Kiinteistölakimies Group

Voiko kiinteistökaupan purkaa hajuhaitan perusteella?

Hajuhaitat voivat aiheuttaa merkittäviä riitoja ja taloudellisia menetyksiä kiinteistökaupoissa sekä ostajille että myyjille. Kiinteistölakimies valottaa, miten pistävä mummolan haju tai tetrakloorianisolin esiintyminen voivat vaikuttaa kiinteistökauppaan.

Kuntotutkimus kannattaa tehdä kaupan molempien osapuolten turvaksi.

Tapaus eristeissä kasvaneesta homeesta ratkesi Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa

Eräässä kiinteistökaupan riita-asiassa ostajat havaitsivat erikoisen hajun, joka paljastui myöhemmin homeongelmaksi. Rakenneavauksissa talosta löydettiin useita kosteusvaurioon johtaneita ongelmia, kuten ilman- ja höyrynsulkujen puute, tervapaperi betonilaatan ja alapohjarakenteiden välissä, sekä orgaanista ainesta kuten purua ja puulastuja, jotka kaikki loivat ihanteelliset olosuhteet homeen kasvulle.

Lisäksi havaittiin vuotava patteriventtiili ja mikrobikasvustoa muovimaton alapinnassa sekä jalkalistan takana. Kosteusvauriolle tyypillisiä pieneliöitä löytyi useista rakenteista, mikä viittasi merkittäviin kosteus- ja homevaurioihin. Rakennusterveysasiantuntijan tutkimukset ja koetulokset vahvistivat, että sisäilmaongelmat johtuivat pääasiassa orgaanisissa eristeissä kasvaneista homeista ja mikrobeista. Talon rakenteelliset ominaisuudet, kuten huono eristävyys ja kostealle betonille asennetut orgaaniset eristeet, olivat edesauttaneet homeongelman syntymistä.

Tapaus johti lopulta kaupan purkuun Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa, kun riidan osapuolet pääsivät sopimukseen sovittelun kautta.

Todistettava homeen kasvu ja hajuhaitta yhdessä voivat antaa syyn kaupan purkamiselle

Mummonmökin tai tetrakloorianisolin hajun esiintyminen ilman hometutkimusta riittää harvoin yksinään hinnanalennukseen tai kiinteistökaupan purkuun. Pahoille hajuille ei ole olemassa terveydensuojelullisia toimenpiderajoja.  Tämä korostaa kiinteistön ostajan tarvetta vaatia pätevä kuntotarkastus tai homekoiratutkimus ennen kauppojen tekemistä.

”Vaikka epämiellyttävät hajut itsessään harvoin riittävät perusteeksi kiinteistökaupan purulle ilman hometutkimusta, ne yhdessä todistettavan homeen kasvun kanssa voivat oikeuttaa hinnanalennukseen tai jopa kaupan purkamiseen”, toteaa Henri Alinen Kiinteistölakimies Groupista. “Hometta kannattaa siis tutkia, jos haluaa kaupanpurun tai hinnanalennusta pahojen hajujen vuoksi.”

Myös myyjän kannattaa varautua mahdollisiin virheisiin. Myyjän tietämättömyys hajuhaitoista ei välttämättä vapauta vastuusta, jos kiinteistössä todetaan merkittävä, asumisterveyteen vaikuttava virhe. Kyse voi olla salaisesta virheestä

Jos hajuja havaitaan, tulisi niiden syyt tarkoin tutkia ennen kuin laittaa nimensä kauppakirjaan.

"Pistävien tai tunkkaisten hajujen havaitseminen kauppaa edeltävässä kuntotarkastuksessa voi johtaa siihen, ettei hinnanalennusta lopulta saa oikeudessakaan, jos hajut johtuivat homeesta tai tetrakloorianisolista, joka on mummon mökin hajujen pääsyy", lisää Henri Alinen.

Kiinteistölakimies - Ongelmasta ratkaisuun

Kiinteistölakimies Group on kiinteistöasioihin erikoistunut lakitoimistokonserni. Tämä tekee meistä juridiikan edelläkävijän Suomessa. Selkeän erikoistumisen avulla voimme palvella asiakkaitamme kiinteistöjuridiikan perinpohjaisella asiantuntemuksella ja hinnoittelulla, joka on sekä läpinäkyvää että kohtuullista.

Suomessa toimistomme sijaitsevat Turussa, Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Oulussa, Kuopiossa ja Seinäjoella, mutta palvelemme yksityis- ja yritysasiakkaita ympäri maan. Ruotsissa toimistomme on Tukholmassa ja toimimme koko maassa (tutustu: fastighetsjurist.net).

Ydinosaamistamme ovat asuntokaupan ja kiinteistökaupan riidat, kosteusvauriot, sisäilmaongelmat sekä ostajan ja myyjän vastuut. Meiltä saat apua maankäyttösopimusneuvotteluihin, kaavoitus- ja kiinteistökehityshankkeisiin sekä rakentamisen ja urakoinnin riitoihin. Toimimme myös kiinteistöalan yritysten elinkaarikumppanina nostaen yrityksen arvoa mahdollista yritysjärjestelyä tai rahoitusta silmällä pitäen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kiinteistölakimies Group