Sateenkaariratikka muistuttaa yhdenvertaisuudesta - Kaupunkiliikenne on Helsinki Priden virallinen yhteistyökumppani

Kaupunkiliikenne Oy osallistuu ensimmäistä kertaa Helsinki Prideen virallisena Working with Pride -kumppanina. Työ tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien edistämisen puolesta tulee näkymään työssämme niin sisäisesti kuin ulkoisesti.

Sateenkaaren väriseksi teipattu raitiovaunu raitiovaunuhallissa.
Ratikkaa puettiin sateenkaaren väreihin torstaina Koskelan varikolla. Ulkoasu täydentyy vielä kuvassa nähtävästä. Nea Holopainen Kaupunkiliikenne Oy

Yksi kaupunkilaisille näkyvimmistä teoistamme tulee olemaan yhteistyössä Helsingin kaupungin ja Helsinki Pride -organisaation kanssa toteutettu sateenkaaren värein teipattu raitiovaunu, joka tulee kulkemaan kesän ajan ympäri Helsinkiä. Vaunu liikennöi vaihtelevasti eri raitiolinjoilla tulevasta viikonlopusta alkaen syksyyn asti.

Yhdenvertaisuutta myös työelämässä

Organisaatiossamme on suuri määrä työtehtäviä, erilaista osaamista sekä ihmisiä. Yksi strategisista tavoitteistamme onkin erinomainen työntekijäkokemus.

”Yksi merkittävistä työhyvinvointiin vaikuttavista asioista on se, että saa olla oma itsensä, myös töissä. Työnantajan vastuulla onkin tarjota turvallinen työympäristö, jossa ketään ei syrjitä sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Tällaisen työympäristön turvaaminen on myös Kaupunkiliikenteen tavoitteena”, kertoo henkilöstöjohtaja Sanni Alajääski.

Työ yhdenvertaisuuden eteen on huomioitu myös uudistuvissa arvoissamme, huomioiden työntekijöiden kokemukset arjesta työpaikalla ja mahdollisuutemme työhyvinvoinnin parantamiseen. Opit Pride-kumppanuudesta pyritään hyödyntämään perehdytyksissä, työsuhdeoppaissa ja rekrytoinneissa.

Kesäkuussa järjestettävä Helsinki Pride on Suomen näkyvin kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtuma ja yksi Helsingin suurimmista kesätapahtumista. Virallinen Pride-viikko tuo sateenkaaren värit kaupunkiin juhannuksen jälkeisellä viikolla 24.-30. kesäkuuta.

"Olemme iloisia siitä, että Kaupunkiliikenne Oy on lähtenyt näyttävästi mukaan kumppanuuteen. Sateenkaaren väreissä loistava ratikka on ilahduttavan näkyvä ja symbolinen teko seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien eteen", kertoo Helsinki Pride -yhteisön toiminnanjohtaja Annu Kemppainen.

Perinteinen Pride-kulkue ja puistojuhla järjestetään Pride-viikon lauantaina, jossa myös Kaupunkiliikenteellä on työntekijöilleen ja heidän läheisilleen avoin kulkuepaikka. Vuoden 2024 Priden teemana toimii rauha ja toivo.

Sateenkaaren väriseksi teipattu raitiovaunu raitiovaunuhallissa.

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa.

Uudella hiilijohtamisen mallilla vähennetään merkittävästi uudisrakentamisen päästöjä20.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä kertaa käytössä olevalla hiilijohtamisen mallilla varmistetaan hiilipäästöjen vähentäminen rakennushankkeissa esimerkiksi materiaaleista syntyvien päästöjen tietoisella vähentämisellä. Hiilijohtamisen mallin on kehittänyt Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy yhteistyössä Swecon kanssa. Malli on ensimmäistä kertaa käytössä Koskelan varikon mittavassa uudistushankkeessa.