Los Angelesin päästöt kuriin suomalaisteknologialla – Business Finland tuo ostajat tutustumaan Tampereen älykkäisiin kaupunkiratkaisuihin

Los Angelesin kaupunki tekee mittavia investointeja infrastruktuuriin valmistautuessaan vuoden 2028 kesäolympialaisiin. Business Finlandin Decarbonized Cities -ohjelma tuo 10-14.6.2024 Los Angelesin ostajat Tampereelle ja Helsinkiin tutustumaan älykkäisiin ja kestäviin kaupunkiratkaisuihin ja yrityksiin. Kyseessä on ennennäkemätön mahdollisuus suomalaisyrityksille.

Susanna Lehto
Elina Puszkarzewicz

Los Angeles on hiljattain saanut lähes 900 miljoonan dollarin rahoituksen kriittisen infrastruktuurin vahvistamiseen, metron laajennukseen sekä lähiöiden yhteyksien parantamiseen. Kaupunki on toiminut ennakoivasti edistääkseen sähköisen liikenteen käyttöönottoa sekä yksityisautoissa, linja-autoissa että raskaassa liikenteessä sääntelyn ja rahoituksen avulla. Los Angeles oli yksi ensimmäisistä kaupungeista Yhdysvalloissa, joka jo vuonna 2018 julkaisi etenemissuunnitelman kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen vuoteen 2028 mennessä.

Business Finland on rakentanut suhdetta Los Angelesin kaupungin kanssa useita vuosia tukeakseen yritysten yhteistyötä kaupungin päätöksentekijöiden kanssa. Los Angelesin kaupungin ja Suomen välillä on maaliskuussa 2024 allekirjoitettu yhteistyösopimus, jonka eräänä keskeisenä teemana on älykäs ja kestävä liikkuminen. Yhteistyösopimus mahdollistaa pitkäjänteisen teknologisen yhteistyön sekä avaa suomalaisille yrityksille uusia vientimahdollisuuksia.

-Tavoitteenamme on, että Suomi tunnistetaan kestävien, hiilineutraalien kaupunkiratkaisujen tarjoajana ja että suomalaiset yritykset löytävät kansainvälisiä yhteistyö- ja liikekumppaneita. Teemme yhteistyötä kansainvälisten partnerikaupunkien kanssa, joilla on kunnianhimoiset hiilineutraalisuustavoiteet. Los Angeles on yksi valituista partnerikaupungeista, kertoo Elina Puszkarzewicz, joka vetää Decarbonized Cities -ohjelmaa Business Finlandilla.

Suomalaiset kaupungit älyliikenteen testialustoina – Tampere vahvoilla

Suomessa älyliikenteen tavoitteena on teknologiaa hyödyntämällä tehdä kaupungissa liikkumisesta sujuvampaa, turvallisempaa ja päästöttömämpää ja luoda edellytyksiä uudelle liiketoiminnalle. Tampere on vahva AI-osaamisen keskus, ja kaupungilla on kokemusta IoT-alustan innovatiivisesta hyödyntämisestä suurtapahtumien yhteydessä tapahtumaturvallisuuden, älykkään valaistuksen sekä liikenteen hallinnan ja ihmisvirtojen ennustamisen kautta. Nämä hankkeet, sekä niiden taustalla oleva poikkeuksellisen vahva julkisen ja yksityisen sektorin välinen yhteistyö herättävät kansainvälistä kiinnostusta.

-Tampereelta löytyy useita innovaatioita kestävään ja älykkääseen liikkumiseen, joista uusimpia esitellään Imagine the Metaverse -tapahtumassa. On hienoa saada Los Angelesin edustajat tutustumaan Tampereella käytössä oleviin tai parhaillaan kehitettäviin ratkaisuihin sekä kertomaan Los Angelesin tuloksista ja tarpeista, joita he suurkaupunkina tällä hetkellä kohtaavat. Näin myös suurempi joukko pääsee kuulemaan tästä kehityksestä, toteaa ohjelmapäällikkö Outi Valkama Tampereen kaupungilta.

Elina Puszkarzewicz, Head of Program, Decarbonized Cities
elina.puszkarzewicz(at)businessfinland.fi

Outi Valkama
Program manager, The City of Tampere
outi.valkama(at)tampere.fi

Maria Arruda, Head of Communications, Thought Leadership
maria.arruda(at)businessfinland.fi,

Outi Valkama
Elina Puszkarzewicz

Liitteet

Tampereen kaupunki
255 050:n asukkaan Tampere on tunnettu innovaatioistaan ja rohkeista kehityshankkeistaan. Tampereen tavoitteena on olla korkean osaamisen kaupunki, arjen ykkönen ja vetovoimainen elämyskaupunki. Olemme sopivan kokoinen kaupunki, jossa tykätään työskennellä, asua ja opiskella. Me haluamme laittaa datan, teknologian ja tekoälyn vastuullisesti töihin ihmisten, yritysten ja ympäristön hyväksi. Tehtävämme on varmistaa, että palvelut ovat sujuvia, liikkuminen helppoa ja vapaa-ajan mahdollisuudet monipuolisia.

Suomen saavutettavuus ilman lentämistä: 63 tuntia Madridista, 38 tuntia Pariisista18.6.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Matka Madridista Suomeen kestää parhaimmillaan 63 tuntia, Pariisista 38 tuntia, Berliinistä 29 tuntia ja Kööpenhaminasta 18 tuntia, kun käytetään julkisia liikenneyhteyksiä ilman lentämistä. Maantie- ja merimatkat vievät keskimäärin seitsemän kertaa enemmän aikaa kuin vastaavat lentomatkat. Juna- ja bussimatkustus ovat hitaampia vaihtoehtoja, mutta aiheuttavat vähemmän kasvihuonepäästöjä. Monipuoliset yhteydet ovat tärkeitä myös huoltovarmuuden kannalta.