HSY käynnistää Suomenojan jätevedenpuhdistamon purun

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistää Espoon Suomenojan jätevedenpuhdistamon purkamisen. Blominmäen jätevedenpuhdistamo on hoitanut jätevedenpuhdistusta vuodesta 2023, joten käytöstä pois otettu puhdistamo puretaan ja alue ennallistetaan Espoon kaupungin kanssa sovitusti. Puhdistamon laitteistoa lahjoitetaan Ukrainaan. Purkamistyö ei kosketa läheistä lintuallasta.

Yläviistosta kuvattu kuva, jossa etualalla on syksyisiä koivuja ja keskivaiheilla Suomenojan puhdistamo. Puhdistamosta näkyy ulkona olevat puhdistusaltaat, nelisen matalahkoa rakennusta ja kaksi tornimaista rakennusta. Taustalla on ns. lintuallas ja metsää.
Suomenojan jätevedenpuhdistamo Kai Widell HSY

HSY:n hallitus päätti 31.5. kokouksessaan tilata Suomenojan jätevedenpuhdistamon purun ja alueen ennallistamisen Fortum Waste Solutions Oy:ltä hankinnan verottoman kokonaisarvon ollessa enintään 4 685 000 euroa. Kesällä 2024 käynnistyvät työt kestävät arviolta 18 kuukautta. Urakoitsija tiedottaa lähialueen asukkaille purun käynnistymisestä.

-    Purun jälkeen luovutamme keskinäisen sopimuksen mukaisesti vuokralla olleen maa-alueen Espoon kaupungille, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Tommi Fred. Vaikka purkamistyö ei suoraan vaikuta lintualtaaseen, on purussa tärkeä huomioida lähiympäristö, jotta häiriö alueella pystytään minimoimaan, hän jatkaa.

Purku-urakan yhteydessä toinen erä Suomenojan jätevedenpuhdistamon koneistoja toimitetaan avustuskohteeseen Ukrainassa. Sisäministeriö koordinoi toimitusta ja HSY:n henkilökunta luetteloi, irrottaa ja pakkaa toimivia laitteita kuten sekoittimia, pumppuja, kompressoreja, muuntajia ja analysaattoreita kuljetusta varten.

Faktalaatikko:

• 1970-luvulta vuoteen 2022 Suomenojan jätevedenpuhdistamolla puhdistettiin Espoon, Kauniaisten, Länsi-Vantaan ja Kirkkonummen jätevedet.
  • Puhdistamon käyttämä tasausallas tunnetaan myös Suomenojan lintualtaana. Allas sisältyy alueeseen, joka vuokrasopimuksen päätyttyä siirtyy Espoon kaupungille.
  • Vuonna 2023 Blominmäen jätevedenpuhdistamo korvasi Suomenojan puhdistamon.
  • HSY:llä on Blominmäen jätevedenpuhdistamon lisäksi puhdistamo Helsingin Viikinmäessä. Näillä kahdella puhdistamolla puhdistetaan tehokkaasti 1,3 miljoonan asukkaan jätevedet.
  • Jätevedenpuhdistus on tärkeä osa rannikkovesien ja Itämeren suojelua, sillä puhdistettavaksi tuleva jätevesi sisältää runsaasti fosfori- ja typpiravinteita, jotka suoraan mereen johdettuna aiheuttaisivat voimakasta rehevöitymistä.

Tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt lievässä laskussa pääkaupunkiseudulla – linja-autojen päästöt vähenivät eniten14.6.2024 11:00:52 EEST | Tiedote

Tieliikenteen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt ovat kääntyneet laskuun pääkaupunkiseudulla, samoin kuin seudun muut ilmastopäästöt. HSY:n päästöseurannan mukaan tieliikenteen päästöt vähenivät noin kolme prosenttia vuonna 2023. Päästöjen lasku johtuu muun muassa kuorma-autoliikenteen vähenemisestä, polttoaineiden jakeluvelvoitteen hienoisesta kasvusta sekä liikenteen sähköistymisestä. Henkilöautoliikenteen päästöt eivät vähentyneet.