STT valjastaa tekoälyn auttamaan yrityksiä kuvakaaoksen hallinnassa

Viestinnän visuaalisuus kasvaa jatkuvasti ja digitaaliset kuva-arkistot paisuvat monissa organisaatioissa. Suomen Tietotoimiston uusi palvelu STT Kuvapankki auttaa pitämään kuvakaaoksen aisoissa.

Henkilö käyttää kannettavaa tietokonetta, jonka näytöllä on esillä STT Kuvapankki.
STT Kuvapankki tekee isojen kuvamassojen käsittelyn helpoksi. Kuva: Aleksi Tuomola

STT Kuvapankki on verkossa toimiva aineistopankki (DAM), johon organisaatio voi tallentaa koko kuva-aineistonsa ja muut tarpeelliset tiedostot. Toisin kuin tavanomaisissa pilvipalveluissa, STT Kuvapankin käyttäjän ei tarvitse muistaa, mihin kansioon ja millä tiedostonimellä kuvat ja videot on tallennettu. Kuvia voi hakea nopeasti niiden sisällön perusteella metatiedon ja tekoälyn avustuksella.

STT Kuvapankin tekoäly pystyy tunnistamaan henkilöitä, joten vaikkapa jokainen vuosien varrella otettu toimitusjohtajan kuva yhdistetään automaattisesti oikeaan henkilöön. Tekoälyä on määrä hyödyntää tulevaisuudessa entistä enemmän esimerkiksi logojen ja esineiden tunnistuksessa.

Tekoäly on kytkeytynyt muihinkin STT:n palveluihin tänä vuonna. STT Viestintäpalvelut toi hiljattain markkinoille AI-apurin, joka auttaa tiedotteen muotoilussa. Lisäksi STT:n toimittajien kirjoittamia radiouutisia lukee Bauer Median kanavilla tekoälyuutisankkuri.

STT:n uutistoimituksessa tekoälyä ei käytetä journalistiseen tiedonhankintaan yhtiön tekoälylinjauksen mukaisesti.

Käyttäjäryhminä media, suuryritykset ja julkinen sektori

STT Kuvapankki on hyvin nopea ja helppokäyttöinen, mikä tulee esille erityisesti suuria tiedostomääriä käsitellessä.

– Uutis- ja kuvatoimistona olemme harjaantuneet käsittelemään isoja kuvamassoja ja siirtelemään niitä sekunneissa paikasta toiseen. Tiedämme mikä toimii ja mikä ei, ja mielestäni se näkyy STT Kuvapankissa, kertoo STT:n Kuvapalvelut-yksikön kehityspäällikkö Aleksi Tuomola.

Olennainen osa palvelua on myös käyttösuostumuksien hallinta. Valokuva voi olla henkilötieto, jos ihminen on siitä tunnistettavissa. Jos käyttösuostumusta ei kysytä, organisaatio saattaa olla tietosuoja-asioissa heikoilla jäillä.

– STT Kuvapankkia käyttämällä organisaatio pystyy varmistamaan, että kuvattavilta on pyydetty ja saatu luvat käyttää ja säilyttää valokuvia. Tämä on fiksua riskienhallinnan kannalta, Aleksi Tuomola sanoo.

STT Kuvapankki on tarkoitettu kaikenlaisille organisaatioille, jotka haluavat pitää kuva-arkistonsa käytön sujuvana. Palvelun keskeisimpiä kohderyhmiä ovat suuryritykset, julkishallinto ja mediatalot.

STT:n Kuvapalvelut tarjoaa yrityksille ja organisaatioille myös yrityskuvauksia ja kuvituskuvia Lehtikuvan kuvakaupan kautta.

Tiedotteessa on käytetty tekoälyä avainsanojen sekä kuvituskuvan alt-tekstin luonnissa.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
STT Kuvapankin esittelyvideo

Kuvat

STT Kuvapankki tekee isojen kuvamassojen käsittelyn helpoksi.

STT on valtakunnallinen uutistoimisto. Välitämme uutisia ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.

STT:n asiakkaita ovat kaikki suomalaiset. Aineistomme tavoittaa tekstin tai kuvan muodossa kaikki merkittävimmät suomalaismediat. Kuka tahansa on sitä kautta uutispalvelujemme asiakas, lukija tai katsoja tai kuuntelija.

Tekoäly tietotoimistossa: STT ei tingi uutisten aitoudesta22.6.2023 09:15:00 EEST | Tiedote

Suomen Tietotoimisto (STT) on linjannut tekoälyn käyttöä eri palveluissaan. Periaatteena on, että yleisön pitää voida kaikissa tilanteissa luottaa tietotoimiston tuottamaan ja välittämään tekstiin ja kuvaan. Siksi tekoäly ei STT:ssä tee tiedonhankintaa, vaan uutiset ja uutiskuvat ovat aina aitoja. Sen sijaan tekoälyä ja automaatiota hyödynnetään muilla tavoin työn tehostamiseksi. Aitouden lisäksi toinen tärkeä periaate on läpinäkyvyys. Tavoitteena on, että yleisö tietää, jos tekoälyä on hyödynnetty esimerkiksi STT Info -tiedotepalvelun välittämien tiedotteiden tai Lehtikuvan kuvakaupan tarjonnassa olevien kuvituskuvien tuottamisessa. STT seuraa aktiivisesti uusien työkalujen kehitystä ja ottaa sovelluksia käyttöönsä, kun voi olla varma, että niiden tuottamat sisällöt vastaavat tietotoimiston laatuvaatimuksia. STT on monipuolinen media- ja viestintätalo, jolla on kolme keskeistä liiketoiminta-alaa. Mediapalvelut palvelee uutismediaa ja muita asiakkaita, jotka julkaisevat STT:n uutis- ja