Fingrid siirtää kolme varavoimalaitosten kaasuturbiinia Huutokoskelle

Fingrid on päättänyt siirtää Tahkoluodon ja Vaskiluodon varavoimalaitosten kolme kaasuturbiinia Joroisille Huutokosken varavoimalaitoksen yhteyteen. Vaskiluodon varavoimalaitos lopetti toimintansa maanvuokrasopimuksen päätyttyä vuonna 2021. Tahkoluodossa Fingridillä on kaksi täysin samanlaista kaasuturbiinia.

Fingrid omistaa yhdeksän varavoimalaitosta, joita ylläpidetään jatkuvassa valmiudessa sähköjärjestelmän häiriötilanteiden varalta.

Huutokoskella on jo nyt teholtaan 180 MW varavoimalaitos isolla omalla tontilla. Siirrettävien kaasuturbiinien teho on 78 MW, joten siirron jälkeen Huutokosken varavoimalaitoksella voidaan tuottaa yhteensä 258 MW teho sähköjärjestelmän tasapainottamiseksi häiriötilanteissa.

Projektissa siirrettäville kaasuturbiineille rakennetaan uusi turbiinihalli, jonne kolme kaasuturbiinia sijoitetaan. Rakennustyöt alkavat suunnitelmien mukaan kesällä 2024, ja projektin on tarkoitus valmistua 2026 alkuvuodesta. Projektin suunnittelu- ja toteutuskonsulttina sekä päätoteuttajana toimii Fimpec Engineering Oy. Projektin kustannus on noin 20M€.

Projektipäällikkö Jarmo Hämäläinen, 030 395 5224 tai

yksikön päällikkö Sampsa Holmberg, 030 395 4224

Sähkömarkkinat kiinnostavat kuluttajia, vaikka ne koetaan epäselvinä26.6.2024 10:22:31 EEST | Tiedote

Sähköstä on tullut kuluttajia kiinnostava tuote. Lähes puolet suomalaisista (49 %) ilmoittaa kiinnostuksensa sähkömarkkinoita kohtaan kasvaneen. Melkein yhtä suuri osa (46 %) seuraa pörssisähkön hintaa viikoittain. Kuluttajia mietityttää korkea sähkön hinta ja hintavaihtelut. Hintaa seurataan, mutta suurin osa suomalaisista (70 %) ei kuitenkaan ole tehnyt muutoksia omaan sähkön käyttöönsä. Tiedot käyvät ilmi Fingrid Oyj:n Innolinkillä teettämästä kuluttajatutkimuksesta.

Fingridin hallituksen KPMG:ltä tilaama selvitys johdon toiminnasta on valmistunut20.6.2024 10:47:50 EEST | Tiedote

Fingridin hallitus tilasi keväällä KPMG:ltä riippumattoman selvityksen yhtiön johdon toiminnasta liittyen sähköasemien valvontakameroiden laskutuksessa ilmenneisiin epäselvyyksien tutkintaan. Selvitys tehtiin tiedoksi tulleen väärinkäytösilmoituksen perusteella. Fingridin hallitus totesi riippumattoman selvityksen perusteella, että yhtiön johdon toiminta on ollut kameravalvonta-asian selvittämisessä riittävää ja asianmukaista. Yhtiössä oli jo ennen KPMG:n selvitystä tutkittu eri ulkopuolisten neuvonantajien avulla palvelutoimittaja Noatek Oy:n laskutusta tyyppivikaisten kameroiden korjaus- ja vaihtokustannuksista. Selvitykset osoittivat epäselvyyksiä laskutuksissa, minkä perusteella Fingrid irtisanoi palvelusopimuksen ja esitti reklamaatiovaatimuksen sopimuskumppanilleen. Osapuolet ovat neuvotelleet sopimuksesta asian ratkaisemiseksi. Lisätietoja: Fingridin hallituksen puheenjohtaja Hannu Linna, puh. 050 552 7120