Maankäytön suunnittelun ja elinkeinojen yhteensovittaminen hyödyttää yrityksiä ja ympäristöä
Elinkeinojen, maankäytön, asumisen ja liikenteen nykyistä paremmalla yhteensovittamisella voidaan lisätä kaupunkiseudun työpaikkatarjontaa, edistää kestävää työmatkaliikennettä, parantaa asuntotarpeiden ennakointia ja vähentää rakennuskannan vajaakäyttöä.
Maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelun sekä elinkeinojen kehittämisen yhteensovittamisessa on haasteita. Niitä aiheuttavat muun muassa erilaiset aikajänteet: elinkeinojen kehittäminen vaatii usein nopeaa reagointia, kun taas maankäytön suunnittelu on pitkäjänteistä.
Näitä ja muita haasteita selvitettiin Elinvoimaiset kaupunkiseudut -hankkeessa. Hankkeessa ilmeni, että elinkeinoja ja työpaikka-alueita voidaan kehittää kestävällä tavalla muun muassa sujuvoittamalla työmatkaliikennettä sekä hyödyntämällä olemassa olevaa infrastruktuuria.
Kestävien kulkumuotojen käyttöä työmatkoilla mahdollista lisätä
Ihmisten edellytykset kulkea työmatkansa jalan, pyörällä tai joukkoliikenteellä ovat heikentyneet viimeisten vuosikymmenten aikana, kun kaupunkiseudut ovat laajentuneet. Tilanne on paras suurimmilla kaupunkiseuduilla, joilla on kattava joukkoliikennejärjestelmä, ja toisaalta pienemmillä seuduilla, joiden sisäiset matkat ovat tarpeeksi lyhyitä kävelyyn ja pyöräilyyn.
Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Antti Rehunen kertoo, että autoa saatetaan käyttää, vaikka työmatka olisi lyhyt tai joukkoliikennepalveluja olisi periaatteessa saatavilla.
— Autoa käytetään usein lyhyelläkin työmatkalla silloin, jos joko työ- tai asuinpaikka sijaitsee niin kutsutulla autovyöhykkeellä, eli alueella, joka on kaukana keskustasta ja jossa joukkoliikenteen palvelutaso on heikko.
Kestävien kulkumuotojen osuutta työmatkoista voidaan kasvattaa sijoittamalla työpaikkoja keskeisille sijainneille sekä kehittämällä joukkoliikenteen palvelutasoa, pyöräilyinfrastruktuuria, poikittaisia yhteyksiä sekä liityntäliikennettä. Tällaista kehittämistä edellyttävät myös yritykset, jotka yhä useammin vaativat hyviä kevyen ja joukkoliikenteen yhteyksiä toimipaikoilleen.
Myös pyöräilyn yhdistäminen junamatkoihin on Suomessa vielä marginaalista. Rehusen mukaan se voisi monella työmatkalaisella parantaa joukkoliikenteen kilpailuasetelmaa autoon nähden.
— Hankkeessa tarkastelluilla esimerkkityömatkoilla Oulussa ja Tampereella havaittiin, että liikkuminen pyörällä kotoa lähiasemalle ja kävellen keskustan asemalta työpaikalle lyhensi matka-aikaa selvästi verrattuna linja-autoon.
Monipaikkainen asuminen haastaa kaupunkiseutujen suunnittelua
Asumisen suunnittelu kytkeytyy tiiviisti maankäytön ja elinkeinojen suunnitteluun. Houkutteleva asuntokanta hyvällä sijainnilla on edellytys työvoiman saamiselle, ja maankäytön suunnittelussa on varauduttava tuleviin asuntokantatarpeisiin.
Tulevan asuinrakentamistarpeen ennakointi kaupunkiseudun eri osissa on haastavaa. Väestömäärän ja muuttoliikkeen kehityksen lisäksi epävarmuutta aiheuttaa tiedon puute asuntojen todellisesta käytöstä ja monipaikkaisen asumisen vaikutuksista.
Asuntoja jää jatkuvasti vaille vakinaisia asukkaita, sillä niiden määrä kasvaa nopeammin kuin asuntokuntien määrä, Suomen ympäristökeskuksen vanhempi tutkija Anna Strandell kertoo.
— Osaa tyhjistä asunnoista käytetään sen sijaan monipaikkaiseen asumiseen vapaa-ajan asuntoina, työasuntoina tai airbnb-kohteina.
Monipaikkainen asuminen heikentää vakituisten asuntojen käyttöastetta ja lisää osa-aikaisessa käytössä olevia asuntoja myös kaupungeissa. Vakinaisen väestön väheneminen voi vähentää keskustojen ja asuinalueiden elävyyttä ja palvelujen kysyntää.
Hankkeessa tehtyjen mobiilidatatarkastelujen perusteella vapaa-ajan asuminen tuo merkittävästi osa-aikaisia asukkaita haja-asutusalueille niillä seuduilla, joilla vapaa-ajan asuntojen määrä on suuri. Työperäinen monipaikkaisuus on paljon pienempi ilmiö, joka puolestaan kasvattaa kaupunkien väestömäärää.
Etätyö lisää seutujen välistä työssäkäyntiä mutta vähentää todellista matkustamista, Strandell kertoo.
— Esimerkiksi Lappeenrannan ja Helsingin välisistä työmatkoista tehdään mobiilidatan perusteella todellisuudessa vain noin kaksi matkaa kuukaudessa.
Kaupunkiseutujen yhtenä haasteena on kyetä tunnistamaan monipaikkaiset asukkaat nykyistä paremmin ja sitouttaa heidät paikallisiin yhteisöihin. Erityisesti opiskelijoiden sitouttaminen opiskelupaikkakuntaan on tärkeää poismuuton ehkäisemiseksi, Strandell sanoo.
— Kyselyn mukaan opiskeluasunnon käyttöä ja ajan viettoa opiskelupaikkakunnalla lisäävät asunnon hyvä sijainti, asuinympäristön viihtyisyys ja sosiaaliset kontaktit.
Hankkeen taustaa
Elinvoimaiset kaupunkiseudut -hanke toteutettiin vuosina 2021–2024. Hanketta koordinoi MAL-verkosto, joka on maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) kehittämiseen keskittyvä valtakunnallinen kuntien sparraus- ja kehittäjäverkosto. Hankekonsortion muodostivat MAL-verkosto, Suomen ympäristökeskus (Syke) ja Tampereen yliopisto.
Hankekokonaisuus jakautui neljään osahankkeeseen: Asemanseutujen kehittäminen elinkeinoyhteistyössä, Kestävän yhdyskuntarakenteen suunnittelu ennakoivana elinvoimatyönä, Asumisen ennakointi ja monipaikkaistuminen sekä Kaupunkiseutusuunnittelun uudet mallit.
Työ- ja elinkeinoministeriö rahoitti hanketta alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) -määrärahalla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti RehunenErikoistutkijaSuomen ympäristökeskus
Puh:029 525 1550antti.rehunen@syke.fiAnna StrandellVanhempi tutkijaSuomen ympäristökeskus (Syke)
anna.strandell@syke.fiKati-Jasmin KosonenKehittämispäällikköMAL-verkosto
Puh:040 195 2852Kati-Jasmin.Kosonen@tampereenseutu.fiEero PurontausSuunnittelupäällikköMAL-verkosto
Puh:040 038 8735eero.purontaus@tampereenseutu.fiMediapalvelu Suomen ympäristökeskuksessa
Suomen ympäristökeskuksen mediapalvelu välittää tietoa ympäristökeskuksessa tehtävästä tutkimuksesta, auttaa toimittajia löytämään asiantuntijoita haastateltaviksi ja tarjoaa valokuvia median käyttöön.
Yhteydenottoihin vastaavat viestintäasiantuntijat. Palvelemme arkisin klo 9-16.
Linkit
Suomen ympäristökeskus – Teemme tiedolla toivoa.
Suomen ympäristökeskus
Latokartanonkaari 11
00790 Helsinki
0295 251 000
https://www.syke.fi/fi-FI
On aika siirtyä yksittäisten ympäristöongelmien ratkaisemisesta koko yhteiskunnan läpileikkaavaan kestävyysmurrokseen. Suomen ympäristökeskus (Syke) vaikuttaa tutkimuksella, tiedolla ja palveluilla kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Suomen ympäristökeskus on valtion tutkimuslaitos, jossa työskentelee noin 700 asiantuntijaa ja tutkijaa Helsingissä, Oulussa, Jyväskylässä ja Joensuussa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen ympäristökeskus
Relatively small amount of blue-green algae have been observed in inland waters, but there are plenty of observations on the coast and in the open sea25.7.2024 13:17:22 EEST | Press release
The blue-green algae situation has remained stable in inland waters, and slightly less blue-green algae than in previous monitoring years have been observed. Blue-green algae observations have increased on the coasts, and plenty of observations have also been made in the Bothnian Sea and the Åland Sea.
För tidpunkten har ganska lite cyanobakterier observerats i insjöarna, men vid kusten och på öppet hav finns det rikligt med observationer25.7.2024 13:06:55 EEST | Tiedote
Algläget har hållits stabilt i insjöarna och cyanobakterier har observerats något mindre än genomsnittet för tidpunkten under tidigare uppföljningsår. Observationerna av cyanobakterier har ökat vid kusten och rikligt med observationer har också gjorts i Bottenhavet och Ålands hav.
Ajankohtaan nähden sinilevää on havaittu sisävesillä melko vähän, mutta rannikolla ja avomerellä havaintoja on runsaasti25.7.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
Sinilevätilanne on pysynyt sisävesillä vakaana, ja sinilevää on havaittu ajankohtaan nähden hieman keskimääräistä vähemmän kuin aikaisempina seurantavuosina. Sinilevähavainnot ovat lisääntyneet rannikoilla, ja havaintoja on tehty runsaasti myös Selkämerellä ja Ahvenanmerellä.
Blue-green algae observations have increased in coastal and open sea areas18.7.2024 13:18:58 EEST | Press release
Blue-green algae observations have increased in coastal and open sea areas, but the situation in inland waters is typical of the season. Blue-green algae have been observed especially on the coasts of Southwest Finland, Uusimaa and Kymenlaakso. Abundant blue-green algae occur in the open sea area throughout the Gulf of Finland.
Observationerna av cyanobakterier har ökat vid kusterna och på öppna havsområden18.7.2024 13:08:13 EEST | Tiedote
Observationerna av cyanobakterier har ökat vid kusterna och på öppna havsområden, men i insjöarna är läget typisk för tidpunkten. I kustområdena har cyanobakterier observerats särskilt längs kusterna i Egentliga Finland, Nyland och Kymmenedalen. I det öppna havsområdet förekommer rikligt med cyanobakterier i hela Finska viken.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme