Gramex mukana puolustamassa yksityisen kopioinnin hyvitystä

Tänään käynnistynyt laaja luovien alojen Älä anna kulttuurin kadota -kampanja vaatii päättäjiä säilyttämään oikeudenmukaisen yksityisen kopioinnin hyvityksen. Hallituksen kehysriihen päättämä leikkaus 11 miljoonasta 5,5 miljoonaan olisi luovan alan järjestöjen mukaan perusteeton ja tuhoisa kulttuuritarjonnalle ympäri Suomen. Gramex on mukana kampanjan toteuttajana.

Unsplash/Thiago Barletta ja Älä anna kulttuurin kadota -kampanja

Yksityisen kopioinnin hyvitys (ns. hyvitysmaksu) on EU-direktiiviin ja lakiin perustuva korvaus luovan työn tekijöille siitä, että jokainen kansalainen saa kopioida ja tallentaa teoksia omaan käyttöönsä.

Hyvitys maksetaan Suomessa valtion budjetista ja tilitetään luovan työn tekijöille eli esimerkiksi muusikoille, säveltäjille, sanoittajille, näyttelijöille ja ohjaajille sekä suoraan että yhteisesti kulttuurin edistämiskeskusten kuten Musiikin edistämissäätiön tuen kautta.

Nyt esitetty giljotiinileikkaus 11 miljoonasta 5,5 miljoonaan on alan toimijoiden mukaan sekä vahingollinen että perusteeton.

Epäoikeudenmukainen ja perusteeton leikkaus

Yksityisen kopioinnin hyvitys ei ole harkinnanvaraista kulttuuritukea. Se on EU-direktiiviin ja Suomen lakiin perustuva korvaus tekijöille siitä, että jokainen kansalainen saa kopioida ja tallentaa teoksia omaan käyttöönsä.

Lain mukaan korvauksen tulee olla kohtuullinen. Kohtuullisuus arvioidaan viranomaisen vuosittain teettämän kopiointitutkimuksen perusteella.

Korvaustaso on määritelty viimeksi 2023, eikä kopiointimäärä ja sen aiheuttama haitta ole sen jälkeen merkittävästi muuttunut.  Opetus- ja kulttuuriministeriön teettämät tutkimukset osoittavat kopioinnin määrän pysyneen jokseenkin samana jopa vuodesta 2017 lähtien.

Digiaikana kopiointi ei ole kadonnut, vaan sen taloudellinen merkitys on päinvastoin kasvanut, koska fyysisten tuotteiden kaupasta on siirrytty tallennus- ja striimausoikeuksien kauppaan.

Siksi kehysriihen leikkaus ei ole järjestöjen mukaan oikeudenmukainen eikä perusteltu.

”Jotta tämä lakisääteinen korvaus voitaisiin puolittaa, kopioinnin ja sen aiheuttaman haitan pitäisi puolittua. Sellainen ei tietenkään ole todennäköistä ja – mikä tärkeintä – hallituksella ei voi olla kristallipalloa, josta se etukäteen näkisi, että näin tulee vuonna 2025 käymään,” kertoo Luovat ry:n ja Gramexin edunvalvontajohtaja Lauri Kaira blogissaan

”Koska hyvityksen määrä perustuu tutkimukseen, tuollainen päätös on yhtä korni kuin se, että päätettäisiin etukäteen poliittisesti, mikä on kesäkuun keskilämpötila vuonna 2025. Hallituksen tulisi syksyn budjettiriihessä luopua leikkauksesta”, sanoo Kaira.

Dramaattiset seuraukset musiikkialalle

Leikkaus vahingoittaisi toteutuessaan kulttuurialaa kahta kautta. Ensin se leikkaisi 50 prosenttia tekijänoikeusjärjestöjen kuten Gramexin kautta taiteilijoille ja tuottajille maksettavia hyvityskorvauksia. Tämän päälle se leikkaisi 50 prosenttia kulttuurin edistämiskeskusten kuten Musiikin edistämissäätiön MES:n määrärahoja.

”Jos yksityisen kopioinnin hyvitys leikattaisiin puoleen, käytännössä kaikki MES:n jakamat tuet kotimaisen ammattimusiikin kentälle putoavat dramaattisesti. On selvää, että tällä olisi vakavat seuraukset suomalaisen musiikin monimuotoisuudelle ja toiminnalle kaikkialla Suomessa,” kertoo Musiikin edistämissäätiön toimitusjohtaja, itsekin muusikkona tunnettu Tommi Saarikivi.

Leikkauksen kerrannaisvaikutukset tuntuisivat järjestöjen mukaan Suomen jokaisessa maakunnassa, kun elinvoimalle tärkeitä musiikki- ja elokuvatapahtumia jäisi järjestämättä. Lisäksi vaikutukset ulottuvat kulttuurivientiin.

"MESin myöntämät tuet ovat olleet tärkeässä roolissa mahdollistamassa uusia avauksia artistiurani aikana. On tärkeää säilyttää tämä mahdollisuus myös tulevaisuuden musiikin tekijöille", sanoo kampanjakasvona mukana oleva, kansainvälisesti menestynyt blueskitaristi, laulaja, lauluntekijä ja yrittäjä Erja Lyytinen.

Kuinka mukaan kampanjaan?

Gramex ja muut kampanjan toteuttajajärjestöt kutsuvat kaikki mukana kampanjaan. Osallistua voi monella tapaa.

”Kaikki oma aktiivisuus on tervetullutta: voit tehdä omaa viestintää somessa ja olla yhteydessä päättäjiin. Helpointa on tietysti jakaa eteenpäin meidän Gramexin tai Luovat ry:n tekemää sisältöä sosiaalisessa mediassa. Ota siis ensimmäisenä seurantaan sekä meidän että Luovat ry:n sometilit”, kertoo Gramexin viestintäjohtaja Sari Aalto-Setälä.

Kampanjassa ajatuksena on nostaa esiin tapahtumia, elokuvia ja musiikkia, joita ei olisi ilman yksityisen kopioinnin hyvitystä.

”Voit hyvin itsekin kuvata videon tai jakaa kuvan omaan musiikkiin liittyen ja kertoa saatteessa, miksi hyvityksestä maksetut korvaukset ja MES:n tuki ovat sinulle merkityksellisiä. Muista käyttää tunnistetta #ÄläAnnaKulttuurinKadota”, sanoo Aalto-Setälä.

Lue lisää kampanjasta Luovat ry:n sivuilta ja ota seurantaan seuraavat sometilit @gramexfin ja @luovatry.

Kampanjassa mukana olevien artistien haastatteluista voi sopia yhteyshenkilöiden kautta.

Erja Lyytinen / Tiedottaja Katja ToivanenBlueskitaristi, laulaja ja lauluntekijä, MESin tuensaaja

Puh:0407011686

Gramex - äänitemusiikin esittäjien ja tuottajien tekijänoikeusjärjestö

Teemme töitä, jotta äänitteillä esiintyvät muusikot ja tuottajat saisivat työstään korvauksen ja jotta yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää musiikkia helposti, arvoa tuottavasti ja vastuullisesti. Meillä on yli 64 000 asiakassopimusta musiikin esittäjien ja tuottajien kanssa sekä noin 34 000 musiikin käyttäjäasiakkaiden lupaa.