sekä heidän toiveidensa ja tarpeidensa mukaista toimintaa. Jokainen yhteisöllisen asumisen Attendo-koti on omanlainen ja toiminta syntyy asukkaidensa toiveiden ja kiinnostusten mukaan. Asukkaat ja heidän läheisensä ovat siis keskeisessä osassa toiminnan suunnittelussa. Päiviin voi kuulua esimerkiksi liikuntahetkiä, kulttuuria, leipomista tai käsitöitä.”

Koti omilla kalusteilla, keskeisellä paikalla

Riihivainiossa on yhteisöllisen asumisen asukashuoneita yhteensä 30 ja asunnot ovat kooltaan 25 neliöisiä. Kaikissa asunnoissa on laadukas sähkösäätöinen vuode patjoineen, yöpöytä, vaatekaapisto, esteetön WC suihkulla sekä paloturvalliset verhot. Muilta osin asukkaat saavat sisustaa asuntonsa haluamallaan tavalla.

”Attendo Riihivainion sisäänkäynnin aulatila on kaikille yhteinen kohtaamispaikka. Ryhmäkodeissa on avokeittiö, ruokailutilat ja oleskelutilat sekä saunaosasto, jotka ovat asukkaiden yhteisessä käytössä. Lisäksi kodista löytyy oma yhteinen hyvin varustettu keittiö, jossa valmistuu päivittäin maukasta kotiruokaa. Riihivainiossa on panostettu viihtyisään piha-alueeseen, josta löytyy terassialueita ruokailuryhmineen, viheralueita, istutuksia, grilli sekä keinu”, Niina Mäntylä kuvailee.

Pidämme avoimet ovet Riihivainiossa tiistaina 28.5.2024 klo 13.00–18.00.

Lämpimästi tervetuloa!

Attendon tyytyväisyysluvut jatkavat kasvuaan – henkilöstön, asukkaiden ja läheisten luottamus korkeimmillaan15.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Attendo on systemaattisesti kehittänyt toimintaansa viime vuosina, ja positiiviset tulokset näkyvät juuri julkaistun tyytyväisyystutkimuksen tuloksissa. Parantuneiden lukujen taustalla on panostukset henkilöstön valmentamiseen, useiden eri toimintamallien vahvistaminen sekä investoinnit henkilöstö- ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Kyseessä on viides perättäinen tyytyväisyyskysely, jossa tulokset ovat kasvussa kaikkien sidosryhmien osalta.