Rinnekodit selvitti: Ikääntyneiden hoidon laatu ja hoitoon pääsy huolettavat suomalaisia

Suomalaiset ovat huolissaan ikääntyneiden hoidon laadusta ja hoitoon pääsystä, selviää Rinnekotien teettämästä kyselystä. Tarve palveluiden räätälöintiin korostuu tulevaisuudessa: erityisesti säännöllinen ulkoilu, harrastukset ja ruokatottumukset ovat asioita, joista halutaan pitää kiinni myös hoivakodissa. Miehille on naisia tärkeämpää säilyttää mahdollisuus seksiin ja intiimiin läheisyyteen. Rinnekotien tilaaman tutkimuksen toteutti tutkimustoimisto Verian ja siihen vastasi 1 055 yli 18-vuotiasta suomalaista.

Ikääntynyt mies ja nainen keskustelevat kolmannen henkilön, joka on selkäpäin kameraan.
Tarve palveluiden räätälöintiin korostuu tulevaisuudessa: erityisesti säännöllinen ulkoilu, harrastukset ja ruokatottumukset ovat asioita, joista halutaan pitää kiinni myös hoivakodissa. iStockphoto

Rinnekotien teettämässä kyselyssä peräti 87 prosenttia vastaajista on huolissaan nykyisestä ikääntyneiden hoidon tasosta. Selvä enemmistö vastaajista, 70 prosenttia, epäilee, ettei ikääntyneiden hoito ole Suomessa laadukasta ja riittävää.

Rinnekodit selvitti huhtikuussa, mitä mieltä suomalaiset ovat ikääntyneiden hoivasta. Vain joka kymmenes vastaaja uskoo, että hoivakotiin pääsy on Suomessa sujuvaa ja nopeaa. Alle 30-vuotiaista näin ajattelee lähes joka viides, 50-59-vuotiaista vain neljä prosenttia. Runsas neljäsosa, 27 prosenttia, luottaa siihen, että saa itse ikääntyessään tarvitsemiaan palveluja, 62 prosenttia kyselyyn vastanneista ei usko niitä saavansa.

”Suomalaisten usko ikääntyneiden hoivaan on selvästi heikentynyt. Tämä on haaste, johon meidän hoivapalvelujen tarjoajien on tartuttava ja tähän tarvitaan kaikkien toimijoiden yhteistyötä”, toteaa Rinnekotien palvelujohtaja Hanna Ekman

”Viime aikoina on uutisoitu, että ikääntyneet joutuvat odottamaan hoivakotipaikkaa laittoman pitkään. Tällaiset uutiset ja omat kokemukset ovat omiaan rapauttamaan uskoa ikääntyneille tarjolla oleviin palveluihin. Tämä on seikka, joka myös hyvinvointialueiden on syytä ottaa vakavasti”, Ekman huomauttaa.

Tarve palveluiden räätälöintiin korostuu tulevaisuudessa

Kyselyssä kartoitettiin myös sitä, mistä asioista suomalaiset haluavat pitää kiinni, jos asuvat jossain vaiheessa ikääntyneille tarkoitetussa hoivakodissa. Ehdoton ykkönen on säännöllinen ulkoilu, siitä ei halua luopua 66 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi tärkein ovat harrastukset, sitten ruokatottumukset, kuten lempiruoat sekä omanlainen vuorokausirytmi. Vastaukset ovat samansuuntaisia sekä naisilla että miehillä.

”Peräti 94 prosentilla on jokin asia tai asioita, joista he haluaisivat pitää kiinni silloinkin, jos ikääntyessään tarvitsisivat hoivakodin palveluita. Vastaukset osoittavat, että olemme yksilöitä myös ikääntyessämme ja tarve palvelujen räätälöintiin korostuu entisestään tulevaisuudessa”, Hanna Ekman huomauttaa.

Sukupuolten välistä hajontaakin on: Puolet naisista pitää tärkeinä vaatetukseen ja kauneudenhoitoon liittyviä asioita, miehistä huomattavasti harvempi. Miehistä 32 prosenttia ei halua luopua seksistä tai intiimistä läheisyydestä, naisista näin vastaa vajaa viidennes. Alkoholinkäyttöön liittyvistä tottumuksista kiinni pitää miehistä 26, naisista 12 prosenttia.

”Hoivakodeissamme pyrimme huomioimaan mahdollisimman pitkälle yksilölliset tarpeet ja toiveet muun muassa uni- ja ruokailurytmin, vaatteiden ja hygieniatarvikkeiden sekä aktiviteettien suhteen. Itsemääräämisoikeuden tukemissuunnitelma ei ole lain mukaan ikääntyneiden palveluissa pakollinen, mutta onnistuneen pilotoinnin jälkeen otimme sen käyttöön kaikissa Rinnekotien ikähoivan yksiköissä Oulun seudulla. Itsemääräämisoikeuden tukemissuunnitelma varmistaa, että asiakas tulee oikeasti kuulluksi ja että hänellä on aidosti mahdollisuus vaikuttaa omaan hoitoonsa”, kertoo palvelualuejohtaja Jonna Tuomikoski.

”Julkisuudessa tilaa saavat epäkohdat, ja monenlaiset haasteet ovat todellisuutta, mutta se on vain toinen puoli. Isossa osassa hoivakodeista asiakkaat ja työntekijät viihtyvät hyvin ja niissä eletään hyvää, turvallista arkea”, Tuomikoski sanoo.

Rinnekotien sote-kyselyyn vastasi 1 055 yli 18-vuotiasta suomalaista 4.-12.4.2024. Kyselyn toteutti Verian (aik. Kantar Public), ja vastaukset koottiin vastaajapaneelissa, jonka tiedonsiirrossa hyödynnetään internetiä.

Ikääntynyt mies ja nainen keskustelevat kolmannen henkilön kanssa, joka on selkäpäin kameraan.

Rinnekodit on kaupungistuvan Suomen erityispalvelujen tuottaja. Rinnekodit tarjoaa vaikuttavia sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, riippuvuushäiriöisille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Rinnekodit on myös merkityksellinen työpaikka noin 2 900:lle sote-alan ammattilaiselle, jotka tekevät työtä ammattitaidolla ja sydän mukana. Rinnekodit on yhteiskunnallinen yritys ja osa Diakonissalaitoksen yleishyödyllistä säätiökonsernia. Rinnekodit – Elämän poluilla. Lue lisää: www.rinnekodit.fi

Lähes jokainen suomalainen tuntee päihderiippuvaisen henkilön - päihteisiin liittyvät asenteet muuttumassa?24.6.2024 08:41:17 EEST | Tiedote

Valtaosa suomalaisista tuntee päihderiippuvaisen henkilön omasta lähipiiristään. Useimmiten se on oma ystävä: 39 prosentilla suomalaisista. Lähes yhtä yleistä on, että päihderiippuvainen henkilö on lähimmässä perhepiirisissä (34 %) tai työyhteisössä (19 %). Kuusi prosenttia Rinnekotien kyselyyn vastanneista suomalaisista on tai on ollut päihderiippuvainen itse. Vähemmän kuin joka neljäs (23 %) vastasi, ettei tunne päihderiippuvaista henkilöä. Kyselytutkimukseen vastasi yli 1 000 suomalaista huhtikuussa 2024.

Jäikö läheiselläsi putki päälle jouluna? Päihdelääkäri listaa hälytysmerkit sekä vinkit, joilla ottaa asia puheeksi27.12.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Joulun ja uudenvuoden aikana nautitaan yleisesti paljon alkoholia. Juhla- ja ruokajuomana nautittu muutama alkoholiannos ei ole haitallista, ellei juomista ole vaikea lopettaa. Milloin alkoholinkäyttö muuttuu ongelmalliseksi ja miten kannattaa toimia, jos on huolissaan läheisen alkoholinkäytöstä? Diakonissalaitoksen ja Rinnekotien lääketieteellinen johtaja, päihdelääkäri Jarmo Kantonen neuvoo, miten läheisen ongelmalliseen alkoholinkäyttöön kannattaa reagoida.