Tax refunds may affect social assistance

Social assistance is a last-resort form of financial aid, which is affected by all the income and assets available to the applicants and their families, including tax refunds. Most customers will receive their tax refund in August or September.

Social assistance is affected by the part of the tax refund that exceeds EUR 50 per month for persons living alone and EUR 100 per month for a family. For example, if a customer living alone receives a tax refund of EUR 200 in August, EUR 150 of the refund will affect the customer’s social assistance for August. A large tax refund can affect social assistance over several months.

The Finnish Tax Administration will confirm the August tax refunds during June. The tax refund may have been taken into account on the basis of preliminary tax information if a decision on social assistance has been made before June. If the tax refund received by a customer is higher than in the preliminary tax information, Kela will review the decision on social assistance. In such a case, the amount of social assistance will be reduced.

If the tax refund is lower than in the preliminary tax information, i.e. the tax refund used in calculations for the decision on social assistance is too high, the customer must apply for a review of the benefit decision from Kela. The customer must also apply for a review of the decision if the payment date of the tax refund changes. The decision on social assistance sent to the customer includes instructions and information on how to apply for a review.

Social assistance is affected only by the part of the tax refund remaining after debt collection by enforcement

If the customer’s tax refund or part of it is collected as payment towards a debt being recovered by the Enforcement Authority, only the remaining part of the tax refund will affect social assistance. If the customer’s entire tax refund is collected by the Enforcement Authority, the tax refund does not affect social assistance.

It is the customer’s responsibility to notify Kela if they have received a decision on social assistance in which the tax refund has already been taken into account as income, but the tax refund is subsequently collected by the Enforcement Authority in full or in part. In such a case, Kela will review the decision on social assistance.

Additional information for customers

Keywords

Contacts

Kela's Communications UnitFor media enquiries, please contact us between 9:00 and 16:00, Monday to Friday. This number can be used for interview requests, which we will be happy to forward to an appropriate source at Kela. You can also submit interview requests by email.

Tel:+358 20 634 7745viestinta@kela.fi

Alternative languages

Subscribe to releases from Kela

Subscribe to all the latest releases from Kela by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Kela

Videorna på teckenspråk publiceras under vecka 27 (1.-5.7). Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning mest av personer i åldern 19–30 år. Oftast används tjänsten för att sköta ärenden, till exempel bankärenden och läkarbesök. Cirka hälften av de som är i arbetsför ålder använder tolktjänsten i arbetslivet. Kunderna önskar bland annat att oftare kunna anlita en tolk som de känner från tidigare.

Kyselyn mukaan vammaisten tulkkauspalvelua käytetään eniten asioiden hoitoon – työelämässä tulkkausta käyttävät toivovat pysyvyyttä tulkkeihin27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote

Viittomakieliset videot julkaistaan viikolla 27 (1.-5.7.). Kelan asiakaskyselyn mukaan vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua käyttävät eniten 19–30-vuotiaat. Yleisimmin palvelua käytetään asioiden hoitamiseen, kuten pankkiasiointiin ja lääkärikäynteihin. Noin puolet työikäisistä käyttää tulkkauspalvelua työelämässä. Asiakkaat toivovat Kelalta muun muassa sitä, että he voisivat useammin saada entuudestaan tutun tulkin tulkkaustilanteisiin.

Utbetalningen av folkpensioner till utlandet upphör eventuellt 2025 – så påverkas pensionstagarna26.6.2024 15:23:08 EEST | Tiedote

Regeringens proposition om en indragning av utbetalningen av folkpensioner till utlandet har sänts på remiss. Om den planerade ändringen genomförs kommer de ålderspensioner och sjukpensioner som FPA betalar ut till andra EU-länder, EES-länderna, Schweiz och Storbritannien att upphöra i början av 2025. Ändringen gäller inte familjepensionerna, barnförhöjningen och utbetalningen av fronttillägg. Ändringen gäller inte heller utbetalningen av arbetspensioner.

Näin ulkomaille maksettavien kansaneläkkeiden lopettaminen vuonna 2025 vaikuttaisi eläkkeensaajiin26.6.2024 15:23:08 EEST | Tiedote

Hallituksen esitys kansaneläkkeiden maksun lopettamisesta ulkomaille on edennyt lausuntokierrokselle. Jos suunniteltu muutos toteutuu, Kelan maksamien vanhuus- ja työkyvyttömyyseläkkeiden maksaminen EU-maihin, Eta-maihin, Sveitsiin ja Isoon-Britanniaan päättyy vuoden 2025 alussa. Muutos ei koske perhe-eläkkeitä, lapsikorotusta ja rintamalisän maksua, eikä se vaikuta työeläkkeiden maksamiseen.