Ny Hesburger till Pargas – ”Finlands finaste Hese”

Hesburger öppnade en ny drive in-restaurang med en körfil med två luckor i Pargas. Även på andra sidan av byggnaden finns en prepaidfil- och lucka för förbetalda beställningar. Restaurangen invigs i dag (5.6.2024) och betjänar kunder längs den livliga Skärgårdsvägen.

”Platsen som vår nya restaurang ligger på är fantastisk. Förutom Pargasborna förväntar vi oss att även sommarresenärerna ska hitta till oss. Vi har särskilt uppmärksammat barnfamiljernas önskemål och det finns en lekplats i restaurangen”, berättar Jari Vuoti, vice VD för Hesburger.

En utmärkt rastplats

Restaurangen har plats för 74 gäster inomhus och ett tjugotal platser på den täckta terrassen. Restaurangen och uteterrassen erbjuder också en utmärkt rastplats för cyklister som färdas längs skärgårdens ringväg. Intill terrassen finns en cykelparkering och laddpunkter för elcyklar.

Byggnaden värms upp med jordvärme. En del av byggnadens elbehov täcks med solpaneler, och via en skärm i restaurangen kan man följa hur mycket ström de producerar.

Totalt sett är den nya Hesburger-restaurangen cirka 450 kvadratmeter stor. Hesburger har investerat tre miljoner euro i restaurangen.

Stämning som en fiskestuga

Inspirationen till restaurangbyggnaden har hämtats från skärgårdens byggnadstradition. Fasadbeklädnaden är ljus när den är ny, men blir gråare med tiden och för tankarna till traditionella fiskestugor i skärgården. Restaurangens arkitektplanering har gjorts av Sarcsigge.

”Det är med stor entusiasm som vi inviger Finlands finaste Hese. Restaurangens yttre skärgårdsliknande arkitektur passar i vårt tycke in mycket bra i Pargas”, förklarar Jari Vuoti.

Hesburger Pargas
Vapparvägen 3