Skanska rakentamaan Metson Tampereen uuden teknologiakeskuksen 1-vaiheen tehdasrakennuksia

Skanska ja Metso ovat sopineet uuden Lokomotion-nimisen teknologiakeskuksen 1-vaiheen rakentamisesta Tampereen Lahdesjärvelle. Urakan arvo Skanskalle on noin 99 miljoonaa euroa. Hankkeen rakentaminen käynnistyy heinäkuussa 2024, ja hanke valmistuu vuoden 2027 kolmannella neljänneksellä.

Metso Lokomotionin ensimmäisen vaiheen havainnekuva.
Metso Lokomotionin ensimmäisen vaiheen havainnekuva. Ramboll Finland Oy

Lahdesjärven Leppästensuonkadun eteläpuolella sijaitsevalle alueelle rakentuvasta Lokomotionista tulee uusi moderni teknologiakeskus, joka mahdollistaa kestävän kehityksen mukaisen tuotantotoiminnan. Teknologiakeskus rakentuu alueella vaiheittain. Skanskan urakkaan kuuluu hankkeen ensimmäisen vaiheen tehdas-, varasto- ja sosiaalirakennusten rakentaminen, jotka kattavat yhteensä lähes 34 000 kerrosneliömetriä. Rakentaminen käynnistyy tontin louhinta- ja maanrakennustöillä.

Uudelle tehdasalueelle sijoitetaan Metson nykyisen Hatanpäällä sijaitsevan Tampereen tehdaskiinteistön toiminnot. Uusi tehdas suunnittelee, testaa ja valmistaa kivimurskeiden sekä hiekan tuotantoteknologioita, laitteita ja komponentteja.

Uuden teknologiakeskuksen suunnittelussa on panostettu ympäristövastuullisuuteen, ja esimerkiksi ympäristöön mahdollisesti vaikuttavat koko elinkaarenaikaiset seikat on otettu huomioon. Hankkeelle on haettu BREEAM-ympäristöluokitusta.

”Olemme vieneet hanketta yhdessä eteenpäin Metson kanssa kehitysvaiheen aikana ja tutkineet vaihtoehtoisia toteutusratkaisuja. On hienoa päästä nyt jatkamaan tätä yhteistyötä rakennustöiden merkeissä”, kertoo projektijohtaja Noora Sokero Skanskasta.

Skanska Talonrakennus Oy, projektijohtaja Noora Sokero, puh. 0400 976 904, noora.sokero[at]skanska.fi

Metso Lokomotionin ensimmäisen vaiheen havainnekuva.