Kela

FPA förbereder sig för betydande besparingar i sin verksamhet

Dela

FPA har ålagts att spara 45 miljoner euro som en del av besparingarna inom den offentliga förvaltningen. FPA:s styrelse har fastställt att ett produktivitetsprogram för 2025-2027 lanseras. Besparingarna påverkar också de tjänster som ges till kunderna.

FPA:s styrelse fastställde att produktivitetsprogrammet lanseras vid sitt möte i tisdags.

– Vi talar om de största nedskärningarna i FPA:s verksamhetskostnader på årtionden, säger Vertti Kiukas, ordförande för FPA:s styrelse.

– Produktivitetskraven och besparingsbehoven är bestående, vilket innebär att vi behöver utveckla vår verksamhet och våra processer så att de blir smidigare, fortsätter Kiukas.

Produktivitetsprogrammet ingår i en sparplan som framför allt syftar till att spara in på personalkostnader och lokaler. I praktiken innebär det att antalet visstidsanställningar minskar och att arbetsuppgifter slås samman eller avskaffas när fast anställda lämnar FPA. I slutet av förra året hade FPA cirka 8500 anställda, av vilka 700 var visstidsanställda.

– Vi får inte glömma att FPA:s kunniga personal är vår viktigaste resurs. Vi vill genomföra besparingarna i enlighet med en god personalpolitik och måna om personalens ork och välbefinnande i arbetet trots besparingarna, betonar generaldirektör Outi Antila.

Ändringar i lokaler och servicenät

FPA kommer också att göra besparingar genom att dra ner på antalet lokaler och serviceställen.

– Besparingarna syns så småningom också för kunderna till exempel i snabbheten och tillgången på tjänster, berättar Antila.

Besparingar eftersträvas också genom att FPA uppmanar sina kunder att avstå från papperspost och i stället ta emot beslut i elektronisk form. Dessutom kommer FPA att minska mängden köpta tjänster, men satsningarna på ny teknik fortsätter.

De valda sparobjekten har stöd bland FPA:s anställda, eftersom samma teman kom upp när de anställda ombads komma med idéer och sparförslag.

Besparingar och bättre produktivitet i verksamheten kan också uppnås genom lagändringar. FPA förbereder ett förslag till ministerierna om lagändringar som medför besparingar och främjar produktiviteten. Ett meddelande om förslaget publiceras nästa vecka.

– Jag hoppas att lagstiftarna snabbt tar tag i de lagändringar som FPA föreslår. Med hjälp av dem skulle det vara möjligt att göra vår verksamhet effektivare och samtidigt upprätthålla en god servicenivå för kunderna, berättar Kiukas.

FPA betalade ut 16,6 miljarder euro i förmåner under 2023. FPA:s verksamhetskostnader uppgick till 644 miljoner euro. Beslut om de kommande årens finansiering av de Kanta-tjänster som FPA sköter och utvecklar kommer att fattas separat.

Nyckelord

Kontakter

Vertti Kiukasordförande för FPA:s styrelseFpa

Intervjuförfrågningar riktas till FPA:s telefonnummer för medierna 020 634 7745.

Outi AntilageneraldirektörFpa

Intervjuförfrågningar riktas till FPA:s telefonnummer för medierna 020 634 7745.

Sami RapiokallioekonomiplaneringschefFpa

Intervjuförfrågningar riktas till FPA:s telefonnummer för medierna 020 634 7745.

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela

Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning främst för att sköta ärenden – de som använder tolkning i arbetslivet önskar kontinuitet27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote

Videorna på teckenspråk publiceras under vecka 27 (1.-5.7). Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning mest av personer i åldern 19–30 år. Oftast används tjänsten för att sköta ärenden, till exempel bankärenden och läkarbesök. Cirka hälften av de som är i arbetsför ålder använder tolktjänsten i arbetslivet. Kunderna önskar bland annat att oftare kunna anlita en tolk som de känner från tidigare.

Kyselyn mukaan vammaisten tulkkauspalvelua käytetään eniten asioiden hoitoon – työelämässä tulkkausta käyttävät toivovat pysyvyyttä tulkkeihin27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote

Viittomakieliset videot julkaistaan viikolla 27 (1.-5.7.). Kelan asiakaskyselyn mukaan vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua käyttävät eniten 19–30-vuotiaat. Yleisimmin palvelua käytetään asioiden hoitamiseen, kuten pankkiasiointiin ja lääkärikäynteihin. Noin puolet työikäisistä käyttää tulkkauspalvelua työelämässä. Asiakkaat toivovat Kelalta muun muassa sitä, että he voisivat useammin saada entuudestaan tutun tulkin tulkkaustilanteisiin.

Utbetalningen av folkpensioner till utlandet upphör eventuellt 2025 – så påverkas pensionstagarna26.6.2024 15:23:08 EEST | Tiedote

Regeringens proposition om en indragning av utbetalningen av folkpensioner till utlandet har sänts på remiss. Om den planerade ändringen genomförs kommer de ålderspensioner och sjukpensioner som FPA betalar ut till andra EU-länder, EES-länderna, Schweiz och Storbritannien att upphöra i början av 2025. Ändringen gäller inte familjepensionerna, barnförhöjningen och utbetalningen av fronttillägg. Ändringen gäller inte heller utbetalningen av arbetspensioner.

Näin ulkomaille maksettavien kansaneläkkeiden lopettaminen vuonna 2025 vaikuttaisi eläkkeensaajiin26.6.2024 15:23:08 EEST | Tiedote

Hallituksen esitys kansaneläkkeiden maksun lopettamisesta ulkomaille on edennyt lausuntokierrokselle. Jos suunniteltu muutos toteutuu, Kelan maksamien vanhuus- ja työkyvyttömyyseläkkeiden maksaminen EU-maihin, Eta-maihin, Sveitsiin ja Isoon-Britanniaan päättyy vuoden 2025 alussa. Muutos ei koske perhe-eläkkeitä, lapsikorotusta ja rintamalisän maksua, eikä se vaikuta työeläkkeiden maksamiseen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye