Kokoomuksen Sammallahti: SDP haikailee takaisin tupo-aikaan

Tere Sammallahti. Kuvaaja: Kimmo Falck.

Kokoomuksen kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Tere Sammallahti on ihmeissään SDP:n historiaan haikailevasta työmarkkinapolitiikasta. SDP julkaisi viime viikon lopulla oman ehdotuksensa työmarkkinoiden kehittämisestä.

”SDP ei esitä työmarkkinoille ainuttakaan rakenteellista uudistusta, jolla tuettaisiin Suomen kilpailukykyä, tuottavuutta ja talouden kasvua. Sen sijaan SDP:n esittämä kasvu- ja vakaussopimus tarkoittaisi keskitettyä työmarkkinaratkaisua, joka veisi työmarkkinoitamme vuosikymmeniä taaksepäin. Lindtmanin SDP on valitettavasti jämähtänyt politiikassaan historiankirjan sivuille”, Sammallahti sanoo.

Sammallahti sanoo olevansa pettynyt SDP:n tapaan perua kaikki Suomelle tärkeät uudistukset ja vältellä vastuuta Suomen ongelmien ratkaisemisesta.

”Työrauhalainsäädännön ja paikallisen sopimisen uudistuksiin SDP tarjoaa ”tasapainottavia” elementtejä. Tosiasiassa tämä tarkoittaisi uudistusten vaikutusten vesittämistä. Lindtmanin toiveissa Suomen kasvulle merkittävät uudistukset lykätään jälleen hamaan tulevaan”, Sammallahti toteaa.

Erityisen huolestuttavana Sammallahti pitää SDP:n tapaa pimittää talous- ja työllisyyspoliittisten ehdotustensa vaikutukset.

”Viime syksynä SDP piilotti vaihtoehtobudjettinsa työllisyysvaikutukset suomalaisilta. Tällä kertaa ehdotuksien vaikutuksia ei ole edes laskettu, vaan ne perustuvat täysin oletuksien varaan. Demarit ovat selvästi valinneet talouspoliittisen pimittämislinjan”, Sammallahti sanoo.

Sammallahden mukaan SDP:n työllisyys- ja kasvupolitiikka rakentuu toiveiden varaan. Ero hallituksen työmarkkinapolitiikkaan on huomattava.

”Vaikuttaa siltä, että SDP ei ole edelleenkään ymmärtänyt Suomen talouden vakavaa tilaa. Suomen suuntaa ei käännetä uudistuksia perumalla tai siirtämällä niitä eduskunnan ulkopuolelle päätettäväksi. Tarvitaan rohkeutta uudistaa ja kantaa vastuuta tulevaisuudesta. Sdp:n osalta vastuunkanto jää kuitenkin taas haaveeksi”, Sammallahti päättää.

Suuren valiokunnan puheenjohtaja Autto: EU:n uudessa strategisessa agendassa tunnistetaan välineellistetty maahantulo28.6.2024 10:21:12 EEST | Tiedote

Eurooppa-neuvosto on tänään 28.6. hyväksynyt strategisen agendan vuosille 2024–2029. Ohjelma sisältää tavoitteen välineellistetyn maahantulon torjumisesta. Neuvoston eli jäsenmaiden tavoitteena on löytää EU-tason yhteisiä ratkaisuja välineellistetyn maahantulon turvallisuusuhkaan vastaamiseksi. Suuren valiokunnan puheenjohtaja Heikki Autto (kok.) pitää tavoitetta erittäin tervetulleena.

Kokoomuksen Kauma: Ampuma-aserikosten rangaistuksia tiukentavaa lainsäädäntöä kiirehdittävä25.6.2024 13:37:09 EEST | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja Pia Kauma kiirehtii hallitusohjelmaan kirjattuja tiukennuksia aserikosten rangaistuksiin. Luvattoman ampuma-aseen mukana pitäminen yleisellä paikalla katsottaisiin jatkossa törkeäksi ampuma-aserikokseksi. Lisäksi kaikkien törkeiden ampuma-aserikosten vähimmäisrangaistus korotettaisiin kahdeksi vuodeksi vankeutta. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että luvattoman aseen kantamisesta julkisella paikalla seuraisi vastaisuudessa pääsääntöisesti ehdoton vankeusrangaistus. Hallituksen esityksen on tarkoitus tulla eduskunnan käsiteltäväksi 2024 syksyllä.