Ruka-Kuusamo Matkailu

Kuusamolainen Ravintola Tapio kohosi Michelin-tasolle – ravintoloitsijapariskunnan vuosien puurtaminen palkittiin alan arvostetulla tähdellä

Kansainvälisesti tunnetuin ravintola-alan tunnustusjärjestelmä The Michelin Guide julkisti maanantaina 27.5.2024 Pohjoismaiden oppaaseen päässeet ravintolat Helsingissä. Uutena tulokkaana vuosittain julkaistavalle listalle kipusi viime joulukuussa Kuusamon Rukalla avattu ravintola Tapio. Sille myönnettiin arvostettu Michelin-tähti. Tapio on sijainnillaan oppaan ja samalla koko maailman pohjoisin ravintola, jonka seinää tähti tänä vuonna koristaa.

Ravintola Tapio Mark Ellis Photography Ravintola Tapio Mark Ellis Photography

Johanna Mourujärvi,33, ja Connor Laybourne,32, avasivat ravintolansa Rukan kylän ytimeen 23.12.2023 toimittuaan sitä ennen pienen hetken Kuusamon keskustassa. Alun perin ravintola perustettiin vuonna 2018 Posiolle, josta Johanna on kotoisin.

Suomalais-englantilainen pariskunta pyörittää pikkuruista ravintolaansa kahden hengen voimin. Johanna vastaa 18-paikkaisesta salista, ja Connor keittiöstä. Kaikki tehdään itse siivoamista ja tiskaamista myöden –apukäsiä ei ole.

"Pärjäämme, koska olemme kunnianhimoisia pitkän linjan ammattilaisia, meillä molemmilla on korkea työmoraali ja olemme valmiita tekemään tavallista pidempiä työpäiviä. Haluamme olla työssämme huomenna vielä parempia kuin tänään", Connor kertoo.

Valttikorttina pohjoisen ainutlaatuiset raaka-aineet

Metsien kuninkaan mukaan nimetty Ravintola Tapio tarjoaa asiakkailleen sesongeittain vaihtuvan menun, jossa pääroolissa ovat pohjoiset, uniikit raaka-aineet. Juomalista koostuu alku- eli natuviineistä ja suomalaisista oluista.

"Tyylimme on moderni pohjoismainen fine dining. Keskitymme korkealaatuisiin paikallisiin raaka-aineisiin ja pyrimme pitämään ne mahdollisimman yksinkertaisina mutta hienostuneina käyttämällä moderneja ja perinteisiä tekniikoita", Connor kuvailee.

Laadun ja tuoreuden takaavat muun muassa omalta Mourujärven perhetilalta saatavat raaka-aineet marjoista ja vihanneksista aina poroon ja villituotteisiin.

Työparina puoliso

Johanna ja Connor rakastuivat työskennellessään hotellin keittiössä Isossa-Britanniassa. Työkokemus ja ammattitaidot karttuivat sittemmin tähtiravintoloissa niin Englannissa kuin Ranskassa. Vuonna 2018 kaksikko päätti muuttaa Suomeen Johannan kotiseudulle ainakin kokeeksi. Kun Connor ei saanut mielekästä työtä, he perustivat Tapion.

"Aina ei ole helppoa tasapainoilla työn ja yksityiselämän välillä. Olemme opetelleet ratkomaan erimielisyydet rakentavasti keskustelemalla. Kun ravintolan ovet avataan, rooleihinsa astuvat ammattilaiset, joiden yhteistyö pelaa saumattomasti", Connor sanoo.

Ravintoloitsijoiden vuosien aherrus palkittiin Michelin-tunnustuksella

Michelin-tähtien perustana ovat raaka-aineiden laatu, ruuan valmistustapa ja makujen yhteensopivuus, ruuan persoonallisuus, rahanarvoisuus sekä laadun pysyvyys. Himoittu tähti merkitsee ravintoloitsijoille paljon. Korkean laatutason saavuttaminen ja ylläpito vaatii ammattitaitoa, herpaantumatonta keskittymistä ja paineensietokykyä.

"Olen äärettömän iloinen, tyytyväinen ja kiitollinen. Helpottunutkin, sillä olen työskennellyt kokkina 15-vuotiaasta lähtien ja unelmoinut tästä hetkestä siitä saakka. Tunnustus kannustaa myös kehittelemään entistä upeampia ruokaelämyksiä pohjoisen luonnon inspiroivista aineksista. Toivon, että tähti houkuttelee niin uusia kuin aiempia asiakkaita kulinaristiselle matkalle ravintolaamme", Connor Laybourne tiivistää.

Ruka-Kuusamon alue iloitsee ravintola Tapion menestyksestä

Ruka-Kuusamon Matkailussa iloitaan tuoreen jäsenyrityksen menestyksestä. Alueen matkailu on ollut kasvussa vuodesta 2017 lähtien. Kasvu on tuonut mukanaan alueelle uusia kohderyhmiä, ja sen myötä erityisesti ravintoloiden palvelutarjonta on kehittynyt vastaamaan modernin kuluttajan tarpeita. Pohjoisen raaka-aineita hyödyntävät fine dining -elämykset ovat upea lisä alueen monipuoliseen matkailutarjontaan.

"Onnittelemme lämpimästi Ravintola Tapiota Michelin tähdestä ja toivotamme ruokamatkailijat tervetulleiksi kokemaan maailman pohjoisimman Michelin-tähtiravintolan ruokataidetta", kertoo Ruka-Kuusamon Matkailun puheenjohtaja Marko Säkkinen.

Yhteyshenkilöt

Johanna Mourujärvi ja Connor Laybourne, +358 44 243 1631, info@restauranttapio.com, https://tapio.restaurant/

Johanna Mourujärvi_Connor Laybourne_restaurant Tapio

Ruka-Kuusamo Matkailu

Ruka-Kuusamo on ympärivuotinen luontomatkailukohde ja monipuolisten tapahtumien näyttämö. Ruka-Kuusamo Matkailu ry vastaa alueen yhteismarkkinoinnista. Toiminnassa on mukana 150 yritystä, jotka edustavat yli 95 % alueen matkailutulosta. www.ruka.fiwww.facebook.com/rukakuusamowww.instagram.com/rukakuusamo

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ruka-Kuusamo Matkailu

Nuts Karhunkierros polkujuoksutapahtuma avasi kesän Rukalla – merkittävä taloudellinen ja sosiaalinen vaikutus Kuusamon alueelle28.6.2024 08:21:51 EEST | Tiedote

Nuts Karhunkierros polkujuoksutapahtuma avasi kesän Rukalla, tuoden alueelle 3500 osallistujaa ja yli 700 000 euroa. Kävijätutkimukseen vastanneet kokivat tapahtuman parantavan heidän elämänlaatuansa ja hyvinvointiansa. Asiakasuskollisuudesta ja kyselyyn vastanneiden suositteluhalukkuudesta kertova NPS-luku oli 81/100, mikä on erittäin hyvä tulos.