Uusi kotimainen musiikki dominoi kesän soitetuimmissa

Päättyvän kesän aikana radioissa soi kotimainen musiikki. Peräti kuusi kymmenestä soitetuimmista kappaleista olivat kotimaisia. Soitetuin kappale kesä-heinäkuussa oli Benjaminin ja Bessin Paremmin ku kukaan muu. Tekijänoikeusjärjestö Gramexin kesätilasto listaa kesäkuun alusta elokuun alkuun kymmenen soitetuinta kappaletta kaupallisilla radiokanavilla. Nyt ensimmäistä kertaa mukana ovat myös Ylen radioiden soitot.

Kesän soitetuimpien listan kuuden kärki oli kotimainen. Ykkösenä neljällä ja puolella tuhannella soittokerralla on Benjaminin ja Bessin kappale Paremmin ku kukaan muu. Toisena listalle sijoittuu Anin Jos puhutaan totta ja kolmanneksi Mirellan Timanttei; molemmat vajaalla neljällä tuhannella soittokerralla.

Myös listan neljäs, viides ja kuudes sija ovat kotimaisia. Neljäntenä listalla on Behm kappaleella Syntymäpäivä (Vielä KRRAN Jee), viidentenä Kuumaan kappale Tuhoaisti ja kuudentena Ege Zulun ja Behmin kappale Tunnista tuntiin.

Listan perusteella kesällä on nautittu uudesta musiikista. Kaikki listan kappaleet ovat julkaistu vuoden 2023 lopussa tai vuonna 2024.

”On mielenkiintoista ja hienoa huomata, että uudet kappaleet ovat lunastaneet paikkansa soittolistoilla ja soivat näin hyvin,” kertoo tilaston koonnut Gramexin Kari Niemelä.

Myös kotimaisuus näkyy listalla vahvasti.

”Radiossa kotimaisuusaste on noin 35 prosentin luokkaa, mutta kesän soitetuimpien listalla se on jopa 60 prosenttia. Olemme saaneet kesällä kuulla ilahduttavan paljon kotimaista musiikkia,” sanoo Niemelä.

Esittäjä

Kappale

Soittokerrat

1.

Benjamin, BESS

Paremmin ku kukaan muu

2.

ANI

Jos puhutaan totta

3.

Mirella

Timanttei

4.

BEHM

Syntymäpäivä! (Vielä KRRAN Jee)

5.

KUUMAA

Tuhoaisti

6.

Ege Zulu & Behm

Tunnista tuntiin

7.

Dua Lipa

Training Season

8.

Artemas

I Like The Way You Kiss Me

9.

David Guetta & Onerepublic

I Don't Wanna Wait

10.

Benson Boone

Beautiful Things

Tilasto:

Kaupallisten radioiden ja Ylen kesän 2024 kymmenen soitetuinta kappaletta, Tekijänoikeusjärjestö Gramex/Kari Niemelä

Gramex - For the Music

Gramex on äänitemusiikin esittäjien ja tuottajien tekijänoikeusjärjestö. Teemme töitä, jotta äänitteillä esiintyvät muusikot ja tuottajat saisivat työstään korvauksen ja jotta yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää musiikkia helposti, arvoa tuottavasti ja vastuullisesti. Meillä on yli 60 000 asiakassopimusta musiikin esittäjien ja tuottajien kanssa sekä noin 34 000 musiikin käyttäjäasiakkaiden lupaa.