Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin
Kesälläkin Kela-asiat kannattaa hoitaa OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.
Kelan palvelupisteiden aukioloajoissa on muutoksia kesän aikana. Kesäaukioloajat tulevat voimaan porrastetusti kesäkuusta alkaen ja päättyvät viimeistään 30.9.2024.
Ajantasaiset aukioloajat kannattaa tarkistaa osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteet. Voit myös katsoa erillisen listauksen Kelan palvelupisteiden aukioloajoista kesällä 2024 (pdf).
Kela-asiat voit hoitaa helposti verkossa tai puhelimessa
Voit hoitaa useimmat Kela-asiat verkossa: voit esimerkiksi hakea etuuksia, tarkistaa päätöksen, nähdä tuen maksupäivän, toimittaa liitteitä ja lähettää Kelaan viestejä. Kelan verkkosivuilla chattirobotti neuvoo kaikkina vuorokauden aikoina muun muassa toimeentulotukeen, yleiseen asumistukeen, opiskelijoiden tukiin sekä perhe-etuuksiin liittyvissä asioissa. Kela palvelee asiakkaita myös Facebookissa ja Instagramissa.
Jos omaan asiaan ei löydy vastausta verkosta, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun. Puhelinpalvelu on kesälläkin avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–16. Juhannusaattona 21.6. puhelinpalvelumme on suljettuna. Puhelimessa voit hoitaa samoja henkilökohtaisia asioita kuin palvelupisteessä.
Saamenkieliset palvelut kesäkaudella
Kelan koltansaamenkielinen puhelinpalvelu on avoinna torstaisin klo 9–11 numerossa 020 634 4795 (suljettu 17.6.–5.7. ja 29.7.–9.8.2024). Pohjoissaamenkielinen puhelinpalvelu on toistaiseksi suljettu.
Saamenkieliset asiakkaat voivat jättää myös yhteydenottopyynnön sähköpostiin osoitteeseen saame@kela.fi.
Miten hoidan Kela-asiani, jos lähin palvelupiste on kiinni?
Jos et voi hoitaa asiaasi verkossa tai puhelimessa ja lähin Kelan palvelupiste on kiinni, voit saada apua Kela-asioihin myös muualta. Monella paikkakunnalla on viranomaisten yhteinen asiointipiste, jossa neuvotaan Kela-asioissa yleisellä tasolla. Kela-asioihin saa neuvontaa myös monissa Ohjaamoissa, lähitoreilla ja palvelukeskuksissa.
Lisäksi usealla paikkakunnalla on Kelan etäpalvelu, jonka kautta saat Kelan työntekijään kuva- ja ääniyhteyden. Etäpalvelu vastaa palvelua Kelan omassa palvelupisteessä.
Paperipostin voit lähettää osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Irma ParénKelan eteläisen palveluyksikön johtaja
Puh:020 635 7001irma.paren@kela.fiPirjo MyyryKelan itäisen palveluyksikön johtaja
Puh:020 634 4299pirjo.h.myyry@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Uttalande från FPA, Hyvil, Skatteförvaltningen samt städerna Esbo och Uleåborg: Datarörlighet bidrar till bättre tjänster och ökad effektivitet inom den offentliga sektorn13.3.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Vårens val är rätt tillfälle att ta itu med ett allmänt erkänt problem som påverkar hur smidigt offentliga tjänster fungerar.
Kelan, Hyvilin ja Verohallinnon sekä Espoon ja Oulun kaupunkien julkilausuma: Tiedon liikkuvuus parantaa palveluja ja tehostaa julkista sektoria13.3.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kevään vaalit ovat oikea hetki tarttua laajasti tunnustettuun ongelmaan, joka vaikuttaa ihmisten asiointiin ja palvelujen sujumiseen.
FPA har fått fler ansökningar om grundläggande utkomststöd än tidigare – Var fjärde sökande uppfyller inte villkoren för att få stöd12.3.2025 11:55:03 EET | Pressmeddelande
Den vanligaste orsaken till att en ansökan om utkomststöd avslås är att den sökande har så höga inkomster att villkoren för att få stödet inte uppfylls. En annan vanlig orsak är att kunden trots begäran inte har lämnat in de bilagor, t.ex. kontoutdrag, som behövs för ansökan.
Kelaan on tullut aiempaa enemmän perustoimeentulotukihakemuksia – Joka neljännellä hakijalla tuen saamisen ehdot eivät täyty12.3.2025 11:55:03 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Toimeentulotukihakemuksen hylkäämisen yleisin syy on se, että hakijalla on tuloja sen verran, että tuen saamisen edellytykset eivät täyty. Toinen tavallinen syy on se, että asiakas ei ole pyynnöstä huolimatta toimittanut hakemukseensa tarvittavia liitteitä, kuten tiliotteita.
Kela receives more applications for basic social assistance than previously – One in four applicants fails to meet criteria12.3.2025 11:55:03 EET | Press release
The most common reason for the rejection of an application for social assistance is that the applicant's income exceeds the criteria for social assistance. Another common reason is that the customer has not submitted the supporting documents, such as bank statements, that Kela needs to process their application despite requests to do so.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme