Liikenne- ja viestintävaliokunnan Kilpi ja Laakso: GPS-häirintälaitteiden hallussapito Suomessa kiellettävä

Suomeen on kohdistunut pidemmän aikaa hybridivaikuttamista, jonka yksi muoto on GPS-häirintä. Häirintälaitteiden käyttö on Suomessa kriminalisoitu, mutta hallussapito on lain mukaan sallittua. Kokoomuksen kansanedustaja Marko Kilven ja perussuomalaisten kansanedustaja Sheikki Laakson mukaan GPS-häirintälaitteiden hallussapito Suomessa tulee kieltää.

Muuttuneen turvallisuustilanteen myötä Suomeen on kohdistunut jo pidemmän aikaa monenlaisia hybridivaikuttamisen keinoja. Yhtenä sellaisena voidaan pitää GPS-häirintää, jota on havaittu tapahtuvan jo usean vuoden aikana. Häirinnästä on kärsinyt niin liikenne kuin esimerkiksi maatalouskin.

Varsikin itärajan tuntumassa häirintä on hankaloittanut merkittävästi maanviljelykseen liittyvien koneiden toimintaa. Häirintään käytetään GPS-häirintälaitteita, eli jammereita, joiden käyttö Suomessa on kriminalisoitu. Niiden hallussapito on kuitenkin edelleen sallittua.

”Laadimme liikenne- ja viestintävaliokunnassa kirjeen liikenneministerille, jossa esitämme jammereiden hallussapidon kriminalisointia. Valvonnan ja jammereiden takavarikoinnin suhteen on olemassa ristiriitainen tilanne, sillä poliisin on saatava selvä näyttö jammerin käytöstä, jotta asiaan voidaan toimivaltuuksien nojalla puuttua. Tämä on nykyisessä maailmantilanteessa kestämätöntä”, kokoomuksen valiokuntavastaava, poliisitaustainen kansanedustaja Marko Kilpi sanoo.

”Häirintälaitteiden käyttö on valiokunnassa saamiemme tietojen mukaan Suomessa lisääntynyt ja havaintojen määrä on ollut selkeässä kasvussa viimeisen vuoden aikana. Vaikka jammerien käyttö on lain mukaan kiellettyä, kuka tahansa voi ostaa sellaisen verkkokaupasta ja aiheuttaa sillä todella vakavaa haittaa”, edustajat sanovat.

Kilpi ja Laakso kertovat liikenne- ja viestintävaliokunnan saaneen aiheesta selvityksen, jonka mukaan häirintälaitteiden hallussapidon kieltäminen ja sanktioiminen voisi helpottaa merkittävästi viranomaisten puuttumista asiaan ja mahdollistaa myös Tullille puuttumisen häirintälaitteiden maahantuontiin.

”Satelliittipaikannusta käytetään nykyään niin autoissa kuin puhelimissakin, joten häirintä voi aiheuttaa laajamittaisia ongelmia. Ei voi olla niin, että laki salliessaan hallussapidon voi mahdollistaa pahimmillaan huoltovarmuudelle, elinkeinoille ja ihmisille todella vakavaa haittaa. Siksi tähän on puututtava”, perussuomalaisten valiokuntavastaava Sheikki Laakso puolestaan toteaa.

Marko Kilpi
Kokoomus
050- 381 67 36

Sheikki Laakso
Perussuomalaiset
050- 320 82 75

Suuren valiokunnan puheenjohtaja Autto: EU:n uudessa strategisessa agendassa tunnistetaan välineellistetty maahantulo28.6.2024 10:21:12 EEST | Tiedote

Eurooppa-neuvosto on tänään 28.6. hyväksynyt strategisen agendan vuosille 2024–2029. Ohjelma sisältää tavoitteen välineellistetyn maahantulon torjumisesta. Neuvoston eli jäsenmaiden tavoitteena on löytää EU-tason yhteisiä ratkaisuja välineellistetyn maahantulon turvallisuusuhkaan vastaamiseksi. Suuren valiokunnan puheenjohtaja Heikki Autto (kok.) pitää tavoitetta erittäin tervetulleena.

Kokoomuksen Kauma: Ampuma-aserikosten rangaistuksia tiukentavaa lainsäädäntöä kiirehdittävä25.6.2024 13:37:09 EEST | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja Pia Kauma kiirehtii hallitusohjelmaan kirjattuja tiukennuksia aserikosten rangaistuksiin. Luvattoman ampuma-aseen mukana pitäminen yleisellä paikalla katsottaisiin jatkossa törkeäksi ampuma-aserikokseksi. Lisäksi kaikkien törkeiden ampuma-aserikosten vähimmäisrangaistus korotettaisiin kahdeksi vuodeksi vankeutta. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että luvattoman aseen kantamisesta julkisella paikalla seuraisi vastaisuudessa pääsääntöisesti ehdoton vankeusrangaistus. Hallituksen esityksen on tarkoitus tulla eduskunnan käsiteltäväksi 2024 syksyllä.