Vihreät - De Gröna

Kansanedustaja Bella Forsgrén: Suomeen ei tule laatia ihmisoikeuksia rikkovaa lainsäädäntöä

Vihreiden varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Bella Forsgrén arvostelee hallituksen esitystä nk. käännytyslaista. Hallitus yrittää ratkaista lain keskeiset ongelmat ihmisoikeuksien ja kansainvälisten sopimusten kannalta silmänkääntötempulla.

Hallitus antoi tiistaina 21.5.2024 esityksen eduskunnalle laiksi väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi. Lakiesitys on aikaisemmasta lausuntopalautteesta ja hallituksen tekemistä muutoksista huolimatta edelleen ongelmallinen Suomea sitovien kansainvälisten sopimusvelvoitteiden näkökulmasta.

- Kutsumalla tätä esitystä “jännitteiseksi” Suomea sitovien ihmisoikeusvelvoitteiden ja suomalaisen oikeusvaltion kanssa hallitus koettaa peittää sen, että esitys vaarantaa ihmisoikeuksien toteutumisen, toteaa kansanedustaja Bella Forsgrén.

Hallituksen esityksessä myönnetään suoraan, ettei turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa käytännössä kaikissa tilanteissa pystytä huomioimaan. Yksittäisen turvapaikanhakijan tapauksen arviointi olisi käytännössä hyvin paljon yleisempää kuin mitä muussa lainsäädännössä on pidetty välttämättömänä sen varmistamiseksi, että ehdotonta palautuskieltoa ei rikottaisi. Hallituksen esitys jättää vastuun yksittäisen turvapaikanhakijan oikeuksista rajavartijan arvioitavaksi.

Erityisen ongelmalliseksi esityksen tekee se, että turvapaikanhakijoiden mahdollista haavoittuvuutta arvioitaisiin lyhyessä ”vuorovaikutustilanteessa” rajavartijan toimesta. Haavoittuva asema, kuten kidutuksen tai seksuaaliväkivallan uhriksi joutuminen, ei aina näy päältä päin ja on kohtuutonta olettaa, että turvaa hakeva henkilö kykenisi sekavassa rajatilanteessa tuomaan esiin mahdollisesti hyvin traumaattisia asioita. Näin ollen riski sille, että erityisen haavoittuvassa asemassa olevat turvapaikanhakijat jäävät tunnistamatta on suuri.

- Esitys ei turvaa jokaisen oikeutta jättää turvapaikkahakemus Suomen alueelle saavuttuaan ja sisältää suuren riskin ehdottoman palautuskiellon rikkomiseen, mitä ei voi pitää hyväksyttävänä, jatkaa Forsgrén.

- Hallituksen esityksessä ei juurikaan esitetä perusteita sille, miksi tämä käännytyslaki olisi ylipäätään tehokas ratkaisu Venäjän hybridivaikuttamiseen, päättää Forsgrén.

Lue lisää julkaisijalta Vihreät - De Gröna

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.