Brådskan får inte vara ett hinder för att stöda arbetsförmågan – i Suomi.fi finns en komprimerad, omfattande och praktisk guide för ledningen och cheferna på små arbetsplatser
Äntligen en guide där man snabbt kan hitta information för att stöda arbetsförmågan. Guide i Suomi.fi ger en kompakt och praktisk helhetsbild av de faktorer som påverkar arbetsförmågan samt av metoderna för att leda och stöda arbetsförmågan på arbetsplatsen.
Målgruppen för den nya guiden i Suomi.fi är i synnerhet de arbetsplatser som varken har personalförvaltning eller personer som är insatta i frågor som gäller arbetsförmågan. Förutom små arbetsplatser omfattar detta snabbväxande startup-företag.
– Arbetet ska ordnas och organiseras så att det inte orsakar skadlig belastning för anställda. Ledningen för arbetsplatsen har en central roll i detta, betonar specialsakkunnig Teija Inkilä vid social- och hälsovårdsministeriet som styrde projektet.
När tiden är knapp är det lättare att hitta information tack vare den nya guiden
– Det finns rikligt med information om arbetsförmågan. I intervjuerna som gjordes för att planera guiden framkom det att i synnerhet små arbetsgivare ändå har svårt att hitta information och verktyg som lämpar sig för den egna situationen. Under trycket från många ansvarsområden finns det knappt om tid för att sätta sig in i frågor som gäller arbetsförmågan, berättar specialsakkunnig Heini Mynttinen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
På små arbetsplatser finns det inte heller nödvändigtvis tillräckligt med kompetens, verksamhetssätt eller ens information om var man kan få information för att stöda arbetsförmågan. Kännedomen om de lagstadgade skyldigheterna i fråga om arbetarskydd och arbetsförmåga kan också vara tunn.
Det är särskilt viktigt att stöda arbetsförmågan på små arbetsplatser, eftersom en kompetent arbetstagares längre frånvaro kan förlama verksamheten avsevärt, berättar äldre sakkunnig Irmeli Pehkonen vid Arbetshälsoinstitutet som deltog i planeringen av guiden.
Det upplevs som viktigt att stöda arbetsförmågan – den nya guiden svarar på behovet
De föränderliga kraven i arbetslivet medför utmaningar för ledningen och chefsarbetet. På arbetsplatserna finns ett stort behov av information om hur man kan stöda orken i arbetet och den psykiska hälsan i vardagen. Genom god ledning av arbetsförmågan kan man minska sjukfrånvaron och kostnaderna för den samt hejda omsättningen av arbetstagare.
Den nya guiden svarar på detta rop. Utöver den kortfattade helhetsbilden samlar guiden i Suomi.fi de centrala informationskällorna och verktygen på ett och samma ställe.
Guiden Stöd för arbetsförmågan på arbetsplatsen har planerats tillsammans med en stor grupp sakkunniga som en del av Finlands program för hållbar tillväxt som finansieras av EU
Sakkunniga från Akava, Arbetarskyddscentralen, Arbetshälsoinstitutet, FPA, Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC, Finlands Företagshälsovårdareförbund, Finlands Företagsläkarförening rf, Finlands Psykologförbund, Företagarna i Finland, Institutet för hälsa och välfärd (THL), Keva, Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT, MIELI Psykisk Hälsa Finland rf, Mikro- och ensamföretagare, Regionförvaltningsverks ansvarsområden för arbetarskyddet, STTK och UF-centret har deltagit i planeringen av innehållet i Stöd för arbetsförmågan på arbetsplatsen-guiden. Dessutom genomfördes en omfattande användartestning för guiden.
Guiden genomfördes av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata under social- och hälsovårdsministeriets ledning. Arbetshälsoinstitutet fungerade som expertstöd för projektet.
Guiden är en del av Finlands program för hållbar tillväxt som finansieras av EU. Bakgrunden till guiden är oron för att befolkningen i arbetsför ålder i Finland minskar och den strukturella arbetslösheten ligger på en hög nivå. För att människorna ska må bra på arbetet och inte samla på sig långa perioder av sjukfrånvaro bör man ingripa i problem med arbetsförmågan i ett så tidigt skede som möjligt.
Guiden i Suomi.fi i ett nötskal
Guiden Stöd för arbetsförmågan på arbetsplatsen i Suomi.fi innehåller information om
- vad arbetsförmåga är och vad som påverkar den
- hur man främjar arbetsförmågan i vardagen på arbetsplatsen
- vilka roller och ansvar ledningen, cheferna och de anställda har
- hur man kan upptäcka förändringar i arbetsförmågan i tid och hur man bör reagera på dem
- hur verksamhetsmodellen för arbetsförmågan och andra lagstadgade planer utarbetas
- vilka lagstadgade skyldigheter arbetsgivaren har.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i morgon12.11.2024 08:05:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 12 november 2024 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns till exempel på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 13 november 2024. I samband med den årliga uppdateringen avlägsnas personer vars bostadsort har varit okänd i över två år från Finlands folkmängd. Ändringen gäller ungefär 3900 personer.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa huomenna12.11.2024 08:05:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 12.11.2024 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 13.11.2024 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä Suomen väkiluvusta poistetaan henkilöt, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Muutos koskee noin 3900 henkilöä.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland tomorrow12.11.2024 08:05:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 12 November 2024 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed in places such as the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 13 November 2024. The annual update to the population number involves removing people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 3900 persons.
Finländarna är väl förberedda för att ta emot meddelanden från myndigheterna digitalt4.11.2024 09:03:00 EET | Pressmeddelande
Finland håller stegvis på att övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. I första hand syns ändringen i formen i vilken myndigheternas handlingar, såsom beslut och andra viktiga delgivningar, skickas. För närvarande postas breven i regel i pappersform om personen inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden eller på annat sätt gett sitt samtycke till att ta emot digitala meddelanden. I framtiden kommer de som använder den offentliga förvaltningens digitala tjänster också i första hand att få brev som gäller deras ärenden i digital form, och inget separat samtycke efterfrågas längre.
Suomalaisilla on hyvät valmiudet siirtyä vastaanottamaan viranomaisviestit digitaalisesti4.11.2024 09:03:00 EET | Tiedote
Suomi on siirtymässä asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Ensimmäisenä muutos näkyy siinä, missä muodossa viranomaiset lähettävät asiakirjat, kuten päätökset ja muut tärkeät tiedoksiannot. Tällä hetkellä kirjeet postitetaan lähtökohtaisesti paperisina, ellei henkilö ole ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestejä tai antanut viranomaiselle muulla tavoin suostumustaan digitaalisten viestien vastaanottamiseen. Tulevaisuudessa henkilöt, jotka käyttävät julkishallinnon digitaalisia palveluja, saavat myös asiointiinsa liittyvät kirjeet ensisijaisesti digitaalisessa muodossa, eikä erillistä suotumusta enää kysytä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum