Kiinteistölakimies Group

Sokeritoukat eivät olleet kiinteistön virhe

Pohjois-Savon käräjäoikeus on hiljattain ratkaissut tapauksen, jossa sokeritoukat herättivät erimielisyyttä kiinteistökaupassa. Ostaja vaati merkittäviä korvauksia sokeritoukkien vuoksi, mutta käräjäoikeus hylkäsi kanteen ja totesi, etteivät sokeritoukat olleet kiinteistön virhe.

Sokeritoukka on äärimmäisen yleinen, mutta usein harmiton vierailija.

Kiinteistön myyjät olivat maksaneet tuholaistorjunnan riidan välttämiseksi

Ostaja hankki marraskuussa 2021 paritalon puolikkaan. Kaupan jälkeen hän huomasi asunnossa sokeritoukkia ja vaati myyjiltä korvauksia sekä hinnanalennusta. Ostaja katsoi, että sokeritoukat aiheuttivat asumishaittaa ja arvonalenemaa, joka oli hänen mielestään kiinteistön laatuvirhe.

Myyjät kiistivät vaatimukset ja totesivat, että sokeritoukat ovat tavanomaisia ja harmittomia hyönteisiä. He kertoivat, että kiinteistössä ei ollut virhettä ja että ostaja oli tutustunut kohteeseen useita kertoja ennen kauppaa. Lisäksi riidan välttämiseksi myyjät olivat maksaneet tuholaistorjunnan asuntoon.

Ostaja joutui korvaamaan myyjien oikeudenkäyntikulut

Käräjäoikeus hylkäsi kanteen ja totesi, että sokeritoukat eivät muodosta kiinteistön virhettä. Tuomio perusteli, että sokeritoukat ovat harmittomia ja tavanomaisia hyönteisiä, jotka eivät vaikuta kiinteistön kuntoon, arvoon tai käyttöön. Kiinteistö ei tämän vuoksi poikennut ominaisuuksiltaan siitä, mitä oli sovittu, eivätkä myyjät olleet laiminlyöneet tiedonantovelvollisuuttaan.

Oikeus katsoi, ettei ostaja ollut esittänyt riittävää näyttöä siitä, että sokeritoukkia olisi esiintynyt niin paljon, että ne olisivat aiheuttaneet asumishaittaa tai arvonalenemaa. Ostaja joutui lopulta korvaamaan myyjälle 16 266,73 euron oikeudenkäyntikulut. Ratkaisu on annettu hiljattain Pohjois-Savon käräjäoikeudessa ja se on lainvoimainen.

Hyönteiset eivät ole automaattisesti virhe

Janne Manninen, Kiinteistölakimies Groupista ja myyjien edustaja, kommentoi: "Tämä päätös korostaa sitä, että kaikki asunnoissa esiintyvät hyönteiset eivät automaattisesti ole virheitä. On tärkeää ymmärtää, milloin hyönteiset todella vaikuttavat asumisen laatuun tai kiinteistön arvoon. Tässä tapauksessa sokeritoukat eivät täyttäneet näitä kriteereitä."

Oikeudessa käsitelty tapaus korostaa erityisesti sitä, miten arvioidaan hyönteisten vaikutusta asumismukavuuteen ja kiinteistön arvoon. Toki tilanne voi olla toinen, mikäli hyönteisiä on paljon tai niistä on merkittävää haittaa asukkaille tai rakennukselle. Mikäli virhe löytyy ja sen merkittävyyttä tulee arvioida, asiantuntevan kiinteistölakimiehen käyttö auttaa välttämään pitkälliset oikeudenkäynnit ja niistä aiheutuvat turhat kustannukset.

Kiinteistölakimies Group - Ongelmasta ratkaisuun

Kiinteistölakimies Group on kiinteistöasioihin erikoistunut lakitoimistokonserni. Tämä tekee meistä juridiikan edelläkävijän Suomessa. Selkeän erikoistumisen avulla voimme palvella asiakkaitamme kiinteistöjuridiikan perinpohjaisella asiantuntemuksella ja hinnoittelulla, joka on sekä läpinäkyvää että kohtuullista.

Suomessa toimistomme sijaitsevat Turussa, Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Oulussa, Kuopiossa ja Seinäjoella, mutta palvelemme yksityis- ja yritysasiakkaita ympäri maan. Ruotsissa toimistomme on Tukholmassa ja toimimme koko maassa (tutustu: fastighetsjurist.net).

Ydinosaamistamme ovat asuntokaupan ja kiinteistökaupan riidat, kosteusvauriot, sisäilmaongelmat sekä ostajan ja myyjän vastuut. Meiltä saat apua maankäyttösopimusneuvotteluihin, kaavoitus- ja kiinteistökehityshankkeisiin sekä rakentamisen ja urakoinnin riitoihin. Toimimme myös kiinteistöalan yritysten elinkaarikumppanina nostaen yrityksen arvoa mahdollista yritysjärjestelyä tai rahoitusta silmällä pitäen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kiinteistölakimies Group