Liikunnan iloa jo 20 vuotta! Hese-kisojen finaali keräsi satoja koululaisia Tampereelle

Hesburger ja SUL ry juhlistavat Suomen suurimman koululiikuntakilpailun 20-vuotisjuhlavuotta. Ratinan stadionilla 21.5. huipentuneiden Hese-kisojen voitto matkasi Ouluun.

Hese-kisojen finaalin voittaja Kastelli 6 C Oulusta.
Hese-kisojen finaalin voittaja Kastelli 6 C Oulusta. Anssi Mäkinen

Kuluvan kevään aikana tuhannet 5.–6.-luokkalaiset ympäri Suomen ovat osallistuneet Hese-kisoihin 17 paikkakunnalla järjestetyissä piirikisoissa sekä etänä liikuntatunneilla.

21 valtakunnallisesti menestyneintä koululuokkaa kohtasivat toisensa Tampereen Ratinalla järjestetystä finaalissa eilen 21.5. Voiton nappasi Kastelli 6 C Oulusta. Hopeaa sai Tesoman koulun 5 A Tampereelta ja pronssia Langinkosken koulu 6 D Kotkasta.

– Olen ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana oppilaiden kanssa viisi kertaa Hese-kisojen finaalissa. Nyt oli sellainen tunne, että voitto voisi irrota. Sieltähän se tuli, Kastelli 6 C:n luokanopettaja Juha Juopperi hymyilee.

– Monella meidän luokan oppilaalla on urheilullista taustaa. Lajitaustaa löytyy jääkiekosta, jalkapallosta, taitoluistelusta, näytösvoimistelusta ja aerobicistä. Olen tosi ylpeä ja onnellinen oppilaiden puolesta, Juopperi jatkaa.

Tärkeintä on urheilusta nauttiminen

Lähes 600 kisoihin osallistuvan koululaisen lisäksi Ratinalla nähtiin runsaslukuinen kannustusjoukko. Paikan päällä olivat myös Hese-kisojen kummiurheilijat aitajuoksija Elmo Lakka ja kestävyysjuoksija Camilla Richardsson.

– Tämä oli jo seitsemäs kertani kisojen kummina. Oli jälleen hienoa nähdä innokas joukko nuoria lahjakkuuksia kentällä – toivottavasti heistä moni jatkaa kilpaurheilun parissa, Lakka iloitsee.

– Hese-kisoissa parasta on, kuinka kaikki kannustavat toisiaan. Tärkeintä ei ole voitto vaan urheilusta nauttiminen, Richardsson jatkaa.

Takana 20 vuoden yhteistyö

Hese-kisoja on järjestetty vuodesta 2004 lähtien, ja ne ovat osa Suomen Urheiluliiton ja Hesburgerin kouluyleisurheilun H-hetki-yhteistyöohjelmaa.

Vuosien saatossa yhteistyö on liikuttanut lähes miljoonaa lasta.

– 20 vuodessa Hese-kisoista ja H-hetkestä on muodostunut myös meille heseläisille tärkeä perinne. Pääsimme kokemaan täällä Hese-kisojen finaalissa paikan päällä lasten ja nuorten innostuksen. On hienoa tarjota nuorille liikunnan parissa onnistumisia ja upeita muistoja. Toivottavasti mahdollisimman monella syttynyt kipinä liikuntaan kestää läpi elämän, kertoo Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti.

– Hese-kisoissa yhdistyvät kaikki liikunnan perustaidot – juokseminen, hyppääminen ja heittäminen – sekä yhdessä tekeminen. Toivottavasti yhä useammat opettajat löytävät Hese-kisat, vievät liikunnan ilosanomaa eteenpäin omissa kouluissaan ja antavat lapsille ja nuorille mahdollisuuden innostua liikunnasta, SUL ry:n toimitusjohtaja Harri Aalto kertoo.

Juhlavuoden kunniaksi Hesburger julkaisee dokumentin Hese-kisoista ja yhteistyöstä sen taustalla. Dokumentti julkaistaan elokuussa 2024.

Hese-kisojen finaalin voittaja Kastelli 6 C Oulusta.
Hese-kisojen finaalin voitti Kastelli 6 C Oulusta. Kuvassa mukana myös Hese-kisojen kummiurheilijat kestävyysjuoksija Camilla Richardsson ja aitajuoksija Elmo Lakka.

Linkit

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger toimii kahdeksassa maassa: Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Saksassa, Ukrainassa, Bulgariassa ja Puolassa. Hesburger työllistää Suomessa noin 6000 työntekijää ja ulkomailla 2700 työntekijää. Vuoden 2023 verollinen myynti Suomessa oli 286 miljoonaa euroa ja ulkomailla 172 miljoonaa euroa.