Keskimaa panostaa lähituotteiden näkyvyyteen ja löydettävyyteen

Osuuskauppa Keskimaa starttaa kesäkuussa Korin täydeltä kotiseutua -kampanjan, jonka tavoitteena on tuoda lähellä tuotetut tuotteet paremmin esiin Keskimaan myymälöissä sekä muussa markkinoinnissa ja viestinnässä.

Lähiruoka ja paikallisten tekemät tuotteet näkyvät jatkossa entistä paremmin lähes jokaisessa Keskimaan marketissa.

Lähellä tuotetut tuotteet tarjoavat kotiseudullemme työtä sekä asiakkaillemme uusia elämyksiä. Lähiruoka ja paikallisten tekemät tuotteet näyttäytyvät jatkossa entistä paremmin lähes jokaisessa Keskimaan marketissa. Korin täydeltä kotiseutua -kampanja tulee näkymään Keskimaan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa sekä Mestarin Herkussa. Lähituotteita tullaan nostamaan myymälöissä paremmin esiin, jotta asiakkaiden on ne nykyistä helpompi löytää.

− Rakennamme Prismoihin Lähitori-kojuja massaesillepanojen paikoille ja teemme S-marketeissa sekä Saleissa Lähitori-hyllypäätyjä. Lisäksi hyllynreunojen etiketteihin ja hintanäyttöihin tulee kaulureita, joissa kerrotaan kyseessä olevan lähituote, toimialajohtaja Vesa Kyllönen kuvailee.

Uusien Lähitorien avulla haluamme varmistaa, että lähituotteet ovat jatkossa vieläkin lähempänä, helpommin saatavilla ja valinnanvaraa löytyy entistä enemmän.

− Lähellä tuotetut tuotteet tulee jatkossa tunnistamaan Läheltä- ja Lähitori-symboleista.

Lähituottajayhteistyön syventämisestä on puhuttu Keskimaalla jo pitkään, kampanjan myötä myös yhteistyö tuottajien kanssa tulee syventymään.

− Yhteistyö on ollut hyvää tähänkin asti, mutta haluamme edelleen lisätä vuorovaikutusta ja tiivistää kumppanuuttamme valtakunnallisiin ketjuvalikoimiin kuulumattomien lähituottajiemme kanssa. Keväällä järjestimme ensimmäisen lähituottajafoorumin, johon osallistui kymmeniä keskisuomalaisia tavarantoimittajia. Tarkoituksena on, että jatkossa tapahtuma kokoaa lähituottajamme yhteen vuosittain.

Lähituottajakumppanuuksien parantamisen ei odoteta suoranaisesti tuovan merkittävää lisämyyntiä Keskimaalle. Tärkeämpää on edistää aktiivisesti kotiseutumme lähituotannon menestystä ja tulevaisuutta omien tekojemme kautta.

− Olemme monelle paikalliselle elintarvikeviljelijälle ja -valmistajalle selkäranka, jonka varaan toiminta hyvin suurelta osin on rakentunut. Ensisijainen tavoitteemme on edistää näiden yritysten elinvoimaisuutta auttaen niitä kehittymään ja toivon mukaan myös kasvamaan.

128 kumppania, 1200 tuotetta

Keskimaalla oli viime vuonna 128 lähituottajakumppania ja heillä yli 1200 tuotetta myynnissä Keskimaan myymälöissä vuoden aikana. Leipomot ovat vahvoilla, kun myyntidatasta tarkastellaan lähituotteiden euromääräisiä myyntejä.

− Leipä on tuoretuote, jota ostetaan ympäri vuoden, vuodenajoista ja sesongeista riippumatta. Sen sijaan vihannekset, juurekset ja marjat korostuvat kesäkuukausina, hankinta-asiantuntija Marko Kiiskinen kuvailee.

Leipomoiden kärjessä keikkuu omilla luvuillaan Ruthin leipomo, jonka tuotteet maistuvat asiakkaillemme paikkakunnasta ja toimipaikasta riippumatta.

− Alueellisia erojakin on nähtävissä. Hankasalmen ja Äänekosken seuduilla maistuu konnevetisen Mannisen Kotileipomon leipä, kun taas Keuruulla syödään Virroilla toimivan Vilenin leipomon tuotteita. Kuhmoisissa nousee puolestaan suosikiksi Padasjoen leipomo, Kiiskinen taustoittaa.

Paikallisten leipomoiden lisäksi Keskimaan pienkumppaneiden sarjassa korostuvat keskisuomalaisilla vesillä toimivat ammattikalastajat sekä kalanjalostajat, joiden tuotteet ovat pääosin myynnissä Ruokatoreilla. Hedelmä- ja vihannesosastoilla paikallisuus näkyy ennen muuta perunalaarien äärellä. Myös hunaja sijoittuu edelleen monissa myymälöissä lähituotteiden kärkipäähän.

Lähituotevalikoimaa löytyy Keskimaan kaupoista eniten Seppälän Prismasta. Seuraavina tulevat Prisma Keljo, Mestarin Herkku ja Prisma Palokka. S-marketeista paikallistuotteiden määrässä kärjessä ovat Vaajala, Savela, Jämsä, Muurame ja Äänekoski, Saleista puolestaan Konnevesi ja Multia.

Osuuskauppa Keskimaa, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen, vesa.kyllonen@sok.fi, 010 767 3021

Osuuskauppa Keskimaa, hankinta-asiantuntija Marko Kiiskinen, marko.kiiskinen@sok.fi, 010 767 3059

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä noin 755 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on lähes 140 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme noin 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan huoneistohotelli Himoksella Sokos Hotels -brändin alle – nimeksi Break Sokos Hotel Himos17.6.2024 15:00:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa on aloittanut Himoksella lomahuoneistojen rakennuttamisen toukokuussa 2024. Himoksen Länsirinteiden juurelle rakennetaan kolmen kiinteistön kokonaisuus, joihin tulee yhteensä 121 huoneistoa sekä ravintola terasseineen. Maanantaina 17.6.2024 rakennuksen peruskiven muuraustilaisuuden yhteydessä hotellin nimeksi julkistettiin Break Sokos Hotels Himos. Tilaisuudessa rakennuksen perustuksiin kätkettiin perinteikkääseen tyyliin aikakapseli.