Moni EU-vaaliehdokas suhtautuu positiivisesti metsästykseen

Suomen Metsästäjäliitto on avannut sivuilleen metsästäjien vaalisivuston, jolla saavat esittäytyä kaikki metsästävät ja metsästysmyönteiset EU-vaaliehdokkaat. Sivustolle on ilmoittautunut jo yli 30 ehdokasta lähes jokaisesta ehdokkaita asettaneesta puolueesta. Mukana on myös kansanedustajia ja meppejä.

Metsästäjäliiton sivuilla esittäytyy 13 metsästävää ja 19 metsästysmyönteistä ehdokasta, eli lähes joka seitsemäs EU-vaalien ehdokas. Mukana on esimerkiksi kolme nykyistä tai entistä EU-parlamentin jäsentä ja viisi istuvaa kansanedustajaa. Eniten ehdokkaita on ilmoittautunut mukaan Perussuomalaisista, Keskustasta ja Kokoomuksesta.

Metsästäjäliiton vaalisivut löytyvät osoitteesta https://metsastajaliitto.fi/eu-vaalit

Ehdokkaat kertovat sivustolla, millaista metsästyspolitiikkaa he ajaisivat meppinä. Ehdokasesittelyjen lisäksi Metsästäjäliiton vaalisivustolta löytyvät myös Metsästäjäliiton vaalitavoitteet ja eduskuntapuolueiden näkemykset metsästysasioista.

Lisää ehdokkaita päivitetään sivuille sitä mukaa, kun heitä ilmoittautuu. Kutsu on lähetetty kaikille ehdokkaita asettaneille puolueille.

Suomessa on yli 300 000 metsästäjää, joten metsästävien äänestäjien näkemyksellä on merkitystä.

Metsästäjät erittäin pettyneitä valtion suurpetopolitiikkaan19.8.2024 16:25:40 EEST | Tiedote

Karhun metsästys alkaa tiistaina 20. elokuuta 2024 ainoastaan poronhoitoalueella. Muualla Suomessa karhua ei metsästetä Suomen suurpetopolitiikan ajauduttua umpikujaan. Riistakeskus eväsi lähes kaikki karhun pyynnin poikkeuslupahakemukset ja myönsi vain yhden poikkeusluvan. Lieksaan myönnetystä karhuluvasta kuitenkin valitettiin ja hallinto-oikeus asetti luvan toimeenpanokieltoon. Myös susien ja ilvesten kannanhoidollinen metsästys on estynyt.

Metsästäjät ovat jo usean vuoden ajan pyrkineet tehostetusti pienentämään valkohäntäpeurojen määrää tihentymäalueella. Edellisien vuosien tapaan valkohäntäpeuran kaatolupien haltijat voivat hakeutua Metsästäjäliiton Suomen riistakeskukselta saaman keinovalon ja yötähtäimen käytön poikkeusluvan piiriin peuran tihentymäalueilla metsästyskaudella 2024-2025.