"Sivutieromaani" on lyhytproosallaan J. H. Erkon ja Martti Joenpolven kirjoituskilpailut voittaneen Jukka Aalhon esikoisromaani

Sivutieromaani on Jukka Aalhon moderni tieromaani – koivunlehtien, maantien ja jaloviinan tuoksuinen matka läpi kesäisen Suomen.

Se on maantientuoksuinen kesäkirja kaikille, jotka ovat joskus huoltoasemalle miettineet, mihin tuokin porukka on menossa. Suomalaisilla sivuteillä nauretaan, itketään, rakastetaan ja törmäillään niin, ettei elämä ole sen jälkeen entisellään.

Tekoälyrunoilija kirjoitti kirjan – 24 tunnissa tekoälyn avulla vs 8 vuodessa ilman.

Tekoälyllä vai ilman? Oululainen Jukka Aalho julkaisi vuonna 2021 yhdessä GPT-3-kielimallin tekemänsä runokirjan Aum Golly – tekoälyn runoja ihmisyydestä (Basam Books). Kirjan generointi ja kääntäminen suomeksi vei 24 tuntia. Kirjasarjan toinen osa vei 12 tuntia ja on herättänyt huomiota erityisesti Yhdysvalloissa, jossa sitä käytetään uuden tekoälykirjallisuuden esimerkkinä tutkimuksessa ja opetuksessa.

Toukokuussa 2024 Aalholta julkaistaan hänen esikoisromaaninsa Sivutieromaani. Sen tekeminen alkoi vuonna 2016. Kirjan tekemisessä ei ole käytetty tekoälyä.

"Olen ylpeä molemmista teoksista", sanoo Jukka Aalho. "Aum Golly on saavuttanut maailmanlaajuista huomiota. Sivutieromaani taas tuntuu aidommalta ja henkilökohtaisemmalta. Se on ennen kaikkea suomalaisille kirjoitettu kirja."

"Aum Golly jakoi lukijoita raivoon, ihailuun ja aggressiiviseen välinpitämättömyyteen. Sivutieromaanille toivon yhtä vahvoja tunnereaktioita. Sivutieromaaniin on helpompi tarttua ilman raivoa kuin tekoälyrunokirjaan – se on perinteisesti luotu kirja modernille lukjialle. Sen voi ottaa mukaan riippumattoon ja heittäytyä ihmisen kirjoittamaan tarinaan."

Tekoälyllä tehostettu luovuus vs ihmisluovuus

Tekoälyrunokirja
Romaani
Tehty 24 tunnissa Tehty 8 vuodessa
55 runoa 144 sivua
Perustuu koko maailman elämänkokemukseen Perustuu yhden ihmisen elämänkokemukseen
Avustajana GPT-3 Avustajana kustannustoimittaja
Herättänyt kiinnostusta ulkomaita myöten Etenkin suomalaiselle lukijalle tehty
Julkaistu vuonna 2021 Julkaistaan toukokuussa 2024

Jukka Aalho (s. 1986) on oululainen kirjailija, joka on voittanut novelleillaan mm. J. H. Erkon ja Martti Joenpolven kirjoituskilpailut.

Aiemmin häneltä on ilmestynyt tekoälyrunokirja Aum Golly – Tekoälyn runoja ihmisyydestä (Basam Books 2021). Sivutieromaani on hänen esikoisromaaninsa.

"Leonhard Eulerin elämäkerta suomeksi: Matemaattisen neron perintö jatkuu"25.6.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Eksaktin luonnontieteen edelläkävijä 1700-luvulla oli sokea matemaatikko. Sveitsiläisen Leonhard Eulerin vaikutus luonnontieteissä tuntuu yhä. Yli 800 julkaisullaan Euler loi perustan tämän päivän matematiikalle ja fysiikalle. Hän vaikutti aikansa mammuttiakatemioissa Pietarissa ja Berliinissä itsevaltaisten monarkkien palveluksessa. Hän oli maltillisen valistuksen näkyvin ja kunnioitetuin hahmo, jonka saavutuksia ja löytöjä tutkitaan yhä. Emil A. Fellmannin pienoiselämäkerrassa kerrotaan Eulerin tarina monipuolisesti ilman ainoata matemaattista kaavaa.