Kela

FPA:s samarbetspartner får rådgivning även under sommaren – semestrarna kan ändå påverka tillgången till service

Dela

FPA:s telefontjänst och chatt för myndigheter och andra samarbetspartner är öppna som vanligt under sommaren, men semestrarna kan påverka tillgången till rådgivningsservice. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren.

FPA:s telefontjänst för myndigheter och andra samarbetspartner (myndighetslinjen) är öppen som vanligt under sommaren. Det går också att ringa våra övriga servicenummer för samarbetspartner under sommaren. Samarbetspartner kan också ta kontakt via skyddad e-post och få allmän rådgivning via chatt.

Under semestrarna kan tillgången till service ändå variera och det kan uppstå köer. Tidigare år har det uppstått köer också under midsommarveckan, då många har velat få sina ärenden skötta före semestern. I telefontjänsten är de första timmarna på morgonen i allmänhet lugna även på sommaren. Det går också att be om råd via skyddad e-post.

Rådgivning för samarbetspartner sommaren 2024

  • Telefontjänsten för myndigheter och andra samarbetspartner 020 692 239 är öppen måndag–fredag kl. 9–15.
  • Chatten för samarbetspartner är öppen måndag–fredag kl. 9–15. I chatten får man svar på frågor på ett allmänt plan.
  • Det går också att be om råd via skyddad e-post på adressen kumppanit.neuvonta@kela.fi. Vi svarar på e-postmeddelanden inom cirka två dagar.
  • På midsommarafton fredagen den 21 juni är alla tjänster stängda.

Kontrollera servicenumren för samarbetspartner och öppettiderna på fpa.fi.

Ändringar i serviceställenas öppettider under sommaren

För privatpersoner lönar det sig också på sommaren att sköta sina FPA-ärenden i MittFPA eller genom att ringa telefontjänsten. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren.

Om din kund behöver rådgivning i FPA-ärenden kan du

  • boka en telefontid hos FPA för kundens räkning
  • hänvisa kunden till ett FPA-serviceställe
  • hänvisa kunden till en kommunal servicepunkt eller till någon annan servicepunkt där det är möjligt att få distansservice av FPA.

När du har bokat en telefontid för en kund ringer någon av FPA:s sakkunniga upp kunden vid den avtalade tidpunkten. Samtalet är gratis. För en kund som behöver tolkning ska du boka en telefontid med tolk.

Läs anvisningen om hur du bokar en telefontid för din kund.

Det lönar sig att kontrollera de aktuella öppettiderna för FPA:s serviceställen och kommunernas servicepunkter på adressen www.fpa.fi/sok-servicestalle. Det finns också en separat förteckning över öppettiderna vid FPA:s serviceställen sommaren 2024 (pdf)

Vid distansservice står kunden i kontakt med en sakkunnig hos FPA via en videoförbindelse. Distansservicen motsvarar servicen vid FPA:s egna serviceställen.

Papperspost kan också under sommaren skickas till Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA.

Läs mer

Nyckelord

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk

Följ Kela

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela

Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning främst för att sköta ärenden – de som använder tolkning i arbetslivet önskar kontinuitet27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote

Videorna på teckenspråk publiceras under vecka 27 (1.-5.7). Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning mest av personer i åldern 19–30 år. Oftast används tjänsten för att sköta ärenden, till exempel bankärenden och läkarbesök. Cirka hälften av de som är i arbetsför ålder använder tolktjänsten i arbetslivet. Kunderna önskar bland annat att oftare kunna anlita en tolk som de känner från tidigare.

Kyselyn mukaan vammaisten tulkkauspalvelua käytetään eniten asioiden hoitoon – työelämässä tulkkausta käyttävät toivovat pysyvyyttä tulkkeihin27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote

Viittomakieliset videot julkaistaan viikolla 27 (1.-5.7.). Kelan asiakaskyselyn mukaan vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua käyttävät eniten 19–30-vuotiaat. Yleisimmin palvelua käytetään asioiden hoitamiseen, kuten pankkiasiointiin ja lääkärikäynteihin. Noin puolet työikäisistä käyttää tulkkauspalvelua työelämässä. Asiakkaat toivovat Kelalta muun muassa sitä, että he voisivat useammin saada entuudestaan tutun tulkin tulkkaustilanteisiin.

Utbetalningen av folkpensioner till utlandet upphör eventuellt 2025 – så påverkas pensionstagarna26.6.2024 15:23:08 EEST | Tiedote

Regeringens proposition om en indragning av utbetalningen av folkpensioner till utlandet har sänts på remiss. Om den planerade ändringen genomförs kommer de ålderspensioner och sjukpensioner som FPA betalar ut till andra EU-länder, EES-länderna, Schweiz och Storbritannien att upphöra i början av 2025. Ändringen gäller inte familjepensionerna, barnförhöjningen och utbetalningen av fronttillägg. Ändringen gäller inte heller utbetalningen av arbetspensioner.

Näin ulkomaille maksettavien kansaneläkkeiden lopettaminen vuonna 2025 vaikuttaisi eläkkeensaajiin26.6.2024 15:23:08 EEST | Tiedote

Hallituksen esitys kansaneläkkeiden maksun lopettamisesta ulkomaille on edennyt lausuntokierrokselle. Jos suunniteltu muutos toteutuu, Kelan maksamien vanhuus- ja työkyvyttömyyseläkkeiden maksaminen EU-maihin, Eta-maihin, Sveitsiin ja Isoon-Britanniaan päättyy vuoden 2025 alussa. Muutos ei koske perhe-eläkkeitä, lapsikorotusta ja rintamalisän maksua, eikä se vaikuta työeläkkeiden maksamiseen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye