Hiilijalanjäljen mittaaminen matkailualalla yleistyy, luontokato huolettaa
Kestävän matkailun tila 2023 -raportti osoittaa selvää edistystä matkailualan kestävyystoimissa. Esimerkiksi jo noin puolet Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmassa mukana olevista yrityksistä mittaa hiilijalanjälkeään. Raportti kuitenkin nostaa esille huolen luontokadosta. Vaikka ilmastonmuutosta ehkäiseviä toimenpiteitä on jo laajalti otettu käyttöön, luontokadon torjunnassa ollaan vasta alussa.

Matkailualan tietoisuus sen ympäristövaikutuksista on lisääntynyt tänään julkaistun Kestävän matkailun tila 2023 -raportin mukaan. Matkailualalla ollaan myös yhä sitoutuneempia päästöjen vähentämiseen. Vuonna 2023 jopa 49 prosenttia STF-ohjelmassa mukana olevista yrityksistä mittasi hiilijalanjälkeään, kun edellisenä vuonna vastaava luku oli 27 prosenttia.
– Matkailualan hiilijalanjälkilaskuri Hiilikurin avulla yritykset voivat seurata omaa hiilijalanjälkeään ja laskuri myös ohjaa tekemään konkreettisia toimenpiteitä hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Hiilijalanjäljen mittaaminen on haastavaa, mutta tärkeää, sillä se auttaa ymmärtämään merkittävimmät päästölähteet ja ohjaa tekemään vaikuttavia päätöksiä päästöjen vähentämiseksi, vastuullisen matkailun asiantuntija Liisa Kokkarinen Visit Finlandilta kertoo.
Positiivista kehitystä viime vuoteen nähden oli myös matkailun ympärivuotisuudessa. Ympärivuotisesti toimivien majoitusliikkeiden määrä kasvoi 17 prosenttia, ja 84 prosenttia majoitusliikkeistä toimii jo ympärivuotisesti, mikä tasoittaa matkailijavirtoja ja jakaa taloudellisia vaikutuksia tasaisemmin.
Luontotekojen merkitys korostuu
Kuusi yhdeksästä maapallon luonnonvarojen kestävään käyttöön liittyvästä rajasta on ylitetty maailmanlaajuisesti. Sään ääri-ilmiöt, kuten rankkasateet ja helleaallot vaikuttavat jo nyt matkailun olosuhteisiin. Huhtikuuhun 2024 mennessä 71 suomalaista matkailualan toimijaa on sitoutunut Glasgow’n ilmastojulistukseen, jonka tavoitteena on saavuttaa nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä.
– Glasgow’n ilmastojulistus yhtenäistää matkailun ilmastotyötä ja tekee työstä tavoitteellista. Ilmastojulistuksen allekirjoittaneet ymmärtävät, että tavoitteisiin pääseminen vaatii laajaa yhteistyötä, eikä pelkkä mittaaminen ja päästöjen vähentäminen auta, vaan pitää myös tehdä ympäristön tilaa edistäviä tekoja, kuten ennallistaa soita tai ylläpitää perinnemaisemia.
Suomessa on maailman kolmanneksi eniten sopimuksen allekirjoittaneita tahoja Iso-Britannian ja Yhdysvaltojen jälkeen. Visit Finlandin tavoite on kasvattaa allekirjoittaneiden määrää. Kestävän matkailun kehittäminen vaatii jatkuvaa yhteistyötä toimialalta ja innovatiivisia ratkaisuja.
Visit Finlandin toista kertaa julkaisema Kestävän matkailun tila -raportti kokoaa yhteen Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman kestävän matkailun indikaattoritietoja, joilla mitataan matkailun kestävyyttä. Raportin toteuttajakumppani on Sitowise Oy.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liisa KokkarinenHead of Sustainable Development, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Varmimmin tavoitettavissa 28.5. klo 10.40 jälkeen.
Heli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat

Linkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Företag i södra Finland har upptäckt FN:s enorma köpmaskin24.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
FN publicerar försäljningsinformation om hur marknaden som är värd 25–30 miljarder dollar har utnyttjats. ”Det har skett genombrott, och särskilt företag i södra Finland har hittat en kanal och lyckats leverera sina tjänster till olika FN-organisationer”, säger Marjukka Holopainen-Rainio från Business Finland.
Eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet YK:n valtavan ostokoneiston24.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty. "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.
Ulkomaiset matkailijat varaavat kesälomansa Suomeen nyt15.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Ulkomaiset matkailijat tekevät parhaillaan kesälomatkojensa varauksia. Kesälomaan liittyvien järjestelyjen varaukset tehdään huomattavasti lyhyemmällä aikajänteellä kuin talvimatkojen varaukset. Ulkomaiset vapaa-ajan lomamatkailijat varaavat kesälomansa Suomeen keskimäärin 2,7 kuukautta ennen matkaa. Varauskäyttäymisessä on kuitenkin merkittäviä eroja maiden välillä.
Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi talvella 1,2 miljardiin euroon9.4.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Suomessa vieraili talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,24 miljoonaa ulkomaista matkailijaa 88 maasta. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät Suomeen 1,23 miljardia euroa eli 15 prosenttia edellistalvea enemmän.
Business Finland tarttuu kiertotalouden pullonkaulaan – kuluttajabrändit aliedustettuina myönnetyssä rahoituksessa6.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Julkaisuvapaa Suomen ylikulutuspäivänä 6.4.2025 Kiertotalouden osuus kaikesta Business Finlandin rahoittamasta innovaatiotoiminnasta vuosina 2023–2024 oli 15 prosentin luokkaa. Näinä vuosina kiertotalouden ratkaisuille on myönnetty rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Kuluttajabrändien osuus tästä oli vain muutama prosentti. “Tässä on selkeä pullonkaula”, kommentoi kuluttajaliiketoiminnan asiantuntija Anne Rahikainen Business Finlandista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme