Keskikesän juhla moninkertaistaa S-ryhmässä suosikkituotteiden myynnin ja tavarantoimitusten määrän

Juhannus on kiireistä aikaa marketkaupassa sillä hyvä ruoka ja juoma ovat erottamaton osa keskikesän juhlaa. Viime vuoden juhannusviikolla ruoan ja juomien myynti S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi noin 20 prosenttia tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Kysyntä vaatiikin valmistautumista: juhannusviikolla tavarantoimitukset jopa kolminkertaistuvat suurimpiin myymälöihin. Juhannuksen alla lähes kaikkien perinteisten grillaukseen ja herkutteluun liittyvien ruokien kysyntä kasvaa.

Elotes eli meksikolaiset grillatut maissit
Elotes eli meksikolaiset grillatut maissit Yhteishyvä

”Juhannuksena suomalaisten suosikkeja ovat esimerkiksi grillimakkarat, grillijuustot, maissit, herkkusienet sekä erilaiset kalatuotteet kuten sillit ja grillaukseen sopivat kalafileet. Viime vuonna juhannusviikolla suurin muutos nähtiin maisseissa, grillijuustossa ja silleissä: maisseja ostettiin yli kahdeksan kertaa ja grillijuustoja sekä sillejä yli viisi kertaa enemmän kuin tavanomaisella viikolla. A-luokan grillimakkaroita ja herkkusieniä myytiin yli neljä kertaa enemmän kuin tavanomaisella viikolla” taustoittaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Juhannuksen makeisiin herkkuihin kuuluvat muun muassa satokauden hedelmät ja marjat sekä kesäklassikko jäätelö. Viime vuonna juhannusviikolla S-ryhmän kaupoissa myytiin meloneita yli neljä kertaa enemmän ja tuoreita mansikoita sekä jäätelöä tuplasti enemmän kuin tavanomaisella viikolla. Juhannukseksi jäätelöaltaasta valitaan erityisesti koko seurueelle sopivia koti- ja monipakkauksia sekä vaniljajäätelöä, jonka kysyntä kasvaa marjasesongin kynnyksellä.

Tarjoilut täydennetään ruokiin sopivilla juomilla. Tänä vuonna juhannuksen juomatarjonta S-ryhmän kaikissa ruokakaupoissa on entistä kattavampi. Myyntiin saapuneet valko-, puna-, rosé- ja kuohuviinit sekä lakiuudistuksen sallimat muut juomauutuudet täydentävät kauppojen monipuolista juomavalikoimaa, josta löytyy myös mietoja viinijuomia, matala-alkoholipitoisia ja alkoholittomia juomia.

”Viinivalikoima on tässä kohtaa erityisen laaja alkukesän juhliin sopivissa kuohuviineissä ja valkoviineissä, mutta myös mietoja rosé- ja punaviinejä on tarjolla monipuolinen kattaus. Uskomme, että mieto ja kuiva tai puolikuiva kuohuviini tulee olemaan suosittu valinta myös juhannuspöytään”, kertoo Päällysaho.

Juhannus rakentuu perinteisistä aineksista

Suomalaiset nauttivat juhannuksena perinteisistä kesäherkuista ympäri Suomen, mutta viime vuoden juhannusviikolla perusgrillimakkarat korostuivat ostoskoreissa erityisesti Pohjois-Suomessa, sillit Länsi-Suomessa ja kesäkurpitsa Etelä-Suomessa. Vanhempien ikäryhmien ostoksissa korostuivat esimerkiksi sillit, erilaiset kalat, perunat ja keksit. Nuoremmilla ikäpolvilla juhlan aineksiin kuuluivat muun muassa snacksit, grillaukseen soveltuvat juustot ja ananas.

Ruokaostosten lisäksi suomalaiset varautuvat juhannukseen muun muassa grillihiilillä ja briketeillä, grillaustarvikkeilla sekä vaihtamalla grillin nestekaasupullon. Kaasupullokaupoille kannattaakin suunnata jo hyvissä ajoin sillä nestekaasun kysyntä kasvaa selkeästi juhannuksen alla. Grillin tuoksun ohella juhannukseen kuuluvat hyönteiskarkotteet ja aurinkorasvat, joiden myynti S-ryhmän ruokakaupoissa jopa nelinkertaistui viime vuonna ennen juhannusta.

Lisätietoja:

Sampo Päällysaho
S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja
sampo.paallysaho@sok.fi

SOK:n viestintä

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Suosituissa pastakastikkeissa fiksu pakkausmuutos: Coop-pastakastikkeet lasipurkin sijaan kevyemmissä kartonkitetroissa16.8.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Perinteisen lasisen purkin sijasta Coop-pastakastikkeet pakataan kartongista valmistettuihin tetrapakkauksiin. Pakkaus mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön niin varastoinnissa kuin kuljetuksissa, mikä vähentää tämän myötä myös hiilidioksidipäästöjä. Samaan tilaan voidaan pakata nyt lähes tuplasti tuotteita. Uusi pakkaus on myös asiakkaalle kevyempi kantaa ja säästää tilaa kodinkin ruokakaapissa.

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.