Annie Lyonsin uutuusromaanin teemana on elämän rajallisuus ja eutanasian mahdollisuus

Eudora Honeysett voi hyvin, kiitos on elämänmyönteinen romaani yllättävästä ystävyydestä ja kuoleman kohtaamisesta. Se on brittiläisen Annie Lyonsin läpimurtoromaani Yhdysvalloissa, Suomessa viime vuonna ilmestynyt Pommisuojan lukupiiri oli puolestaan läpimurto Englannissa.

Eudora Honeysett voi hyvin, kiitos -romaanin motto on "Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa eläminen".
85-vuotias Eudora Honeysett toteaa, ettei halua kuihtua hitaasti pois maailmasta ja päättää siksi tarttua itse omaan kohtaloonsa - ottamalla yhteyttä sveitsiläiseen klinikkaan, jossa ihminen voi halutessaan päättää avustetusti päivänsä. Kun naapuriin muuttaa värikäs pikkutyttö Rose, joutuu Eudora punnitsemaan päätöstään uudestaan.

Aihe on pohjimmiltaan surullinen, vaikka Lyons pyrkiikin käsittelemään kuolemaa kirjassaan mahdollisimman realistisesti ja avoimesti. Lyons myöntää haastattelussa, että on itse aina pelännyt kuolemaa ja kokee, että yhteiskuntamme tapa käsitellä aihetta edesauttaa myös muiden pelkoa ja varautuneisuutta kuolemaan liittyen. Kuolema ei välttämättä olisi yhtä musertava kokemus ihmiselle, jos sen merkityksestä puhuttaisiin eri tavalla.

Kirjassa käsitellään ajankohtaista aihetta: avustettua itsemurhaa. Sveitsi on tunnettu poikkeavasta lainsäädännöstään, sillä maassa avustettu itsemurha on laillinen. Yksityisiä klinikoita missä toimenpiteen pystyy suorittamaan on useita; maahan jopa matkustetaan muista maista näiden klinikoiden takia. Aihe herättää paljon tunteita, erityisesti liittyen etiikkaan ja moraaliin.

Kirjoittaessaan romaaniaan Lyons otti yhteyttä sveitsiläiseen klinikkaan nimeltä Lifeline tutkiakseen asiaa tarkemmin. "Ihminen ansaitsee hyvän kuoleman - mahdollisuuden lähteä tästä maailmasta arvokkaasti ja oikealla hetkellä", Lyons toteaa. Kenties avustetun itsemurhan ajatusta ei tule hylätä vain siksi, että kuolema lähtökohtaisesti pelottaa.

Ennen uraansa kirjailijana englantilainen Annie Lyons työskenteli lapsille suunnatussa kirjakaupassa yli vuosikymmenen. Finanssikriisi vuonna 2008 vei Lyonsilta työn, minkä jälkeen rooli kotiäitinä vapautti aikaa omalle kirjoitusprojektille. Eudora Honeysett oli bestsellerhitti Yhdysvalloissa, jossa se on myös julkaistu. Romaani oli myös ehdolla RNA Contemporary Novel Awardin saajaksi.

Lyons on saanut erityistä kiitosta koskettavasta toisen maailmansodan aikaiseen Lontooseen sijoittuvasta romaanistaan Pommisuojan lukupiiri, joka oli Iso-Britannian ohella pieni hitti myös Suomessa.

Annie Lyons:
Eudora Honeysett voi hyvin, kiitos
Aula 2024
Suomentanut Anna-Mari Raaska.

Eudora Honeysett voi hyvin, kiitos -kirjan kansikuva
Pommisuojan lukupiiri -kirjan kansikuva
Annie Lyons

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Nuoren kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Sami Tissarin romaani Krysa oli Finlandia-ehdokas vuonna 2022.

Aula & Co:n omistaa nykyään Storytel Books, mutta yhtiö on itsenäinen.

Omakohtaisen perhetragediaromaanin kirjoittanut Kevin Chen Helsingissä 24.-27.5., pääesiintyminen Helsinki Litissä17.5.2024 11:38:53 EEST | Tiedote

Kevin Chen on taiwanilainen kirjailija. Hänen osittain omiin kokemuksiin perustuva romaaninsa Aavekaupunki kertoo vanhoillisen taiwanilaisperheen ainoasta pojasta, jolta odotetaan paljon, mutta jonka orastava homous saa vanhemmat pettymään. Kevin Chen esiintyy Helsinki Lit -tapahtumassa lauantaina 25.5 klo 12.30. Keskustelemassa on mukana Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ville Blåfield. Helsinki Litin liput ovat loppuunmyytyjä, mutta tapahtuma striimataan. Chen on myös Akateemisessa kirjakaupassa 24.5.