Mars Finland Oy

Tutkimus: Yli kolmannes kaupungeissa asuvista koiranomistajista toivoisi laajempia mahdollisuuksia ottaa koira mukaan kauppoihin ja ravintoloihin

Vaikka koirien tuoma ilo ja yhteiskunnalliset hyödyt tunnistetaan sekä lemmikinomistajien että muiden kaupunkilaisten keskuudessa, suomalaisten kaupunkien koiraystävällisyydessä on vielä kehitettävää. Tuoreen tutkimuksen mukaan koiranomistajat kokevat haasteita muun muassa sopivien ulkoilualueiden sekä koiramyönteisten palveluiden löytämisessä. Vastuullista koiranomistajuutta pidetään edellytyksenä lemmikkiystävällisille kaupungeille.

Norstat tutki elintarvike- ja lemmikkiruokayhtiö Mars Finland Oy:n toimeksiannosta suomalaisten kaupunkien koiraystävällisyyttä. Kyselytutkimus toteutettiin huhti-toukokuun taitteessa. Kysymyksissä kartoitettiin muun muassa koiranomistajien kokemuksia kaupungissa ja julkisissa tiloissa liikkumisesta koiran kanssa, koiran vaikutuksesta arkeen ja työhön sekä omistajien näkemyksiä siitä, miten kaupungeista voitaisiin tehdä koiraystävällisempiä. Muilta kaupunkilaisilta kysyttiin asenteista koiriin ja koiranomistajiin sekä mielipidettä siitä, tulisiko koiria nähdä enemmän julkisissa tiloissa.

Päivittäisten askareiden hoitaminen toisinaan haastavaa koiran kanssa

Yli kolmannes (37 %) koiranomistajista koki isoimmaksi haasteeksi kaupassa käynnin ja muiden päivittäisten askareiden hoitamisen koiran kanssa. Moni koiranomistaja toi avoimissa vastauksissa esille, ettei esimerkiksi koe turvalliseksi jättää koiraa kaupan ulkopuolelle odottamaan kauppareissun ajaksi. Vastauksissa toivottiin, että yhä useammat kaupat lähtisivät kokeilemaan koiraystävällisiä käytäntöjä, esimerkiksi sallimalla koiran tuomisen kauppaan tai hankkimalla koirille turvallisia parkkeja.

’’Julkisissa tiloissa liikkuminen on välillä haastavaa. Usein lenkillä olisi kätevä käydä kaupassa, mutta en uskalla jättää koiraa ulos yksin edes sille osoitettuun paikkaan. Pelkään ihmisten koskevan koiraan tai jopa vievän sen.’’

Mars Finlandin maajohtaja Hanna Pärssinen toivoo eri tahojen miettivän, miten lemmikkien roolia osana yhteisöllistä kaupunkia voisi vielä parantaa. Marsin tavoitteena on parantaa sekä ihmisten että heidän lemmikkiensä elämänlaatua edistämällä yhteiskuntaa, joissa eläimet viihtyvät ja ovat tervetulleita.

’’Monet liikkeet ovat lähteneet viime vuosina kokeilemaan koiraystävällisiä käytäntöjä, mikä on hieno juttu. Koiranomistajat kuitenkin kokevat edelleen haasteita kaupassa käymisessä ja päivittäisten askareiden hoitamisessa, esimerkiksi turvattomuuden tunteen vuoksi. Olisi tärkeää pohtia, miten ihmisille saisi tunteen, että koiran voi ottaa mukaan turvallisesti’’, Pärssinen sanoo.

Koiramyönteisille paikoille on kysyntää

Tuloksissa näkyi koiranomistajien toive koiraystävällisten paikkojen kuten kahviloiden, ravintoloiden ja tapahtumien lisäämisestä. Lähes joka neljäs omistaja (23 %) kokee tällä hetkellä haasteelliseksi koiramyönteisten palvelujen löytämisen. Vielä suurempi osa, lähes 40 % vastaajista toivoo entistä laajempia mahdollisuuksia ottaa koira mukaan kauppoihin ja ravintoloihin sekä sitä, että koiraystävällisistä paikoista olisi tietoa helposti saatavilla. Helppoutta lisäisi omistajien mukaan esimerkiksi selkeät tarrat kauppojen ja ravintoloiden ovissa, ja nettisivuilla oleva tieto koiraystävällisyydestä.

’’Olisi hyvä, jos asenteet kääntyisivät sitä kohti, että koiran voisi tuoda mukanaan monenlaisiin paikkoihin ja tapahtumiin ja se nähtäisiin positiivisena asiana. Koirat tuovat niin paljon iloa!’’

Toisaalta osa koiranomistajista kokee, että koiria ei voi eikä tarvitsekaan ottaa mukaan joka paikkaan. Useampi vastaaja toi esille, että esimerkiksi allergiset ihmiset on otettava ensisijaisesti huomioon, kun pohditaan koirien mukaan ottamista julkisiin tiloihin.

’’Mielestäni ainakin suurissa kaupungeissa ja yleisesti yhteiskunnassa lemmikit otetaan jo nyt hyvin huomioon. Lemmikin omistaminen on valinta, allergian omaaminen ei, minkä vuoksi allergikkojen huomioiminen menee mielestäni lemmikkien edelle. Mikäli ei voi jättää koiraa kotiin tai saa sille hoitajaa ravintolassa tai kaupassa käymisen ajaksi, ei mielestäni kannata hankkia lemmikkiä.’’

Siinä missä moni koiranomistaja toivoo laajempia mahdollisuuksia ottaa koira mukaan julkisiin tiloihin, myös moni vastaaja, joka ei omista koiraa toivoo näkevänsä koiria enemmän. Lähes kolmasosa, 31 % vastaajista,  kertoi haluavansa nähdä koiria nykyistä enemmän kaupunkitiloissa, kuten kahviloissa ja ravintoloissa.

Sopivien ulkoilualueiden löytäminen koetaan haasteellisena

Joka neljäs (25 %) koiranomistaja kokee haasteita koiran ulkoiluttamiseen sopivien alueiden ja reittien löytämisessä. Avoimissa vastauksissa moni omistaja toivoo, että kaupungit panostaisivat enemmän koirille sopiviin viheralueisiin ja koirapuistoihin. Toivomus koskee paitsi alueiden määrää, myös laatua. Perinteisten viher- ja puistoalueiden ja koirapuistojen lisäksi omistajat kaipaavat esimerkiksi metsäalueita ja rantoja, joihin koiran saisi ottaa mukaan.

’’Kaupungissa pitäisi huomioida riittävä puistoalueiden määrä. Nykyään tuntuu, että kaikki puistoalueet tuhotaan rakennusten tieltä, mutta puistoalueet ovat erittäin tärkeitä koirille sekä ihmistenkin hyvinvoinnille.’’

’’Toivoisin enemmän metsiä, joissa koirat saavat mennä vapaana sekä kunnollisen kokoisia koirapuistoja. Puistot saisivat lisäksi olla ennemmin nurmi- kuin hiekkapohjaisia. Kaupungeissa saisi ylipäätään olla enemmän puita ja puistoja betonin sijaan. Ne tuovat varjoa ja pissapaikkoja, ja rakennuksien seinät säästyisivät varmasti hieman.’’

Koiranomistajilta toivotaan vastuullisuutta

Myönteisistä asenteista huolimatta koiranomistajilta toivotaan vastuullisuutta. Sekä koiranomistajat itse, että henkilöt, jotka eivät omista koiraa, jakavat näkemyksen siitä, että koiranomistajat voisivat huolehtia paremmin koiran jätöksien keräämisestä ulkoillessa (76 % kaikista vastaajista). Avoimissa vastauksissa yksi yleisimmistä kehitystoiveista oli, että kaupungeissa lisättäisiin roskisten määrää nykyisestä, jotta jätöksien kerääminen ja pois heittäminen olisi helpompaa. Lisäksi monen omistajan toiveena on, että kakkapusseja olisi saatavilla koirapuistoissa tai ulkoilureittien varrella.

Koiran jätöksien keräämisen lisäksi suuri osa (71 % kaikista vastaajista) toivoo, että koiranomistajat kouluttaisivat koiransa niin, että siitä ei ole häiriötä tai vaaraa muille koirille tai ihmisille. Avoimissa vastauksissa moni vastaaja peräänkuulutti, että ihmiset perehtyisivät huolellisesti harkitsemaansa rotuun ja koiran koulutukseen ennen koiran hankkimista. Osa koiranomistajista kokee, että muiden koiranomistajien vastuuttomuus tuottaa haasteita sekä omassa elämässä, että vaikuttaa ulkopuolisten asenteisiin koiria kohtaan.

’’Valitettavasti kaupungissakin ihmiset ottavat itselleen koiria, jotka eivät sovellu kaupunkioloihin. Useimmiten syynä on ison koiran kouluttamatta jättäminen ja lenkityksen puuttuminen. Pitäisi löytää keinot, jolla tällaisilta ihmisiltä voitaisiin ottaa koira pois, sillä koira, jonka tarpeita ei ole huomioitu, käyttäytyy usein aggressiivisesti niin toisia koiria kuin jopa ihmisiä kohtaan.’’

Mars Finlandin maajohtaja Hanna Pärssinen uskoo, että koiraystävällisten kaupunkien rakentaminen vaatii toisten huomioimista sekä koiranomistajilta että muilta kaupunkilaisilta.

’’Yhteiskunnallisessa keskustelussa usein korostuvat negatiiviset kokemukset ja vastakkainasettelu koiranomistajien ja muiden ihmisten välillä. Koirat ja ihmiset mahtuvat samaan kaupunkiin, kunhan sovitaan yhteisistä ja selkeistä pelisäännöistä. Minusta olisi tärkeää miettiä yhdessä sitä, miten mahdollistetaan ihmisten ja lemmikkien elämä kaupungissa rinta rinnan. Lemmikkiystävällisiin kaupunkeihin panostaminen hyödyttää omistajien lisäksi myös muita asukkaita.’’

Kursiivilla merkityt kohdat ovat suoria sitaatteja tutkimuksen avoimista vastauksista.

Lisätietoja:

Hanna Pärssinen, maajohtaja, Mars Finland Oy
hanna.parssinen@effem.com

Lisätietoja tutkimuksesta:
Karoliina Heimo, Rud Pedersen
karoliina.heimo@rudpedersen.com

Tietoa tutkimuksesta

Kyselytutkimus toteutettiin huhti-toukokuussa 2024 online-paneelina. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 013 vastaajaa, joista 69 % (N = 698) oli koiranomistajia ja 31 % (N = 315) henkilöitä, jotka eivät omista koiraa. Vastaukset kerättiin Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa asuvilta henkilöiltä (Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Pori). Kyselytutkimuksen toteutti Norstat-tutkimusyritys Mars Finland Oy:n toimeksiannosta.

Tietoa Marsin Better Cities For Pets -hankkeesta

’’Better Cities for Pets’’ on Marsin hanke, jonka tavoitteena on tehdä kaupungeista lemmikkiystävällisempiä ja kestävämpiä. Hanke keskittyy parantamaan sekä ihmisten että heidän lemmikkieläintensä elämänlaatua edistämällä yhteiskuntaa, joissa eläimet viihtyvät ja ovat tervetulleita. Hankkeen sisällä muun muassa luodaan viheralueita, parannetaan hoidon saatavuutta ja edistetään lakialoitteita ja toimintaperiaatteita, jotka tukevat vastuullista lemmikkieläinten omistusta. Better Cities For Pets -hankkeen tavoitteena on luoda kaupunkeja, joissa ihmiset ja eläimet voivat elää onnellista ja tervettä elämää.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Mars Finland Oy