Maankäytön suunnittelun ja elinkeinojen yhteensovittaminen hyödyttää yrityksiä ja ympäristöä
Elinkeinojen, maankäytön, asumisen ja liikenteen nykyistä paremmalla yhteensovittamisella voidaan lisätä kaupunkiseudun työpaikkatarjontaa, edistää kestävää työmatkaliikennettä, parantaa asuntotarpeiden ennakointia ja vähentää rakennuskannan vajaakäyttöä.
Maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelun sekä elinkeinojen kehittämisen yhteensovittamisessa on haasteita. Niitä aiheuttavat muun muassa erilaiset aikajänteet: elinkeinojen kehittäminen vaatii usein nopeaa reagointia, kun taas maankäytön suunnittelu on pitkäjänteistä.
Näitä ja muita haasteita selvitettiin Elinvoimaiset kaupunkiseudut -hankkeessa. Hankkeessa ilmeni, että elinkeinoja ja työpaikka-alueita voidaan kehittää kestävällä tavalla muun muassa sujuvoittamalla työmatkaliikennettä sekä hyödyntämällä olemassa olevaa infrastruktuuria.
Kestävien kulkumuotojen käyttöä työmatkoilla mahdollista lisätä
Ihmisten edellytykset kulkea työmatkansa jalan, pyörällä tai joukkoliikenteellä ovat heikentyneet viimeisten vuosikymmenten aikana, kun kaupunkiseudut ovat laajentuneet. Tilanne on paras suurimmilla kaupunkiseuduilla, joilla on kattava joukkoliikennejärjestelmä, ja toisaalta pienemmillä seuduilla, joiden sisäiset matkat ovat tarpeeksi lyhyitä kävelyyn ja pyöräilyyn.
Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Antti Rehunen kertoo, että autoa saatetaan käyttää, vaikka työmatka olisi lyhyt tai joukkoliikennepalveluja olisi periaatteessa saatavilla.
— Autoa käytetään usein lyhyelläkin työmatkalla silloin, jos joko työ- tai asuinpaikka sijaitsee niin kutsutulla autovyöhykkeellä, eli alueella, joka on kaukana keskustasta ja jossa joukkoliikenteen palvelutaso on heikko.
Kestävien kulkumuotojen osuutta työmatkoista voidaan kasvattaa sijoittamalla työpaikkoja keskeisille sijainneille sekä kehittämällä joukkoliikenteen palvelutasoa, pyöräilyinfrastruktuuria, poikittaisia yhteyksiä sekä liityntäliikennettä. Tällaista kehittämistä edellyttävät myös yritykset, jotka yhä useammin vaativat hyviä kevyen ja joukkoliikenteen yhteyksiä toimipaikoilleen.
Myös pyöräilyn yhdistäminen junamatkoihin on Suomessa vielä marginaalista. Rehusen mukaan se voisi monella työmatkalaisella parantaa joukkoliikenteen kilpailuasetelmaa autoon nähden.
— Hankkeessa tarkastelluilla esimerkkityömatkoilla Oulussa ja Tampereella havaittiin, että liikkuminen pyörällä kotoa lähiasemalle ja kävellen keskustan asemalta työpaikalle lyhensi matka-aikaa selvästi verrattuna linja-autoon.
Monipaikkainen asuminen haastaa kaupunkiseutujen suunnittelua
Asumisen suunnittelu kytkeytyy tiiviisti maankäytön ja elinkeinojen suunnitteluun. Houkutteleva asuntokanta hyvällä sijainnilla on edellytys työvoiman saamiselle, ja maankäytön suunnittelussa on varauduttava tuleviin asuntokantatarpeisiin.
Tulevan asuinrakentamistarpeen ennakointi kaupunkiseudun eri osissa on haastavaa. Väestömäärän ja muuttoliikkeen kehityksen lisäksi epävarmuutta aiheuttaa tiedon puute asuntojen todellisesta käytöstä ja monipaikkaisen asumisen vaikutuksista.
Asuntoja jää jatkuvasti vaille vakinaisia asukkaita, sillä niiden määrä kasvaa nopeammin kuin asuntokuntien määrä, Suomen ympäristökeskuksen vanhempi tutkija Anna Strandell kertoo.
— Osaa tyhjistä asunnoista käytetään sen sijaan monipaikkaiseen asumiseen vapaa-ajan asuntoina, työasuntoina tai airbnb-kohteina.
Monipaikkainen asuminen heikentää vakituisten asuntojen käyttöastetta ja lisää osa-aikaisessa käytössä olevia asuntoja myös kaupungeissa. Vakinaisen väestön väheneminen voi vähentää keskustojen ja asuinalueiden elävyyttä ja palvelujen kysyntää.
Hankkeessa tehtyjen mobiilidatatarkastelujen perusteella vapaa-ajan asuminen tuo merkittävästi osa-aikaisia asukkaita haja-asutusalueille niillä seuduilla, joilla vapaa-ajan asuntojen määrä on suuri. Työperäinen monipaikkaisuus on paljon pienempi ilmiö, joka puolestaan kasvattaa kaupunkien väestömäärää.
Etätyö lisää seutujen välistä työssäkäyntiä mutta vähentää todellista matkustamista, Strandell kertoo.
— Esimerkiksi Lappeenrannan ja Helsingin välisistä työmatkoista tehdään mobiilidatan perusteella todellisuudessa vain noin kaksi matkaa kuukaudessa.
Kaupunkiseutujen yhtenä haasteena on kyetä tunnistamaan monipaikkaiset asukkaat nykyistä paremmin ja sitouttaa heidät paikallisiin yhteisöihin. Erityisesti opiskelijoiden sitouttaminen opiskelupaikkakuntaan on tärkeää poismuuton ehkäisemiseksi, Strandell sanoo.
— Kyselyn mukaan opiskeluasunnon käyttöä ja ajan viettoa opiskelupaikkakunnalla lisäävät asunnon hyvä sijainti, asuinympäristön viihtyisyys ja sosiaaliset kontaktit.
Hankkeen taustaa
Elinvoimaiset kaupunkiseudut -hanke toteutettiin vuosina 2021–2024. Hanketta koordinoi MAL-verkosto, joka on maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) kehittämiseen keskittyvä valtakunnallinen kuntien sparraus- ja kehittäjäverkosto. Hankekonsortion muodostivat MAL-verkosto, Suomen ympäristökeskus (Syke) ja Tampereen yliopisto.
Hankekokonaisuus jakautui neljään osahankkeeseen: Asemanseutujen kehittäminen elinkeinoyhteistyössä, Kestävän yhdyskuntarakenteen suunnittelu ennakoivana elinvoimatyönä, Asumisen ennakointi ja monipaikkaistuminen sekä Kaupunkiseutusuunnittelun uudet mallit.
Työ- ja elinkeinoministeriö rahoitti hanketta alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) -määrärahalla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti RehunenErikoistutkijaSuomen ympäristökeskus
Puh:029 525 1550antti.rehunen@syke.fiAnna StrandellVanhempi tutkijaSuomen ympäristökeskus (Syke)
anna.strandell@syke.fiKati-Jasmin KosonenKehittämispäällikköMAL-verkosto
Puh:040 195 2852Kati-Jasmin.Kosonen@tampereenseutu.fiEero PurontausSuunnittelupäällikköMAL-verkosto
Puh:040 038 8735eero.purontaus@tampereenseutu.fiMediapalvelu Suomen ympäristökeskuksessa
Suomen ympäristökeskuksen mediapalvelu välittää tietoa ympäristökeskuksessa tehtävästä tutkimuksesta, auttaa toimittajia löytämään asiantuntijoita haastateltaviksi ja tarjoaa valokuvia median käyttöön.
Yhteydenottoihin vastaavat viestintäasiantuntijat. Palvelemme arkisin klo 9-16.
Linkit
Suomen ympäristökeskus – Teemme tiedolla toivoa.
Suomen ympäristökeskus
Latokartanonkaari 11
00790 Helsinki
0295 251 000
https://www.syke.fi/fi-FI
On aika siirtyä yksittäisten ympäristöongelmien ratkaisemisesta koko yhteiskunnan läpileikkaavaan kestävyysmurrokseen. Suomen ympäristökeskus (Syke) vaikuttaa tutkimuksella, tiedolla ja palveluilla kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Suomen ympäristökeskus on valtion tutkimuslaitos, jossa työskentelee noin 700 asiantuntijaa ja tutkijaa Helsingissä, Oulussa, Jyväskylässä ja Joensuussa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen ympäristökeskus
Väitös: Pahamaineiset sinilevälajit hyödyntävät kevätkukinnan jälkeistä fosfaattia oletettua vähemmän19.11.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Rihmamaiset sinilevälajit, joista osa on myrkyllisiä, hyödyntävät kevätkukinnasta jäljelle jäävää fosfaattia oletettua vähemmän. Tähän tulokseen päädyttiin Mari Vanharannan väitöskirjassa, joka tarkastetaan 22.11.2024. Väitöskirjassa tutkittiin kevätkukinnan jälkeisen planktonyhteisön kykyä hyödyntää ylijäämäistä fosfaattia. Ylijäämäisen fosfaatin ja sinileväkukintojen välisen yhteyden ymmärtäminen on tärkeää sinileväkukintojen riskiarvioiden laatimisessa ja Itämeren rehevöitymisongelman hallitsemisessa.
Fosforläckaget från jordbruket kan minskas med hjälp av strukturkalk och jordförbättringsfiber som uppkommer som biprodukter i industrin14.11.2024 07:50:00 EET | Pressmeddelande
Användning av strukturkalk och jordförbättringsfiber som jordförbättringsmedel minskade erosion från åkrarna enligt en färsk studie. Därmed minskade också belastningen av fosfor på hav, sjöar och vattendrag. Belastningen från tillrinningsområdet minskade med omkring tio procent. På enstaka åkrar sjönk fosforhalterna i vattnet som rinner ut via täckdikena med upp till 70 procent. Strukturkalk och jordförbättringsfiber förbättrar markens struktur, vilket minskar läckaget från åkrarna till vattendragen. Studien visade också att skörden kan bli bättre. Effekterna av jordförbättringsmedel undersöktes för första gången för stora tillrinningsområden på över 100 hektar.
Maatalouden fosforikuormaa vesiin voidaan vähentää teollisuuden sivutuotteina syntyvillä rakennekalkilla ja ravinnekuidulla14.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Rakennekalkin tai ravinnekuidun käyttö pellolla maanparannusaineena vähensi uuden tutkimuksen mukaan kiintoaineen kulkeutumista pelloilta ja siten myös kiintoaineeseen sitoutuneen fosforin kuormitusta vesiin. Fosforikuorma valuma-alueelta väheni noin kymmenen prosenttia. Yksittäisillä pelloilla salaojavesien fosforipitoisuudet laskivat jopa 70 prosenttia. Rakennekalkki ja ravinnekuitu parantavat maan rakennetta, jolloin huuhtouma pelloilta vesiin vähenee. Tutkimus osoitti myös sadon paranemista. Maanparannusaineiden vaikutuksia vesistökuormitukseen tutkittiin ensimmäistä kertaa laajoilla, yli 100 hehtaarin valuma-alueilla.
Policy Brief: Limiting sulphate load of wastewaters calls for environmental quality standards7.11.2024 07:55:00 EET | Press release
The clean energy transition and the green transition are bringing mining and battery technology industries to Finland. As a result, sulphate discharges into inland waters and the Baltic Sea will increase. Sulphate also has beneficial effects in water bodies, and it is not currently classified as a harmful substance. However, a high local load may adversely affect aquatic organisms, especially in lakes with a naturally low sulphate concentration. In its new Policy Brief, the Finnish Environment Institute issues recommendations for reducing the harmful effects of the sulphate load in wastewaters.
Politiikkasuositus: Jätevesien sulfaattikuorman rajoittamiseksi tarvitaan ympäristönlaatunormit7.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Siirtyminen puhtaaseen energiaan ja vihreä siirtymä ovat tuomassa Suomeen kaivostoimintaa ja akkuteknologiateollisuutta. Tämän seurauksena jätevesien sulfaattikuorma sisävesiin ja Itämereen kasvaa. Sulfaatilla on vesistöissä myös hyödyllisiä vaikutuksia, eikä sulfaattia nykyisin luokitella haitalliseksi aineeksi. Suuri paikallinen kuorma voi kuitenkin vaikuttaa haitallisesti vesieliöstöön etenkin järvissä, joissa sulfaattia on niukasti. Suomen ympäristökeskuksen uusi Policy Brief -julkaisu antaa suosituksia jätevesien sulfaattikuorman haittojen vähentämiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme