HSY

HSY kurkisti entisen kaatopaikan sisään – Muovipussit säilyneet vuosikymmenen lähes entisellään

Jaa

HSY tutki kaatopaikalle viedyn sekajätteen koostumusta uusien kaasukaivojen porausten yhteydessä viime kesänä. Näytteitä otettiin kolmesta eri syvyydestä. Biojäte oli maatunut, mutta osa jätteestä on säilynyt hapettomissa olosuhteissa tunnistettavana. Jotkut sanomalehdet olivat luettavissa, ja muovipusseista näkyi edelleen selväsi tuotetiedot. Myös jäätelötikut olivat säilyneet hyvin ja osa tekstiileistä oli säilyttänyt värinsä.

Kaatopaikasta kaivettu vanha sanomalehti.
Kaatopaikasta kaivettujen sanomalehtien teksti oli paikoin luettavissa. Kuva: HSY

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tutki kaatopaikalle viedyn sekajätteen koostumusta kesällä 2023. Näytteitä otettiin sekajätteestä uusien kaasukaivojen porausten yhteydessä kuuden, kahdentoista ja kahdeksantoista metrin syvyydestä. Kyseiselle alueelle vietiin pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaiden sekajätettä vuosina 2007–2013. 

– Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen entisen kaatopaikan tilaa kaasuntuoton ja suotovesien muodostumisen suhteen sekä kartoittaa alustavasti alueelta löytyvän materiaalin hyödynnettävyyttä, kertoo HSY:n projektipäällikkö Leena Tuominen.  

Näytteet lajiteltiin kahdeksaan eri jäteluokkaan ja punnittiin. Nämä ovat muovi, metallit, puu, tekstiilit, paperi ja kartonki, vaipat, palamaton jäte sekä ”muju” eli jäljelle jäänyt orgaanisesta sekä muusta hajonneesta ja epämääräisestä materiaalista koostunut luokka. Jätteiden ikä kussakin syvyydessä arvioitiin vanhoista ruokapakkauksista tai sanomalehdistä löydetyistä päivämääristä.  

– Oli mielenkiintoista huomata, kuinka osa jätteestä säilyy kaatopaikalla hapettomissa olosuhteissa vuosien jälkeen yhä tunnistettavana. Jotkut sanomalehdistä olivat edelleen luettavissa ja muovipussit olivat alkaneet hapertua vasta syvemmissä kerroksissa. Muovipakkauksissa näkyi selvästi tuotteen tiedot ja jäätelötikut olivat säilyneet entisellään. Myös osa tekstiileistä oli lähes pesua vailla käyttökelpoisia ja ne olivat säilyttäneet värinsä, Tuominen pohtii.

Biojäte on maatunut hyvin. Metallia löytyi yllättävän vähän, vaikka keräys isoilta yli 19 huoneiston kiinteistöiltä alkoi vasta vuonna 2013. Metallia pystyi kuitenkin viemään eri puolilla pääkaupunkia oleviin aluekeräyspisteisiin vuodesta 2006 alkaen.  

Kerätyistä jätenäytteistä määritettiin metaanintuottopotentiaali, lämpöarvo, kosteus, kuiva-aine, hehkutushäviö, orgaaninen hiili, typpi ja rikki, ja analysoitiin sulfaatti, kloridi ja alkuaineet. Lisäksi jätteille tehtiin pyrolyysikokeet. Laboratorioanalyyseistä saatuja tietoja voidaan hyödyntää, kun suunnitellaan kaatopaikkakaasun hyödyntämistä ja alueen jälkihoitoa.  

Kaatopaikalla vuosia ollutta jätettä on tutkittu Suomessa aika vähän, minkä vuoksi tulokset ovat hyvin kiinnostavia. Pääkaupunkiseudun asukkaiden sekajätettä ei ole viety kaatopaikalle vuoden 2014 jälkeen. Ämmässuon ekoteollisuuskeskus on nykyään kiertotalouden keskittymä, jossa käsitellään asukkaiden biojätettä ja tehdään yhteistyötä kiertotaloutta edistävien yritysten kanssa.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuva muovipakkauspussista kaatopaikalla.
Muovipussit ovat säilyneet kaatopaikan uumenissa erittäin hyvin. Kuva: HSY
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Tuotamme HSY:ssä kunnallisia vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Teemme kanssasi maailman kestävimmän kaupunkiseudun.                         

HSY – Puhtaasti parempaa arkea

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSY

Tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt lievässä laskussa pääkaupunkiseudulla – linja-autojen päästöt vähenivät eniten14.6.2024 11:00:52 EEST | Tiedote

Tieliikenteen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt ovat kääntyneet laskuun pääkaupunkiseudulla, samoin kuin seudun muut ilmastopäästöt. HSY:n päästöseurannan mukaan tieliikenteen päästöt vähenivät noin kolme prosenttia vuonna 2023. Päästöjen lasku johtuu muun muassa kuorma-autoliikenteen vähenemisestä, polttoaineiden jakeluvelvoitteen hienoisesta kasvusta sekä liikenteen sähköistymisestä. Henkilöautoliikenteen päästöt eivät vähentyneet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye