Fernanda Melchorin Paratiisille myönnettiin Jarl Hellemann -palkinto

Fernanda Melchorin romaanille Paratiisi myönnettiin viikonloppuna Jarl Hellemann -palkinto. Palkinto jaettiin tänä vuonna kahdelle voittajalle, joista toinen on Georges Perecin Häviäminen.

Meksikolainen Fernanda Melchor on eteläamerikkalaisen nykykirjallisuuden tunnetuimpia nimiä.  Paratiisi kuvaa kaunistelematta väkivallan ja eriarvoisuuden sävyttämää nyky-Meksikoa. Raadin mielestä "Emmi Ketosen suomennos tavoittaa taitavasti pienoisromaanin kerronnan vimmaisuuden. Paratiisissa tulevaisuuden unelmat muuttuvat fantasioiksi ja väkivallaksi. Kirja on vaikuttava kuvaus siitä, mitä voi tapahtua luokkaerojen ja osattomuuden kasvaessa."

Helsingin Sanomien  haastattelussa Melchor kertoo haluavansa varta vasten kirjoittaa yhteiskunnan varjopuolista, myös hirveistä ihmisistä.
”Me kaikki kykenemme hirveyksiin. Siksi romaanissani kukaan ei ole pelkästään hyvä ja puhdas. Meidän on aina helpompi nähdä pimeys toisissa ihmisissä kuin itsessämme. Olisi kuitenkin tärkeää tunnistaa myös itsessä oleva pimeä”, Fernanda Melchor muistuttaa.
Samalla lailla myös Paratiisi-romaanin henkilöhahmot ovat rikkinäisiä.

Melchorin romaaneja on verrattu Gabriel García Márquezin kirjoihin. Melchoria edeltäneiden sukupolvien kirjailijat irtisanoutuivat 1960-luvun kirjallisuusbuumin teoksista, mutta Melchor ajattelee toisin.

”Kasvoin lukemalla García Márquezia ja Isabel Allendea”, Melchor kertoo Helsingin Sanomille. ”Haluan antaa äänen lähelläni oleville ihmisille, kertoa maailmasta heidän äänellään ja kielellään, heidän korkeudeltaan.”

Fernanda MelchorParatiisi
Paratiisi
 on saatavilla painettuna sekä e-kirjana.

Kirjan on suomentanut Emmi Ketonen. Jarl Hellemann -palkinnon arvo on 5000 euroa, joka jaetaan kirjojen suomentajien Ketosen ja Ville Keynäksen kesken.

Fernanda Melchorin palkinnot:

Palkinnot:

• International Literature Award 2019
  • Anna Seghers-Preis 2019
  • Booker Prize 2020 lyhytlista
  • Dublin International Literary Awards 2021 lyhytlista
  • Booker Prize 2023 lyhytlista
  • Dublin International Literary Awards 2021 lyhytlista
  • Jarl Hellemann -palkinto 2024

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Nuoren kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Sami Tissarin romaani Krysa oli Finlandia-ehdokas vuonna 2022.

Aula & Co:n omistaa nykyään Storytel Books, mutta yhtiö on itsenäinen.

Omakohtaisen perhetragediaromaanin kirjoittanut Kevin Chen Helsingissä 24.-27.5., pääesiintyminen Helsinki Litissä17.5.2024 11:38:53 EEST | Tiedote

Kevin Chen on taiwanilainen kirjailija. Hänen osittain omiin kokemuksiin perustuva romaaninsa Aavekaupunki kertoo vanhoillisen taiwanilaisperheen ainoasta pojasta, jolta odotetaan paljon, mutta jonka orastava homous saa vanhemmat pettymään. Kevin Chen esiintyy Helsinki Lit -tapahtumassa lauantaina 25.5 klo 12.30. Keskustelemassa on mukana Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ville Blåfield. Helsinki Litin liput ovat loppuunmyytyjä, mutta tapahtuma striimataan. Chen on myös Akateemisessa kirjakaupassa 24.5.