STT:n yhteistyössä Bauer Median kanssa tekemä tekoälyradiouutisprojekti voitti Euroopan uutistoimistojen liiton innovaatiopalkinnon

Suomen Tietotoimiston keväällä täyteen vauhtiin päässeelle tekoälyradioprojektille on myönnetty EANAn vuosittainen innovaatiopalkinto.

STT:n toimittajien tekemiä ja Bauer Median kehittämän tekoälyäänen lukemia uutisia on keväästä alkaen kuultu yli 10 kotimaisella radiokanavalla. Virtuaaliuutisankkuri ei muokkaa sisältöjä, vaan ainoastaan lukee STT:n toimittajien kirjoittamia ja toimitusprosessin läpi käyneitä uutisia.

Vuonna 1956 perustettuun Euroopan uutistoimistojen liittoon EANAan kuuluu 33 kansallista uutistoimistoa. Vuosittain jaettavan Maxim Minchev Award for News Agency Quality -palkinnon saajan valitsee EANAn hallitus. Valinnassa painotetaan neljää kriteeriä: Palkittavan hankkeen tulisi ensinnäkin ratkaista jokin ongelma innovatiivisella tavalla ja vieläpä siten, että myös muut uutistoimistot voisivat hyödyntää samaa menetelmää. Lisäksi hankkeen tulisi olla kustannustehokas ja auttaa laajentamaan uutistoimiston sisältöjen kattavuutta.

Tekoälyradioprojektissa merkittävin innovaatio liittyy uutistoimiston sisällöntuotannon ja ääniteknologian yhdistämiseen, kertoo projektista STT:llä vastannut liiketoimintajohtaja Pihla Lehmusjoki.

"Puhesyntetisaattoreiden kehitys on viime vuosina luonnollisesti ottanut suuria teknologisia harppauksia, mutta uutistyössä keskeisin taklattava haaste on se, miten tekoälyä voidaan käyttää prosessin osana ilman, että se vaarantaa journalistisen luotettavuuden. Tämän ongelman ratkaiseminen on ollut STT:n tekoälyradioprojektin merkittävin innovaatio.”

Metatietojen merkitys

Uutistoimiston tuotannon ainutlaatuisuus tekoälyradion moottorina juontaa juurensa siitä, että kirjoitusprosessin aikana journalistit lisäävät jokaisen uutistekstin taustatiedostoon metatietoja. Metatiedot kertovat muun muassa uutisen aihepiiristä, tapahtumapaikasta ja tärkeydestä.

Lehmusjoki sanoo, että ammattitaitoinen journalisti on ylivertainen sekä kirjoittamaan puhuttuun muotoon tarkoitettua uutistekstiä että metatiedottamaan sen.

”Vaikka kone osaisikin tuottaa tekstistä tiivistelmiä, sen tekemien lyhennelmien sisältöön ei voi sellaisenaan luottaa, se harvoin istuu hyvin puhuttuun formaattiin eikä kone osaa myöskään arvottaa asioiden merkitystä. Kone tarvitsee navigaattoriksi ihmisen.”

Lehmusjoki vastaanotti innovaatiopalkinnon EANAn vuosikokouksessa Roomassa perjantaina 4.10.2024. Hän ei ole ensimmäistä kertaa asialla, sillä Lehmusjoen kehittämä analytiikkatyökalu STT Tarkkailija palkittiin samaisella tunnustuksella vuonna 2018. Asiakasymmärryksen kartuttamisen kannalta olennaista työkalua käytetään STT:ssä edelleen päivittäin.

STT on valtakunnallinen uutistoimisto. Välitämme uutisia ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.

STT:n asiakkaita ovat kaikki suomalaiset. Aineistomme tavoittaa tekstin tai kuvan muodossa kaikki merkittävimmät suomalaismediat. Kuka tahansa on sitä kautta uutispalvelujemme asiakas, lukija tai katsoja tai kuuntelija.